Wednesday, 21 May 2014

HIV BOLEH MEMPENGARUHI SESIAPA SAHAJA

Halo, Saya Sally, selamat datang ke England.
 

Ini adalah puteri saya Katie. Rasanya sudah lama tidak melihatnya dalam beberapa bulan terakhir ini. Ia selalu keluar bersama rakan dan selalu pergi ke sesuatu pesta, dan kadang-kadang tidak pulang sampai pagi. Usia dia dan teman lelakinya sebaya, dan ia baru saja didiagnosis positif HIV. Saat saya cuba bercakap dengan Katie mengenai hal ini, ia mengatakan tidak tahu terlalu banyak tentang HIV. Teman saya yakin pendidikan seks di sekolah diajar terlalu singkat, mungkin saya harus cuba berbicara dengannya lagi tentang hal ini, apabila Katie lebih dewasa?


Halo, selamat datang di Kenya, nama saya Chenge.


Maaf saya terlambat. Saya menjemput saudara perempuan saya, Mary, dari rumah keluarga suaminya pagi ini. Anda lihat, walaupun ia positif HIV, ia mampu melahirkan bayinya tanpa HIV, terima kasih kerana adanya perkhidmatan pencegahan penularan ibu ke anak (PMTCT). Namun, keluarga suaminya bersikap keras kepadanya kerana ia menggunakan susu botol untuk menyusukan bayi. Meski ia meminum ubatnya dan virus dalam tubuhnya tidaklah tinggi, doktor mengatakan adalah lebih selamat untuk tidak menyusukan secara langsung. Hal ini dilakukannya adalah untuk mengelakkan berlakunya penularan HIV kepada  bayi. Apakah maklumat benar tentang HIV masih tidak difahami di negara anda?


Salam! Selamat datang di Pakistan, nama saya Farooq.


Ini ibu saya, Rizwana. Keadaan agak sedikit sukar untuknya saat ini; kerana ia positif HIV. Ia dijauhi oleh rakan serta masyarakat, dan ini membuatnya sedih. Ia dijangkiti virus ini saat pemindahan darah yang dijangkiti HIV ketika melahirkan saya. Hanya sebahagian dari darah penderma di Pakistan yang disaring diuji / ditest sama ada bebas HIV atau tidak. Kami telah dipisahkan dari keluarga kami yang lain, kerana mereka mengatakan bahawa ibu saya tidak bersih. Bagaimana reaksi anda jika seseorang dalam keluarga anda terkena HIV?


Salam dan selamat datang di Emiriah Arab Bersatu, saya Morad.


Ini adalah rakan saya, Ahmed. Ahmed bimbang kerana dirinya akan pergi ke negara dengan kelaziman HIV yang tinggi untuk bekerja. Saya jelaskan padanya bahawa HIV tidak disebarkan melalui kenalan sosial biasa, seperti pengunaan bersama cawan dan peralatan makan, batuk atau berjabat tangan. Ia tidak mengetahui apa-apa tentang HIV sebelum ini dan banyak yang harus ia pelajari. Sangat penting untuk menghilangkan mitos tentang bagaimana HIV disebarkan untuk mengurangkan stigma HIV, bagaimana dengan pandangan anda?


Halo! Selamat datang di Brasil, nama saya Wilson.


Ini adalah isteri saya yang cantik, Bruna. Perkahwinan kami sama seperti mereka yang lain, kecuali saya positif HIV dan ia tidak. Sebelum kami bertemu, saya diuji positif setelah melihat kempen TV kerajaan. Awalnya saya sedih, namun dengan adanya rawatan bererti saya boleh menjaga tahap HIV agar ianya rendah di tubuh saya, dan menjalani hidup bahagia lebih lama. Kami telah bersama selama sepuluh tahun dan mempunyai dua anak laki-laki yang sihat dan negatif HIV! Tahukan anda bahawa dengan rawatan, seseorang yang positif HIV boleh mengurangkan risiko penularan HIV pada pasangan dan anak mereka?


Hai, saya Carly. Selamat datang di Amerika.


Saya sedang menunggu teman lelaki saya Justin. Dia pergi ke program penukaran jarum suntik untuk mendapatkan jarum suntik yang bersih. Ia adalah pengguna dadah dengan cara suntikan. Kami sangat beruntung kerana adanya program penukaran jarum suntik dekat dengan kawasan kami; banyak orang yang tidak seberuntung itu kerana hal ini (program ini) adalah konsep yang telah menimbulkan kontroversi. Namun saya masih bimbang bahawa Justin mungkin kekurangan jarum suntik yang bersih, dan berfikir untuk memakai kembali mengunakan jarum suntik yang pernah digunakan orang lain, yang boleh menjadikannya berisiko terkena jangkitan. Saya cuba membantu dengan memastikan ia tetap datang pada janji temunya di program penukaran jarum suntik. Tahukah anda bagaimana pengguna narkoba suntik boleh berisiko terkena HIV?


Selamat datang di Thailand, saya Achara.   


Hari ini saya bertemu dengan rakan saya Aroon, yang akan menceritakan tentang masaalah dirinya. Saya bimbang tentang Aroon, ia baru saja putus dengan pasangan lelakinya dan kerap ke bar dan minum dengan banyaknya. Aroon berhubungan seks dengan seorang lelaki kemarin malam, tanpa menggunakan kondom. Saya katakan padanya untuk pergi berjumpa doktor dan meminta rawatan PEP (Post-exposure prophylaxis), yang dapat mencegah HIV dari berkembang di tubuh seseorang. Namun ianya harus bermula dalam masa 72 jam selepas aktiviti berisiko. Inginkah anda mengetahui rawatan kecemasan HIV apa yang boleh dilakukan dalam situasi sama?


Apa khabar dan selamat datang di China, nama saya adalah Liu Tingting 


Ini adalah adik lelaki saya, Liu Jianhua. Dia tidak tinggal di kampung lagi; ia bekerja di bandar untuk mendapatkan wang. Ia hanya pulang ketika bercuti dan saya bimbang tentang dirinya. Beberapa lelaki di kampung kami yang pulang dari bandar jatuh sakit dan saya fikir mungkin ini akan berlaku juga padanya. Saya tidak tahu banyak tentang penyakit ini, namun mereka menyebutnya sebagai HIV dan penyakit ini disebabkan oleh seks yang tidak selamat. Saya memikirkan bagaimana saya dapat mempelajari lebih mendalam tentang HIV dan boleh menyedarkan adik lelaki saya agar lebih berhati- hati?


HIV DAPAT MEMPENGARUHI SESIAPA SAHAJA



Kami berharap cerita yang disajikan diatas boleh membuat anda memahami bagaimana HIV boleh mempengaruhi anda, rakan anda dan keluarga. 

HIV boleh mempengaruhi siapa saja. Kita semua mempunyai ibu, ayah, saudara perempuan, saudara laki-laki, bapa saudara, teman dan seperti kita lihat, HIV mempengaruhi orang dengan berbagai cara.




No comments:

Post a Comment

LABELS

10 sepuluh (28) 4 peringkat hiv sebelum menjadi aids (1) 5 lima (11) adik MS (4) aids kaitan dengan penyakit kulit (1) aku plhiv redha (1) amenia dan hiv (1) apa itu hiv apa itu aids (1) aplikasi (4) asas tentang hiv/aids (6) baby free hiv (10) bacha bazi (1) bagaimana hiv berjangkit? (3) bagaimana hiv tidak berjangkit? (2) barah otak (1) baru diagnosis hiv (13) basikal (2) bengkak puting tetek (3) berapa lama kuman hiv bertahan diluar badan (1) berbekam (1) berita hiv/aids (112) bisekual (21) buku dan majalah (16) buku informasi hiv/aids (3) buku kehidupan yang positif (10) buku nota hiv/aids (4) buku panduan HIV Levi Strauss (3) cara mengetahui samada saya telah dijangkiti hiv? (1) CD4 (6) CMIA principle test (2) dairy kehidupan (342) delima (pomegranate) (2) derma darah (4) diabetes (3) Efavirenz (3) fakta (10) fidyah (1) filem (17) gonorea (3) HAART (27) habbatus sauda (nigella sativa) (1) harga ubatan (6) hari aids sedunia (12) hepatitis (3) herpes (9) herpes zoster (1) hiv bukan hukuman mati (1) hiv bukan penyebab aids (1) hiv kaitan dengan antidepresan dan penggunaan dadah (1) hiv kaitan dengan hipertensi dan osteoporosis (1) hiv kaitan dengan jantung dan diabetes (2) hiv kaitan dengan kanser dan ginjal (1) hiv kaitan dengan kemerosotan otak dan lemak (1) hiv kaitan dengan makanan dan supplemen (2) hiv kaitan dengan rokok dan alkohol (2) hiv test kit (8) homosekual (7) hukuman jenayah seksual luar tabii (2) icon (11) insurans/pinjaman peribadi plhiv (3) istilah yang perlu dielakkan (1) jangkitan dan simptom hiv (6) jangkitan hiv kali ke dua (2) jangkitan opportunistik (JO) (2) kaitan tidur dan hiv (1) kandida/fungus (1) kanser (12) kanser hidung (3) kanser payu dara lelaki (3) kaposi sarcoma (1) kaunseling telefon nombor (4) kelenjar tiroid (1) kesan sampingan (8) kesihatan (11) ketuat genital (4) keyakinan kemurungan kebimbangan terhadap hiv (20) khatan (7) kondom (3) lebah dan hiv/aids (3) lesbian (9) LGBT (31) lipoatrophy (5) liwat (14) luar negara (57) madu (1) majlis AIDS malaysia (MAC) (1) maklumat hiv/aids (158) mengapa perlu lakukan ujian hiv awal? (2) methadone maintenance therapy (MMT) (1) MFZ (3) minda jasmani rohani (1) mitos hiv (5) mulut dan gigi (1) MylifeMystoryPT (6) NAJMI (56) najmi jumpa doktor (9) nelayan dan hiv (1) nukilan (1) nyamuk (3) onani (2) organ hati/hepatoksisiti (1) p t foundition (2) panduan/petua (47) peenyembuhan penyakit hiv/aids (1) pemakanan (1) penagih dadah (13) penawar HIV/AIDS?? (2) pengenalan hiv/aids (1) penuaan (1) penyakit kelamin (30) pep - post exposure prophylaxis (2) peria katak (1) perkahwinan (70) photo (11) PLHIV (175) pneumonia (1) positif thinking (1) prosedur melangkah jalani ujian hiv (3) puasa (17) rawatan (8) rawatan dan sokongan bantuan (1) rawatan peringkat ke 2 (2) red ribbon (1) remaja bawah umur dan hiv (6) rencana/artikel (58) risalah (12) rogol (9) rumah perlindungan hiv (23) rumah wahidayah (9) RVD (RetroViral Disease) (1) sajak (1) sauna (2) saya positif (9) sejarah hiv/aids (5) seks dan hubungan (28) selebriti (13) sembuh cara islam (2) senaman (2) siapa hendak diberitahu? (3) sifilis (4) skim PAL (2) SLE (Systemic Lupus Erythematosus) (1) SLN30 (1) soaljawab (89) solat (2) songsang (286) spirulina (1) stavudine (1) stigma/diskriminasi (27) stress (3) sub-jenis jenis golongan dan jenis hiv (1) tatoo dan tindik (1) TB tuberculosis (4) TENVIR EM dan STOCRIN (2) top vs bottom (1) travel dan plhiv (9) truvada pil pencegah hiv (1) ubat generik (2) ujian air kencing (2) ujian hiv imun cd4 dan viral load (2) ujian saringan hiv (15) umrah dan haji (4) urusan jenazah (6) video (83) viral load (5) wanita (119) window period 14 days (3) zakat (1) zali dan lisa (4) zoophilia (1)

RECENT POST