Thursday, 14 August 2014

IBRAHIM - SETELAH DIJANGKTI GENITAL HERPES, ADAKAH SAYA BERISIKO TELAH DIJANGKITI HIV?

Terima kasih Najmi. Syukur alhamdulillah kerana tidak jemu membalas dan berkongsi pendapat dengan orang lain, terima kasih sekurang kurangnya terubat sedikit hati yang sudah duka lara.

Saya ada sedikit keresahan timbul, saya memang ada bertukar-tukar pasagan tapi semuanya saya lakukan pakai kondom. Mintak pandangan Najmi sikit, sekarang saya telah dijangkiti Genital Herpes. Melalui tanda-tanda jelas dan saya sudah berjumpa doktor. Keputusan ujian darah mungkin satu atau dua hari lagi.  

Saya nak mintak pendangan Najmi tentang saya punya situasi.

Sebelum main saya telah cukur licin bulu kemaluan, buat oral seks tanpa kondom, kemudian main pakai kondom. Selepas 10 minit baru basuh pakai air, cecair putih tu (rembisan air faraj) kena sekitar kemaluan saya yang bercukur licin. Selepas itu kali kedua main selepas 2 jam, buat oral seks lagi, kemudian main pakai kondom. Semasa main tu saya sudah rasa sakit kat sekitar kemaluan. Terasa pedih seperti terbakar,  selepas 5 minit main baru saya basuh dan cecair putih perempuan tu nampak dan kena disekitar kemaluan saya yang dicukur.


Malam tu jugak saya telah alami sakit tekak yang teramat sangat, badan panas tetapi tak demam, itu tanda herpes. Esoknya saya demam ringan dan sakit kepala biasa, lepas tu ok macam biasa.

Pada hari 4 ruam bintik dah timbul. 

Pada hari ke-7 dah semakin teruk. 

Pada hari ke -9 dah melepuh dan rasa sakit seperti terbakar, saya ambik ubat herpes Zovirax dan pil buat STD sekali. Result akan dapat dalam masa seminggu.

Pada hari ke-11 saya tidur malam dan rasa seperti berpeluh basah di ketiak,dahi dan leher..(separuh sedar). Saya hilang selera makan dan lidah nampak putih, tak sure sebab apa kerana saya ni kuat merokok mungkin juga sebab stress pasal fikirkan tentang herpes ni. Berat badan saya susut sedikit dan hari ni luka tu dah kering sikit. Dan sakit pedih dah kurang lah walaupun masih ada kudis-kudis disekitar kemaluan...

Adakah Najmi rasa saya ni berkemungkinan terjangkit HIV? Sebab saya suspek berpeluh basah masa tidur malam yang ke -11. Result tak dapat lagi sekadar mintak pandangan. Saya tidak pernah buat seks tanpa kondom, jangkitan herpes tu mungkin berpunca dari cecair putih faraj yang masuk melalui liang kecil bulu kemaluan yang dicukur.


IBRAHIM 
(bukan nama sebenar)
Sumber dari ruang komen pembaca
diSINI  (Wed, Aug 13, 2014 at 3:37 PM)



Salam,

Susah nak kata sama ada saudara telah dijangkiti HIV atau tak, melainkan dengan menjalani ujian darah. Tapi seperti yang saudara kata, saudara bercukur sebelum aktiviti itu berlaku, ada rasa pedih dan sakit pada sekitar kemaluan, pandangan abang ada kemungkinan boleh dijangkiti HIV jika luka di sekitar kemaluan bergesel dengan rembisan air faraj wanita, itu pun sekiranya wanita itu positif HIV.

Sebaiknya saudara jangan terlalu fikir banyak, buat lah ujian HIV. Semua simptom yang saudara alami itu kemungkinan juga sebab masaalah lain, selain stress mungkin juga sebab dijangkiti herpes. Tiada cara lain jika nak pastikan sama ada kita telah dijangkiti HIV atau tak melainkan dengan buat ujian darah. - NAJMI

 

4 comments:

  1. Assalamualaikum ,ada ke tak kemunkinan result hiv n siflis test tu false,?
    1). 21 hari test guna Ab/Ag non- reactive,
    2) 3 bulan rapid test di KK kerajaan -ve,
    3)5bulan Ab/Ag non - reative ,di bp lab (buat sekali STD sebab tu di kesan harpes n clmedia tu.saya meraba je)sexs dengan isteri je,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Kalau tanya pandangan abang...dah tepat tu, sebab setahu abang ujian selepas 3 bulan selepas aktiviti berisiko dah dikatakan tepat. Apa tah lagi saudara mengulangnya lagi selepas 5 bulan berikutnya. Abg yakin ianya negetif....:)

      Delete
  2. abg saya ada herpes jenis 1 dan 2 dan cylmedia..

    1)jenis satu tu positif
    2)jenis 2 borderline
    3)clammeida borderline

    tapi bila pergi jumpa DR kerajaan DR cakap tak de apa2.DR cakap badan akan lawan sendiri
    masalahnya saya dan isteri tak pernah malakukan hubungan sex rambang kecuali sesame kami berdua je.
    Kemudian saya pergi klinik swasta DR bagi ubat virox then dia tak cakap apa2....

    saya tak tahu bagaimana saya dijangkiti,ada ke jangkitan selain dr sexs?
    STD lain saya tak ada.huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Setahu abang herpes ni adalah normal, kerana kebanyakan kita memang ada herpes, yang membezakannya adalah sistem imunisasi tubuh badan seseorang. Jika sistem imun seseorang lemah mungkin akibat dari stress maka akan muncul gatal2 dibadan, tapi jika sistem imun seseorang kuat, simptom gatal2 akibat herpes tidak akan berlaku. Rakan abang juga ada herpes dan doktor ia kata ianya adalah pekara biasa, dan doktot beri dia ubatan untuk dimakan.

      Orang dewasa yang sihat, virus herpes tidak akan menyebabkan komplikasi yang teruk selain ruam pada kulit. Bagi mereka yang ada mempunyai sistem daya tahan yang lemah (pengidap HIV dan AIDS) akan mengalami jangkitan herpes yang lebih teruk dan lama.

      Delete

LABELS

10 sepuluh (28) 4 peringkat hiv sebelum menjadi aids (1) 5 lima (11) adik MS (4) aids kaitan dengan penyakit kulit (1) aku plhiv redha (1) amenia dan hiv (1) apa itu hiv apa itu aids (1) aplikasi (4) asas tentang hiv/aids (6) baby free hiv (10) bacha bazi (1) bagaimana hiv berjangkit? (3) bagaimana hiv tidak berjangkit? (2) barah otak (1) baru diagnosis hiv (13) basikal (2) bengkak puting tetek (3) berapa lama kuman hiv bertahan diluar badan (1) berbekam (1) berita hiv/aids (112) bisekual (21) buku dan majalah (16) buku informasi hiv/aids (3) buku kehidupan yang positif (10) buku nota hiv/aids (4) buku panduan HIV Levi Strauss (3) cara mengetahui samada saya telah dijangkiti hiv? (1) CD4 (6) CMIA principle test (2) dairy kehidupan (342) delima (pomegranate) (2) derma darah (4) diabetes (3) Efavirenz (3) fakta (10) fidyah (1) filem (17) gonorea (3) HAART (27) habbatus sauda (nigella sativa) (1) harga ubatan (6) hari aids sedunia (12) hepatitis (3) herpes (9) herpes zoster (1) hiv bukan hukuman mati (1) hiv bukan penyebab aids (1) hiv kaitan dengan antidepresan dan penggunaan dadah (1) hiv kaitan dengan hipertensi dan osteoporosis (1) hiv kaitan dengan jantung dan diabetes (2) hiv kaitan dengan kanser dan ginjal (1) hiv kaitan dengan kemerosotan otak dan lemak (1) hiv kaitan dengan makanan dan supplemen (2) hiv kaitan dengan rokok dan alkohol (2) hiv test kit (8) homosekual (7) hukuman jenayah seksual luar tabii (2) icon (11) insurans/pinjaman peribadi plhiv (3) istilah yang perlu dielakkan (1) jangkitan dan simptom hiv (6) jangkitan hiv kali ke dua (2) jangkitan opportunistik (JO) (2) kaitan tidur dan hiv (1) kandida/fungus (1) kanser (12) kanser hidung (3) kanser payu dara lelaki (3) kaposi sarcoma (1) kaunseling telefon nombor (4) kelenjar tiroid (1) kesan sampingan (8) kesihatan (11) ketuat genital (4) keyakinan kemurungan kebimbangan terhadap hiv (20) khatan (7) kondom (3) lebah dan hiv/aids (3) lesbian (9) LGBT (31) lipoatrophy (5) liwat (14) luar negara (57) madu (1) majlis AIDS malaysia (MAC) (1) maklumat hiv/aids (158) mengapa perlu lakukan ujian hiv awal? (2) methadone maintenance therapy (MMT) (1) MFZ (3) minda jasmani rohani (1) mitos hiv (5) mulut dan gigi (1) MylifeMystoryPT (6) NAJMI (56) najmi jumpa doktor (9) nelayan dan hiv (1) nukilan (1) nyamuk (3) onani (2) organ hati/hepatoksisiti (1) p t foundition (2) panduan/petua (47) peenyembuhan penyakit hiv/aids (1) pemakanan (1) penagih dadah (13) penawar HIV/AIDS?? (2) pengenalan hiv/aids (1) penuaan (1) penyakit kelamin (30) pep - post exposure prophylaxis (2) peria katak (1) perkahwinan (70) photo (11) PLHIV (175) pneumonia (1) positif thinking (1) prosedur melangkah jalani ujian hiv (3) puasa (17) rawatan (8) rawatan dan sokongan bantuan (1) rawatan peringkat ke 2 (2) red ribbon (1) remaja bawah umur dan hiv (6) rencana/artikel (58) risalah (12) rogol (9) rumah perlindungan hiv (23) rumah wahidayah (9) RVD (RetroViral Disease) (1) sajak (1) sauna (2) saya positif (9) sejarah hiv/aids (5) seks dan hubungan (28) selebriti (13) sembuh cara islam (2) senaman (2) siapa hendak diberitahu? (3) sifilis (4) skim PAL (2) SLE (Systemic Lupus Erythematosus) (1) SLN30 (1) soaljawab (89) solat (2) songsang (286) spirulina (1) stavudine (1) stigma/diskriminasi (27) stress (3) sub-jenis jenis golongan dan jenis hiv (1) tatoo dan tindik (1) TB tuberculosis (4) TENVIR EM dan STOCRIN (2) top vs bottom (1) travel dan plhiv (9) truvada pil pencegah hiv (1) ubat generik (2) ujian air kencing (2) ujian hiv imun cd4 dan viral load (2) ujian saringan hiv (15) umrah dan haji (4) urusan jenazah (6) video (83) viral load (5) wanita (119) window period 14 days (3) zakat (1) zali dan lisa (4) zoophilia (1)

RECENT POST