Monday, 7 April 2014

AZMI - DUNIA BAGAIKAN GELAP GELITA SEBAIK DIBERITAHU SAYA ADA HIV

Memiliki wajah comel dan `jambu' membuatkan Azmi, 20, (bukan nama sebenar) sering menjadi perhatian di kampus. Mulanya Azmi tidak menyedari yang dirinya menjadi pujaan rakan sejenis sehinggalah dia dihubungi seorang pelajar senior yang ingin mengenali dengan lebih rapat. Dari situ bermulalah semuanya.
 
photo hanya hiasan

"Mulanya saya tidak menyedari mempunyai keinginan terhadap pasangan sejenis sehingga digoda teman sekampus. Daripada berkawan akhirnya kami menjadi kekasih sehingga kerap melakukan hubungan terlarang. Atas dasar sayang saya hanya setia kepadanya seorang namun saya tidak tahu rupanya dia sering bertukar pasangan sehinggalah suatu hari saya dihubungi Pusat Darah Negara yang meminta saya datang mendapatkan pengesahan selepas menderma darah. Ketika itu saya tidak menyangka sesuatu yang buruk berlaku.

"Namun apabila diberitahu saya mendapat virus HIV, saya rasakan jantung terhenti berdenyut seketika. Dunia gelap gelita. Saya tidak tahu kepada siapa tempat mengadu. Penyesalan datang silih berganti namun semua sudah tidak berguna. Oleh kerana tertekan dan sedih saya sering menangis menyebabkan saya jatuh sakit. Rahsia yang saya simpan selama ini terbongkar apabila saya terlantar di hospital. Keluarga sangat terkejut dan marah. Ayah dan ibu menangis beberapa kali. Berkali-kali saya meminta maaf dengan mereka dan berjanji menjadi anak yang baik selepas ini.

"Melihat keadaan saya akhirnya ibu bapa serta adik-beradik lain mula menerima dan memberikan sokongan moral. Mereka menghantar saya menjalani rawatan dan meminta saya menyambung pengajian sehingga mendapat ijazah. Pada masa sama saya juga mempunyai teman wanita yang begitu setia dan sanggup berkahwin dengan saya walaupun mengetahui saya menghidap HIV.

"Tetapi saya tidak mampu meneruskannya kerana bimbang masa depan di kemudian hari. Walaupun pernah terbaca pasangan HIV yang bahagia berkeluarga dan mempunyai anak bebas HIV namun saya masih takut dan tidak mahu menghancurkan masa depan orang lain," ujarnya kepada penulis.

Bagi Azmi penghidap HIV tidak perlu mendedahkan status diri kepada umum asalkan mereka pandai membawa diri untuk berdepan dengan masyarakat. Lagipun virus ini tidak boleh berjangkit dengan mudah, jadi untuk apa dihebahkan seandainya ia boleh mengundang persepsi negatif orang sekeliling.

Selain menjalani rawatan di hospital Azmi banyak bergaul dengan rakan HIV yang menyertai kumpulan sokongan menerusi laman sosial Facebook.

"Menerusi Facebook dan blog kami bebas meluahkan masalah, kesedihan hati dan berkongsi apa saja mengenai HIV. Keadaan ini berbeza sekiranya kami meluahkannya kepada insan normal lain. Apabila mengetahui ramai senasib dengan saya dan ada lebih teruk ia memberi semangat untuk terus hidup secara positif.

"Kini saya menyambung pengajian seperti biasa dan berazam mendapat keputusan cemerlang. Selepas tamat pengajian, saya mahu bekerja dan membalas jasa ibu bapa yang banyak berkorban selama ini. Saya tidak tahu apa yang akan terjadi sekiranya mereka tiada," katanya.

Ujar Azmi masyarakat seharusnya mengubah stigma mengenai HIV dan menerima mereka seperti orang lain. Ada sesetengah penghidap menjadi mangsa dan ada disebabkan dosa hitam mereka sendiri.

"Saya meminta masyarakat jangan melihat kisah silam seseorang dan terus menghukum mereka. Ujian diberikan Allah ini adalah satu bentuk hukuman berat di dunia. Jadi terimalah kami sebagai sebahagian daripada anggota masyarakat. Jika mengetahui keluarga, rakan, teman sekerja atau jiran menghidap HIV jangan dipinggirkan sebaliknya berikan sokongan supaya mereka terus berjaya dan membina kebahagiaan sama seperti orang lain," ujar Azmi.


Sumber Disini

3 comments:

  1. Semoga adek teruskan hidup dgn positif....

    ReplyDelete
  2. Ok la tu family support....kat sini ada ja yg bedridden family da tak nak jg hantar rumah kebajikan...sedih

    ReplyDelete
  3. Saudara Azmi bertuah kerana mempunyai keluarga yang menyokongnya dikala sukar. Jangan persiakan kepercayaan keluarga buat kali kedua. Teruskan hidup dek.

    Haikal

    ReplyDelete

LABELS

10 sepuluh (28) 4 peringkat hiv sebelum menjadi aids (1) 5 lima (11) adik MS (4) aids kaitan dengan penyakit kulit (1) aku plhiv redha (1) amenia dan hiv (1) apa itu hiv apa itu aids (1) aplikasi (4) asas tentang hiv/aids (6) baby free hiv (10) bacha bazi (1) bagaimana hiv berjangkit? (3) bagaimana hiv tidak berjangkit? (2) barah otak (1) baru diagnosis hiv (13) basikal (2) bengkak puting tetek (3) berapa lama kuman hiv bertahan diluar badan (1) berbekam (1) berita hiv/aids (112) bisekual (21) buku dan majalah (16) buku informasi hiv/aids (3) buku kehidupan yang positif (10) buku nota hiv/aids (4) buku panduan HIV Levi Strauss (3) cara mengetahui samada saya telah dijangkiti hiv? (1) CD4 (6) CMIA principle test (2) dairy kehidupan (342) delima (pomegranate) (2) derma darah (4) diabetes (3) Efavirenz (3) fakta (10) fidyah (1) filem (17) gonorea (3) HAART (27) habbatus sauda (nigella sativa) (1) harga ubatan (6) hari aids sedunia (12) hepatitis (3) herpes (9) herpes zoster (1) hiv bukan hukuman mati (1) hiv bukan penyebab aids (1) hiv kaitan dengan antidepresan dan penggunaan dadah (1) hiv kaitan dengan hipertensi dan osteoporosis (1) hiv kaitan dengan jantung dan diabetes (2) hiv kaitan dengan kanser dan ginjal (1) hiv kaitan dengan kemerosotan otak dan lemak (1) hiv kaitan dengan makanan dan supplemen (2) hiv kaitan dengan rokok dan alkohol (2) hiv test kit (8) homosekual (7) hukuman jenayah seksual luar tabii (2) icon (11) insurans/pinjaman peribadi plhiv (3) istilah yang perlu dielakkan (1) jangkitan dan simptom hiv (6) jangkitan hiv kali ke dua (2) jangkitan opportunistik (JO) (2) kaitan tidur dan hiv (1) kandida/fungus (1) kanser (12) kanser hidung (3) kanser payu dara lelaki (3) kaposi sarcoma (1) kaunseling telefon nombor (4) kelenjar tiroid (1) kesan sampingan (8) kesihatan (11) ketuat genital (4) keyakinan kemurungan kebimbangan terhadap hiv (20) khatan (7) kondom (3) lebah dan hiv/aids (3) lesbian (9) LGBT (31) lipoatrophy (5) liwat (14) luar negara (57) madu (1) majlis AIDS malaysia (MAC) (1) maklumat hiv/aids (158) mengapa perlu lakukan ujian hiv awal? (2) methadone maintenance therapy (MMT) (1) MFZ (3) minda jasmani rohani (1) mitos hiv (5) mulut dan gigi (1) MylifeMystoryPT (6) NAJMI (56) najmi jumpa doktor (9) nelayan dan hiv (1) nukilan (1) nyamuk (3) onani (2) organ hati/hepatoksisiti (1) p t foundition (2) panduan/petua (47) peenyembuhan penyakit hiv/aids (1) pemakanan (1) penagih dadah (13) penawar HIV/AIDS?? (2) pengenalan hiv/aids (1) penuaan (1) penyakit kelamin (30) pep - post exposure prophylaxis (2) peria katak (1) perkahwinan (70) photo (11) PLHIV (175) pneumonia (1) positif thinking (1) prosedur melangkah jalani ujian hiv (3) puasa (17) rawatan (8) rawatan dan sokongan bantuan (1) rawatan peringkat ke 2 (2) red ribbon (1) remaja bawah umur dan hiv (6) rencana/artikel (58) risalah (12) rogol (9) rumah perlindungan hiv (23) rumah wahidayah (9) RVD (RetroViral Disease) (1) sajak (1) sauna (2) saya positif (9) sejarah hiv/aids (5) seks dan hubungan (28) selebriti (13) sembuh cara islam (2) senaman (2) siapa hendak diberitahu? (3) sifilis (4) skim PAL (2) SLE (Systemic Lupus Erythematosus) (1) SLN30 (1) soaljawab (89) solat (2) songsang (286) spirulina (1) stavudine (1) stigma/diskriminasi (27) stress (3) sub-jenis jenis golongan dan jenis hiv (1) tatoo dan tindik (1) TB tuberculosis (4) TENVIR EM dan STOCRIN (2) top vs bottom (1) travel dan plhiv (9) truvada pil pencegah hiv (1) ubat generik (2) ujian air kencing (2) ujian hiv imun cd4 dan viral load (2) ujian saringan hiv (15) umrah dan haji (4) urusan jenazah (6) video (83) viral load (5) wanita (119) window period 14 days (3) zakat (1) zali dan lisa (4) zoophilia (1)

RECENT POST