Monday, 23 December 2013

MOHD ADAM - SI HITAM MEMELUK CAHAYA



Salam abang Najmi,

Sebelum saya menulis panjang lebih baik saya mengenalkan diri saya terlebih dahulu. Saya seorang lelaki berusia awal 20an dan lebih suka abang mengenali saya sebagai Adam. 

Saya dibesarkan dalam keluarga sederhana dan cukup didikan ilmu agama (insyaAllah). Tuntutan pekerjaan ayah saya yang memerlukan kami sekeluarga sering berpindah membuatkan saya mempunyai banyak kenalan dan kerana itu lebih manis rasanya andai abang mengenali saya sebagai Adam sahaja.

Sedari kecil saya tidak pernah mempunyai nafsu terhadap perempuan. Tetapi jujur saya katakan perempuanlah yang lebih dekat dengan saya. Saya lebih rapat dengan kakak-kakak saya berbanding dengan abang saya sendiri. Saya juga lebih gemar menghabiskan masa bersama kawan-kawan perempuan daripada melepak bersama kawan-kawan lelaki yang lain. Namun saya bukanlah tidak mempunyai kawan lelaki tetapi majority kawan saya adalah perempuan.

Abang,

Saya mula bergerak aktif dalam dunia gay ini adalah semasa saya berada didalam darjah 6 lagi, seingat saya. Itulah pengalaman paling manis dan paling pahit dalam sejarah hidup saya. Sebelum itu minat saya terhadap lelaki dan berdating tanpa dipaksa-paksa. Saya memang teruja apabila melihat lelaki yang berpewatakkan matang (tua atau muda), dan lelaki seperti ini selalu membuat jiwa saya cair, nafsu saya menderita dan akal saya sakit, sentiasa!!!. 

Peristiwa di darjah 6 itu yang menjadi titik bermulanya saya menjadi seorang gay secara total. Perlakuan songsang itu saya jalankan dengan sepupu saya yang seusia saya tetapi macam biasalah dia nampak lebih matang daripada saya. Tubuhnya yang lebih besar dari saya dan segala-galanya besar. jikalau bertemu kami pasti tidak akan melepaskan peluang untuk berasmara. Dan hal itu berlanjutan sehinggalah saya di tingkatan 3.

Memang, saya akui, sebenarnya saya memerlukan seseorang lelaki dalam hidup saya. Sekarang pun jiwa ini masih menginginkan lelaki. Sejak dari tingkatan 4 saya dipindahkan ke sekolah berasrama penuh kerana keputusan PMR saya melayakkan saya kesana. Peristiwa pahit di asrama membuat saya memilih untuk duduk menyewa disekitar sekolah kerana tidak sanggup untuk duduk sebilik dengan pelajar lelaki yang pelbagai ragam. Ada yang membuli dan ada juga yang mengambil kesempatan terhadap diri saya. 

Jujur, saya bukanlah pelajar lembut tetapi saya tidak suka bercampur dengan pelajar lelaki membuatkan saya disisih dan tersisih. Dan selayaknya saya tinggal diluar asrama dan disitulah bermulanya pencarian sebuah cinta songsang.

Bercinta dengan professor

Masih segar lagi wajah kekasih pertama saya, dia seorang professor dalam bidang kimia yang mengajar di salah sebuah university tempatan berdekatan dengan rumah sewa saya. Ketika itu usianya telah menjangkau 54 tahun tetapi masih terjaga rapi kerana dia seorang lelaki metrosexual. Walaupun dia seorang duda dan anak ketiganya dua tahun lagi tua dari saya tetapi dialah tempat saya bermanja dan merenggek. Entah!! 

Ketika itu saya dapat merasakan keikhlasan dia dalam hubungan kami. Pakai, makan, yuran tuisyen, duit shopping and duit poket semua dia sediakan buat saya. Katanya, dia ingat melihat saya berjaya suatu hari nanti, malah duit yang ayah saya kirim dari kampong saya simpan kerana duit yang kekasih saya beri kadang kala tak habis pakai setiap bulan. Hal itu berlanjutan sehingga saya tamat SPM. Hubungan itu tidak kekal lama kerana pelbagai masalah yang muncul selepas itu.

Abang,

Setelah ketiadaan dia baru saya mula merasai kesusahan hidup. Biasalah sebelum itu hidup saya ditaja sepenuhnya. Sakit pening saya dia sentiasa ada. Dan dari situlah saya mula mencari mangsa saya di mySpace (sekarang dah tidak glamor lagi). Melalui mySpace saya berkenalan dengan seorang anak Tan Sri yang tinggal di Selangor. Entah apa yang ada pada saya sehingga dia tertarik. Dari pekenalan biasa perhubungan kami bertukar menjadi adik angkat dan abang angka, dari perbualan biasa-biasa bertukar kepada rindu dan sayang dan akhirnya dia melamar saya untuk menjadi kekasihnya. 

Saya masih ingat lagi kesungguhan dia datang dari Selangor ketempat tinggal saya pada setiap bulan untuk melawat dan memberi duit poket tetapi bukan habis disitu sahaja, kami pasti berasmara sepuasnya sebelum dia pulang kembali ke Selangor. Dan dia mengambil keputusan mempelawa saya untuk tinggal bersamanya di Selangor dan hidup kami memang bahagia macam suami isteri. 

Keberanian dia memperkenalkan diri saya kepada kawan-kawan dia yang majority dari kalangan keluarga elit membuat saya yakin dialah cinta saya. tapi akhirnya kami berpisah juga kerana salah seorang dari kawan dia cuba melamar saya dan kami bergaduh besar, cukup sampai disitu.

Ketika berusia 18 tahun saya berhijrah ke Singapura untuk bekerja disana. Niat awal memang kerana hendak mencari duit bantu diri dan bantu mak ayah, tapi saya silap, saya terpedaya dengan keseronokkan dunia yang tiada berpenghujung. 

Bermulalah kehidupan saya dengan dadah, mabuk, seks bebas dan macam-macam jenis maksiat saya lakukan dan sehinggalah saya bertemu dengan seseorang yang seingat saya boleh membantu membawa saya keluar dari masalah itu. Manusia tetap manusia, dua tahun saya hidup dengan lelaki itu disana akhirnya kami berpisah juga kerana sidia mempunyai hubungan sulit dengan seseorang yang saya amat kenal, kenal sangat!!!

Tahun 2011 

Hujung tahun 2011 saya mengambil keputusan untuk kembali ke Malaysia dan menyambung pelajaran saya dalam bidang yang saya minat. Syukur saya tidak terlambat dan masih layak untuk diterima sambung belajar di sebuah university awam. Saya bertekad untuk tinggalkan terus dunia gay ni dan mula focus dengan hidup saya. Tapi abang, saya merasa sunyi yang teramat sangat, saya tidak suka berkawan dengan lelaki dan kebanyakkan perempuan di university tidak boleh dibuat kawan (atau mungkin saya tidak bertemu kawan yang sesuai). 

Ujian bagi saya datang bertalu talu. Dari seorang ke seorang datang melamar saya. Dari seorang kerani biasa, cikgu, suami orang dan semuanya tak boleh pakai. Selepas mereka dapat apa yang mereka inginkan mereka meninggalkan saya terkontang kanting dan kerana itulah tekad saya untuk meninggalkan terus dunia gay ini makin kuat sehingga awal tahun 2013. 

Tahun 2013 

Ketika saya mula merasakan saya tidak memerlukan seorang lelaki dalam hidup saya. ketika saya merasakan saya ingin membersihkan diri dari segala dosa. Ketika saya merasakan saya sanggup hidup sendirian tanpa teman baik lelaki atau perempuan. Ketika saya ingin mengubah haluan dan mengubah cara hidup saya, ketika itulah hadir seseorang lelaki yang betul-betul menguji saya. 

Saya  bertemu dengan seseorang yang saya kira dia adalah insan (lelaki) yang saya cari selama hidup saya. Saya ingkar pada taubat yang pernah saya lafaskan, saya lupa pada doa-doa saya yang lalu dan lupa akan azam saya untuk berubah. Saya leka meghabiskan masa saya bersama lelaki itu. Pada saya dia cukup sempurna dia matang, dia melayan saya dengan begitu baik, dan tidak pernah saya jumpa insan sebaik dia sebelumnya. Walaupun dia lebih muda dari saya tetapi saya sentiasa merasai yang diri ini dicintai dan disayangi. Saya rasa sentiasa berasa selamat apabila dia berada disisi saya dan saya dapat rasai akan setiap keikhlasan dia terhadap saya. 

Hari-hari yang kami lalui sangat manis kerana saya serahkan segalanya untuk dia dan dia pun melakukan yang terbaik untuk saya dalam setiap hal. Dia mengubah cara hidup saya menjadi lebih baik, tingkah laku saya berubah atas bimbingan dari dia. Kerana dia lahir dalam keluarga yang penuh penghayatan agama dan terdidik (walaupun dia seorang gay) yang membuatkan saya memutuskan untuk menghabiskan seluruh hidup saya bersama dia. Dia begitu matang dalam menjalani percintaan kami. Dan dia begitu matang dalam semua perkara.

SMS yang menyedarkan diri ini

Abg Najmi,

Pada suatu hari, saya merasakan semuanya berubah, saya ingin menamatkan riwayat hidup saya, saya rasa hidup ini tiada nilai lagi, saya menganggap hidup ini akan berakhir dengan mati dan semuanya akan habis selepas mati. Tiada kehidupan lain lagi. 

Diceritakan sebegini : semalam dia masih melayan saya seperti kali pertama bertemu dan memang begitulah kehidupan kami setiap hari, sentiasa ceria, bergurau dan sentiasa bersama, walaupun kadang-kadang berjauhan tetapi kami memang sentiasa bersama dalam phone call dan sms tetapi tiba-tiba hari ini dia menghantar sebuah SMS yang berbunyi, 

"I tak tahu bila I nak mati, I nak mati sebagai hamba Allah yang Allah redha, mati sebagai umat nabi Muhammad Rasulullah, I sayangkan U tapi I tak boleh jumpa U lagi. I takut perasaan cinta I pada U akan buat I susah untuk berubah. U jaga diri U. 

Amalkan sikap sentiasa bersama Allah dan belajar rajin-rajin sampai berjaya untuk bantu ibu bapa u. Itulah matlamat seorang hamba yang hidup atas muka bumi ini. Sekali lagi U cari I, I janji akan tukar no. hp I dan tak kan jumpa u lagi.” 

Saya terkedu membaca kandungan text SMS itu. Itulah text terakhir yang tak dapat saya balas dari dia. Segalanya berlaku secara tiba-tiba. Dan masa itulah saya hilang rasa berTuhan, saya menyalahkan Tuhan dengan semua yang berlaku, saya hilang percaya pada agama dan merasakan tiada satu agama pun yang benar dalam dunia ini. Berat badan saya turun mendadak dalam masa beberapa hari, saya tak bermaya, saya tidak perlu untuk hidup lagi.

Puas saya kurungkan diri dalam bilik, puas saya menyalahkan Allah dan agama terhadap apa yang berlaku. Puas saya membenci diri sendiri kerana ujian ini dan pada suatu hari saya merasai dan mula sedar bahawa diri saya sememangnya hanyalah seorang hamba Allah. 

Saya amat kerdil, bodoh, hina dan lemah dan saya mula melakukan solat kembali. Solat yang sebelum ini saya tidak tahu tujuannya dan kepada siapa kita melakukanya. Bacaan dalam solat saya jadi tidak betul. Saya mengelamun dan saya mula berdoa yang bukan-bukan sewaktu sujud. Saya minta pada Allah agar kembalikan dia pada saya, cukuplah kalau dia ada dekat dan selalu, saya benar-benar cintakan dia bukan kerana nafsu tetapi kerana benar-benar sayang kepadanya.

Abg najmi,

Syukur dipenghujung tahun ini (2013) saya sudah mula mendapat kembali kekuatan saya dalam agama. Kekuatan untuk bertahan mempunyai rasa bertuhan dan menjadi seorang hamba kepadaNya. Walaupun jiwa saya selalu menginginkan agar dia berada disisi tetapi saya tahu ini adalah permulaan bagi saya.

Baru hampir sebulan lebih saya ditinggalkan. Ramai juga yang bertanya adakah saya sakit dan ada juga yang menganggap saya gila kerana memang ramai yang perasan keadaan saya memang dah lain saya bukan seperti dulu lagi.
Saya sebenarnya sedang dimiliki oleh Allah, saya milik Allah, bagaimana saya yang sedang dimiliki oleh Allah ingin memiliki yang lain sedangkan yang lain itu juga milik Allah. 

Secret Group "straight struggle"

Saya juga telah mengwujudkan secret group di Facebook, untuk orang-orang yang sudah berjaya berubah dan mereka yang sedang berubah dan kalangan mereka yang mahu berubah (bagi yang serius jer). Group tersebut diberi nama "straight struggle" dan boleh email ke,

sihitammemelukcahaya@yahoo.com

Dan disecret group tersebut ada diskusi dan macam-macam info berkaitan keagamaan dan mengenai segala isu LGBT. InsyaAllah nanti saya akan cari orang agamawan untuk sekali join dalam secret group itu. Motto secret group "straight struggle" itu ialah "A walk to Allah by the steps of Muhammad Rasulullah" khas untuk golongan LGBT. 

Dan digalakkan bagi orang yang hendak join group tersebut agar buat satu akaun khas yang tidak mengunakan gambar pemilik FB, semua itu bagi tujuan mengelakkan berlaku salah faham atau bertujuan mencari pasangan sejenis yang baru pulak. Tetapi kalau berani mati nak guna FB sendiri idak menjadi masaalah. Semoga pengakhiran kita semua akan jadi baik.


Salam.
MOHD ADAM




Salam Adam,

Sebagai manusia kita semua inginkan cinta, disayangi dan dicintai, cuma dengan siapa yang kita hendak bercinta itu sahaja yang membezakan diantara kita semua. Sebagaimana yang kita tahu cinta sesama jenis itu salah disisi agama Islam, tetapi akibat dorongan nafsu dan godaan syaitan kebanyakkan kita (PLU) terus terlajak membina mahligai cinta songsang, yang pasti pada abang cinta songsang tidak akan bertahan lama.

Putus cinta memanglah perit terutama kalau pasangan kita tu yang dah tak sukakan kita, abang pernah alami dulu-dulu, sampai setahunlah bersedih, makan kenyang, mandi basah hehehe. Bezanya pengalaman abang dulu sebab duk syok kat rakan strg8 abang (tak pernah buat apa-apa pun), kami paling rapat semasa ditempat kerja (kira abang syok sendirilah) Bila budak tu tahu yang abang syok kat dia sebab abang asyik cemburu buta hehehe, kami bergaduh. Abang ambil keputusan berhenti kerja balik kampung berendam dengan air mata hampir setahun. Lepas tu ok lah.


Yang penting segala pengalaman lalu yang Adam tempuhi, telah mengubah Adam menjadi seorang yang lebih matang dalam berfikir. Dan segala yang berlaku pada pandangan abang ada hikmahnya. Berpisah dengan kekasih terakhir itu pun ada hikmahnya buat diri Adam.

Abang setuju dengan kandungan SMS yang dikirimkan oleh kekasih Adam itu, alhamdulillah Allah menyedarkan dirinya terlebih dahulu, dan dalam masa yang sama kesan kandungan SMS tersebut akhirnya sampai kepada diri Adam. Sebab SMS itulah yang telah menyedarkan diri Adam akan tanggungjawab Adam sebagai hamba Allah.

Bersyukur dalam usia masih muda (20an) Adam telah kembali sedar dan abang yakin Adam sedang berusaha mengawal naluri, memperbaiki serta mendekatkan diri kepadaNya.

Alhamdulillah mudah-mudahan Allah merahmati kehidupan Adam dimasa hadapan. Amin - Naj Mi


82 comments:

  1. Salam Adam. Inilah yg dinamakan hidayah Allah. Banggs membaca sms terakhir tersebut dan sgt bangga dengan Adam sekarang. Boleh join fb group tu? Sbb ia ada ilmu dan kemahuan membaiki diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam MAK WARDAH,

      adam masih belum betul-betul kuat lagi. syukur dia menjadi al-sebap untuk adam memikirkan hidup adam yang sebenarnya. walaupun payah hidup mesti diteruskan juga. sesekali teringat dia adam "istigfar", malam tadi adam termimpikan dia dan bila bangun tidur badan adam lemah, ada ketika adam rindukan dia dan adam jadi x keruan, muka adam berubah, suasana yang ceria semua bertukar hiba. tapi hidup mesti diteruskan. mungkin x mudah bagi adam tapi ini juga mungkin x mudah untuk dia. dan perjalanan mencari redha Allah akan Allah mudahkan atas niat yang betul. semoga di dalam syurga nanti adam berpeluang untuk ziarah dia dan semua insan berjuang yang lain. apapun kita mesti menang dulu kan. kerana kemenanggan yang membawa kita ke firdausi!!!

      sayang semua, MOHD. ADAM

      Delete
    2. jazzlee,

      tq bro for your wording...
      be strong as i can...
      stand still kan... hahaha
      x nak join group adam ker?
      boleh kita chit chat kat sana.

      Delete
  2. I'm amazed by this.. X byk beza pun kita ni.. Sy pun in early 20's.. Tp rasanya sy lebih awal lg kot trjebak.. Dr drjah 1 lg smpai la dh umur 21 nie.. Rasa nk brubah ni sllu ada mmkirkan bahawa kita ni Islam, milik Allah.. Kdg2 penat sgt nk brubah ke arah tu.. Tp brsmgt balik bila igt Allah x pernah putus asa dgn hambaNya.. Jd siapalah kita dgn smudah tu nk menyerah kalah.. Skrg sdg Cuba utk brubah sekuat yg boleh.. Azam 2014 ni nk tggalkan terus semua ni.. Insyaallah.. Hope Adam in the same boat.. I'll join that secret group soon.. I will.. I don't wanna live with this mess anymore even I know how hard it is..

    ~Wan~

    ReplyDelete
    Replies
    1. i'me

      Alhamdulillah suka dengan azam 2014 yang saudara tanamkan tu insyaallah abg dokan agar saudara terus berjaya mengawal diri dan tidak mustahil boleh meninggalkan terus semua itu insyaallah...:)

      Delete
    2. memang rasa ingin perbaiki diri bagus memangkan kita terlahir dengan sifat ingin bertuhan dan beragama yang telah diberikan oleh Allah. selamat datang ke group straight struggle - A walk to Allah by the steps of Muhammad Rasulullah. tiada jalan lain untuk mencari keampunan, redha, dan rahmat Allah melainkan jalan yang telah dilalui oleh Nabi Muhammad. jalan itu telah diikuti oleh sahabat sahabat baginda dan telah dijanjikan syurga oleh Allah terhadap mereka. Ujian ini sangat kecil sebenarnya disisi Allah. Adam sebenarnya masih baru dalam mempelajari Ilmu agama. tetapi walaupun masih baru, makin adam belajar makin adam rasa lebih berminat kerana makin banyak rupanya yang adam kena belajar sebap adam x tahu. insyaAllah kita akan sentiasa kuat dalam berjemaah. kepada yang ingin berjuang sendiri Adam doakan semoga kalin bertemu dengan sumber yang benar dan betul. ingat ilmu ada dimana-mana dan syaitan juga ada dimana-mana. sumber kekuatan kita adalah Allah dan RasulNya.

      salam ukhwah MOHD. ADAM

      Delete
  3. salam..sy nk tnya mcm mna berpewatakn kamu semua erk?..mksudnya jika dpndg kmu memang nmpk mcm lelaki nrml la..cra bjln, bole main bola, tahu blwn n others that laki normal bwt..klu mcm tue kirenya kmu smua bole cover lg la kn..tp mcm mna klu lelaki yg agk lmbut? msti trus di judge mcm tue kn..hmm..maaf saje btnya..sy pon byk kekurgnnya jgk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Anonymous,

      Setiap manusia mesti ada kelebihan dan kekurangan masing2, yang penting kita kena selalu bersyukur kepadaNya, kalau kita berperwatakan lembut sekali pun tentu kita ada kelebihan dari segi yang lain berbanting mereka yang berperwatakan macho atau normal. Syukur sebab kita dilahirkan cukup sifat, kita juga kena selalau ingat bahawa jika kita ada kekurangan yang kita rasa teruk PASTI ada insan lain yang mempunyai kekurangan yang lebih teruk drp kita.

      Bersyukur dengan apa yang Allah kurniakan kepada diri kita, ingat kepadanya selalu dan patuhi segala perintahnua insyaallah kita akan selamat dunia dan akhirat...:)

      Delete
    2. ooooo ni leee sedara nadzmi yeee, pandai betul nasihatkan oranggg, tengok apa berlaku pada saya sekarang. Mungkin sedara tak pernah bercinta, kalau bercinta pun, mungkin tak pernah rasa sakit bila ditinggalkan. Lain kali fikirlah dulu.
      Jazzlee aku dah faham sekarang, sudah puas aku cari mana salah dan silap aku kat kau. sekarang aku betul betul faham. kalaulah aku tahu begini jadinya, tentu aku tak benarkan kau sentuh blog blog sampah sebegini. tadi pagi aku ke office kau, staff cakap kau masih MC, aku minta maaf atas tindakan aku dluar kawalan. sudah puas aku call tapi kau tak sudi nak jawab. Kau cakap saja apa kau nak, aku akan ikut, sekarang juga aku melutut. baliklah Jazzle, aku boleh jadi gila kalau macam nihh.

      Delete
    3. terima Kasih diatas nashihatnya....maaf jika menganggu..

      Delete
    4. Salam Rizal Saidin,

      Saudara Rizal ni BF JAZZLEE ker? Alhamdulillah mungkin hari ini saudara memandang blog ini seperti sampah TETAPI tidak mustahil suatu hari nanti blog ini akan menjadi rujukan buat saudara....

      Saya boleh aje delete atau tidak siarkan komen saudara diatas itu, TETAPI saya siarkan juga supaya saudara JAZZLEE boleh membaca komen saudara yang tengah "emo" tu.



      Delete
    5. kalau ada malasalah berdua selesaikan berdua... kalau ada masalah bertiga selesaikan bertiga... jagan libatkan orang lain or unsur lain... harap terasa...

      Delete
    6. Salam Anonymous,

      Benar kata saudara, jangan libat kan orang lain..rasanya saya tiada kena mengena dg masaalah mereka berdua, siapa saya yang boleh halang orang (pembaca) hatta BF ia sekali pun drp masuk membaca blog ini..

      Delete
    7. Rizal Saidin,

      Saya ada terima message saudara. Saya tiada sebarang contact (email atau FB) JAZZLEE, saya hanya kenal JAZZLEE apabila dia meninggalkan komen dalam blog ini..selebihnya saya tidak mengenali siapa JAZZLEE. Dia juga tidak mengenali saya, saya hanya kenal ia sama seperti pengomen2 lain dalam blog ini.

      Delete
    8. Rizal, tolonglah jgn buat hal kat sini. OK hujung minggu ni kita jumpa.. jgn call, aku dah tukag hp no. dan jgn datang rumah. tolonglah jgn komen apa2 demi aku. kalau kau gila aku juga sasau. kalau kau boleh buat aku mc 3 hari, aku jugak boleh buat kau mc seminggu. tolonglah faham.

      En Nadzmi, mesej apa tuh? something wrong or what? tolong jujur dgn saya, apa dia ckp. saya nak tau jugak... tolong jgn bagi saya sangsi..

      Delete
    9. Xkisah blog sampah ke hapa...

      Aku respect org yg mencari hidayah Allah.
      Teruskan membaiki diri...sebab taqwa pada Allah menentukan siapa kita.

      Jangan terus tersesat dan bongkak dengan kesesatan.

      Yeah!

      Delete
    10. Salam JAZZLEE,

      Selisih faham dalam bercinta, rasanya ramai yang pernah alami nya, saya juga pernah alami cuma caranya berbeza. Saya juga ada terima luahan beberapa pasangan gay yang berselisih faham seperti yang saudara berdua alami, tapi hanya melalui message dalam FB aje lah. Bila berselisih faham seorang merajuk seorang lagi cuba pujuk. Bila tengok gelagat saudara berdua (agak cute) teringat kisah lalu saya…

      Dulu saya pernah syok kat seorang kat rakan rapat ditempat kerja, bila selisih faham saya cuba mengalah dengan berhenti kerja, tetapi dalam masa yang sama sangat berat hati sebab akan berpisah jauh dengan dia. Bila dah berhenti kerja duk kampong tapi hari-hari nangis dan mengadap talipon sebab dalam hati mintak2 kawan rapat tu akan hubungi saya. Rindu kat dia Tuhan aje yang tahu masa tu tapi saya malu nak call dia balik, saya ada ego juga yang perlu dipertahankan.

      Hanya "masa" yang boleh menghilangkan rasa rindu dalam hati apabila kita berpisah (bergaduh) dengan orang yang kita sayang. Tapi itu style saya lah alhamdulillah dia tidak hubungi saya, kalau dia hubungi saya atau terima saya mungkin dah jadi lain pula perjalanan hidup saya pada hari ini.

      Jalan terbaik JAZZLEE dan Rizal berbincanglah habis-habis, kalau tanya saya hari ini memang lah tidak setuju jika ada sebarang perhubungan “mesra” antara anda berdua (sebab anda berdua tahu akan hukumnya) tetapi kalau sekadar kawan yang tidak ada sebarang hubungan tu oklah. Tapi itu hak anda berdua.

      JAZZLEE message tu tiada apa-apa , Rizal hanya tanya sesuatu itu sahaja, usah fikirkan tentang itu…..:) Berbincang baik-baik….:)

      Delete
    11. Tak malu bergaduh kat rumah orang.

      Delete
    12. bila plak aku gaduh depan umah orang, kalu ko gaduh depan umah aku, aku parang ko

      Delete
    13. Dasat jugakkk en nadzmi yeeee, sapalah orang bertuah tuhhh. rasa rugilah sesapa yg tak bercintan cintun tuh.. saya pun cam en. nadzmi jugaklah, harap semuanya akan hilang ditelan masa.

      Delete
    14. Salam JAZZLEE,

      Bercinta bagi setiap orang tu berbeza, ada yang hanya memendam dalam hati ada yang berani meluahkan dan ada yang sanggup tinggal sebumbung, tapi tulah jika berlaku perpisahan hanya masa yang boleh mengubati hati yang luka, mula-mula memanglah derita tetapi lama kelamaan luka itu pasti akan sembuh.

      Contohi saudara Mohd Adam dalam entri diatas, beliau cepat bangun dan tidak berterusan menyiksa diri. Adakala sukar untuk kita yakinkan pasangan kita kembali apabila dia mahu berpisah, apabila pasangan kita merasai hubungan tersebut sudah tidak serasi lagi, maka kita yang terluka perlu menerima hakikat tersebut (macam kes saya lah dulu).....:)

      Delete
    15. Nak parang? Apa, ingat negara ni takder undang2? Kalau nak putus dgn bf ko pun buat la cara elok beb.

      Delete
    16. weeehhh, aku guna parang plastic lahhh, out of law. ko nih suka sgt cari pasai ngan aku. skrang aku dah solo, jom aku blanja ko tgk wayang, en nadzmi ckp movie nih syok "dollas buyers club. seumug idup aku x penah masuk panggung wayang. ko temankan aku k. ahaks3

      Delete
    17. tambah sikit lagi aku blanja ko makan pizza. lain mende ko nak cakap ajeee.. selamat tahun baru tuk ko dan semua. sekarang aku dah DEMAM. Deman BONUS dah bermula.. semoga usaha bodek boss tak sia2. ahaks2

      Delete
  4. Salam,

    Ujian seksualiti itu adalah ujian jiwa (yang merangkumi hati dan nafsu secara total), manakala perwatakkan secara tidak total. tidak semestinya seorang lemut itu gay. mungkin kelembutan itu lahir dari sifat suka mengemas memasak dan sebagainya, mungkin!!! tetapi ujian seksualiti ini adalah seperti penyakit ringan seperti demam dan selsema. penyakit ini boleh dihidapi oleh sesiapa sahaja tak kira bangsa agama atau usia. kanak2, remaja, golongan profesional atau tidak semua boleh menghidapi ujian seksualiti dengan izin Allah.

    sayalah MOHD. ADAM penulis artikle ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih di atas perkongsian info tersebut...maaf jika pertanyaan saya tidak menyenagkan..

      Delete
    2. Salam adam.

      Untuk berubh ko kena pegangan yg jelas dan kukuh.

      Andai kau diuji mcmana pun...jika peganganko jelas...ko masih maintain.

      Bguslah dh dpt hidayah...
      Hidayah itu umpama cahaya yg menerangi malam...ia datang sekejap... Untuk maintain..ko kena usaha adanya xcahaya bila dalam kegelapan..

      Good job!
      Rapatlah dgn famili berbndg kawan2 unless kwn yg jaga agama dgn baiknya....

      Delete
    3. salam tronx

      tq...
      doakan saya dan semua kawan yang sedang berjuang ok...
      jumpa di firdausi...
      amin...

      Delete
    4. *bercelaru ayat aku..sori. .type using hanset memg bnyk typooo...sigh...

      Delete
    5. Utk jazzlee & rizal, aduh....sedih baca komen anda berdua tetapi akak memang setuju 100 % anda berdua berpisah & tidak bersama lagi. Percintaan ini tidak bawak anda berdua kemana2 tapi mendorong utk lebih tersongsang. Anda berdua org2 profesioanal, bincang dgn baik & tabah terima perpisahan jni. Buka buru baru..tahun baru azam baru

      Delete
    6. jazzlee sahut cabaran akak dulu , jazzlee pantang orang cabar, sekarang kami dah pun putus, dah x tinggal sekali dah, cuma rizal ajeee x leh nak trima hakikat. Dia dah jadi gila talak plak. settle 1 masalah dtg plak masalah baru. Ujung minggu nih saya akan bincang dgn dia dari hati ke hati moga dia paham dan tak dak sebarang dendam antara kami berdua, kalu setakat nak berkawan tuh x dak masalah. nak couple cam dulu x mungkin. tima kacih atas moral support akak dan semua followers. Arap lepas ni Rizal akan join kat sini utk lebih sedar diri dan tidak lagi sombong dan bongkak. Sayang benar kalu orang hadsome cam dia tak dpt berdiri disisi seorang perempuan. satu jeee yg buat saya bersalah sangat2, dia bagi 2 lagu hatiku kau curi (rafeah buang) dan tangisan semalam (uji rashid) addduhh sedeh gilerrrrrrrr. tak sangka plak specis keras, kasag dan kahag, upanya berjiwa lembut jugakk. aduhhhh kesiannyaa.

      Delete
    7. Jazzlee, kitakan manusia, disebalik kekerasan lelaki tu ada kelembutannya. InsyaAllah akak akan doakan Jazzlee & Rizal tapikan akak still cabar jazzleee utk betul2 berubah & kawen secara sah dgn perempuan. Jemput akak, confirm kl tak de apa2 akak akan dtg.

      Delete
    8. Jazzlee boleh....sampai bila nk berbf? Mesti ada solution. Dah settle dgn rizal? Muka handsome, duit byk, harta benda byk sapa nak waris? Rugi sgt ada 2 umat yg rugi. Kawen & ikut fitrah Allah. Rizal sabar ye, jgn la berpedang @ parang, dua2 buka buku baru, akaun baru, diary baru. InsyaAllah jazzlee & rizal boleh. Apa2pun jemput kita org.

      Delete
  5. tronx

    x nk join group adam ker?

    ReplyDelete
  6. Kenapa aku kena join plak? (Soft voice )nk tanya je..
    Bukan membantu sangat pun..aku ni kaki gaduh je.

    ReplyDelete
  7. join la kalau nak... kadang2 pergaduhan mewujudkan suatu idea

    ReplyDelete
  8. Xmembantu pun.
    Lgpn.. Mesti korg citer bnda yg pelik2 tu semua.

    Xbgus untuk hati membacanya..heart.

    Pergaduhan satu idea? Dah stress bertambah stress...hik3.

    Xpe teruskan usaha...suruh bro Najmi ni join...
    Pak cik ni dah banyak experience..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tanya dia si tronx013 tuh, dia speciss kita kee atau tak, kalu x sama speciss pun bagus jugak, nanti banyak idea bleh guna,

      Delete
  9. adam boleh ker ko berubah dan btahan, pd aku susah tau nk kwl diri ni tapi aku respek la kat ko aku hrp ko berjaya kawal diri n boleh jd conth pd yg laen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita selalu berfikir kita x boleh dan bercakap yang kita x mungkin... menyebut yang perubahan ini suatu yang susah... lama2 ia menjadi biasa untuk diucapkan dan tersemat didalam hati yang kita memang akan selamanya begini.... Betapa Canggihnya setiap fungsi penciptaan Allah... tubuh badan... telingga mendengar, otak berfikir, hati terdetik, dan gerak geri mentafsirkan setiap keputusan yang dibuat oleh akal... semua ini saling berkait rapat.. otak adalah organ yang paling unik dalam tubuh badan manusia... jika otak mengatakan kita seorang gay maka kita akan menjadi gay begitu juga sebaliknya...

      nak jadi baik kena pandang benda baik2... dengar benda baik2... buat benda baik2... fikir benda baik2... kalau amalkan petua ini setiap detik insyaAllah kita akan jadi baik... sayang semua... semoga saling mendoakan...

      mohd. adam

      Delete
  10. apa x leh plak, buat malu jeee kat kaum ponpuan yg ada kat sini, mereka kaum lemah (lemah ke?) tapi mereka lebih kuat dan tabah dari kita. percaya kat diri sendiri.. diri sendiri yg lebih tahuu,,=).

    ReplyDelete
    Replies
    1. JazzLee: tul kata awk..spt kamu perlu kuat dan tahan godaan dr luar.. sy rasa blog ni la palingggg bgus sbg pgajaran kepada semua gol..sy sbg isteri kpd suami bisek juga dpt inspirasi, kekuatan dll melalui blog abg najmi. Cuba cr dlm blogger ini yg bjaya berubah...jdikan ia sbg inspirasi.

      Delete
    2. bertuahnya suami dpt isteri memahami,

      tkut betul aku kalo awek tahu boy dia bisek.. terjun jambatan penang agaknya aku.

      Delete
    3. Jazzlee: sy terpaksa memahami..itupun sy tahu sendiri ttg suami sy, bkn dr mulut dia..sampai skrg pun dia tak mgaku. Maka, aktivitinya masih lg bjalan secara bsembunyi...sy sbg isteri terpaksa menerima hakikat cuma sy x dpt menerima selalu bbohong, nafsunya, lupa tanggungjawab sbg suami. Jadi, Jazzlee yg ingin berubah....tambahan pula situasi jazzlee skrg ni, ambil masa k. Org lain boleh berubah, kenapa tidak.. jazlee tidak dapat berubah kan? kuatkan semangat, kuatkan imam.

      Delete
  11. Aku kat sini sebab cari info pengalaman orang yg hidapi hiv/aids dan juga experience start on haart therapy...wanna know the real life experience..

    Jalan2..terjumpa blog ni dan kes special..
    Baru aku tau word2 ganjil like PLU..dan lain2 nya..
    Niat lain xda.
    InshaAllah,aku masih di jalan yang tepat dan tidak tersasar.

    We are muslim..remind each other is one of our responsibility.. Kan jazlee?

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul .. btul tuh..
      arap ada pengidap Aids sudi berkongi cite kat sini, berharap sangatt..

      Delete
    2. Penghidap AIDS? Dengan adanya kemajuan dlm bidang perubatan dan antiretroviral, ada lagi ke penghidap AIDS?

      Delete
    3. aku nak buat panduan, apa patut aku buat bila nak melawat pesakit AIDs. apa perkara perlu dielak bila bercakap dgn dia orang. aku sampai sekarang blum lagi ada keberanian utk melawat kawan aku yg ada AIds.

      Delete
    4. Anonymous,

      Rasanya akan tetap ada penghidap AIDS sekiranya PLHIV itu tidak mematuhi arahan doktor seperti telan ubat pada waktu, sekiranya PLHIV itu tak patuhi arahan doktor rasanya pesakit AIDS tetap akan ada, yang penting semua PLHIV faham betapa pentingnya kita semua agar ikut arahan yang diberikan kepada kita. Sebab abg masih terima kes PLHIV yang suka2 makan ubat suka2 tak ak makan dan ada juga PLHIV yang dah dpt bekalan ubatan tetapi mereka tidak mahu menelannya sebab bimbang kesan sampingan seperti pening, blur dan sebagainya itu.


      JAZZLEE,

      Yang penting buang lah rasa takut tu, bukan JAZZLEE nak buat kerja tak senonoh dg rakan PLHIV itu, kalau benar rakan saudara mengihidap AIDS (bila CD4nya rendah) maka jika rakan itu terlantar dihospital sebab AIDS boleh juga melawat boleh guna topeng muka sekiranya rakan saudara itu ada TIBI contohnya.

      Tetapi kalau rakan JAZZLEE seorang pembawa HIV yang sihat tubuh badannya boleh jumpa ia, berbual, berpeluk tampar dan tak perlu guna topeng sebab pembawa HIV ni hidup mereka sihat seperti orang lain, kuman HIV sangat susah berjangkit.

      JAZZLEE kena faham perbezaan antara pembawa HIV dan penghidap AIDS, HIV dan AIDS berbeza maksudnya.

      Tak mengapa jika saudara kerap membaca maklumat HIV/AIDS, dan faham mengenainya insyaallah rasa takut tu akan semakin hilang. Jika saya jumpa JAZZLEE dimana2 saya pasti akan peluk saudara nanti hehehehe...jangan marah...:)

      Nak tanya macam mana perbincangan dg BF saudara? Dah ada jalan penyelesaian? Harap semuanya baik2 aje ya...:)

      Delete
    5. nak pluk saya, eh tkut wehhh, saya kena kena amik masa laggii.

      status ngan my exbf? mluat, gila ka apa dia, dah jenuh saya explain, dia x mau dengag, ada ka patut tiap2 malam dia tunggu depan umah saya sampai sejam. malulah saya kat jiran tetangga (nasib baik jiran berbangsa cina), padan muka dia, saya langsung x bukak pintu. saya dok bergelap dlm umah. tgk tedy bear tuh, dia letak kat gate umah saya, lepas dia balik baru saya amik. Memang jenis x reti basa, orang dah x mau blah lahh...

      Delete
    6. Akak pernah ada kwn (arwah) kena hiv & tanpa rawatan yg baik Aids. Kesihatan arwah semakin merosot bila cd4 makin rendah. Kami u mate & kawan baik. Walaupun lmbt buat rawatan dia tetap ada doc treatment. Hanya muka badan yg handsome nampak kusam tak bermaya, akhir hayatnya di habiskan hanya untuk Allah. Jernih airmuka arwah bila dipanggil pulang. Bila jumpa bg mereka semangat bahawa Allah sentiasa ada utk kita semua. Jhn pendengar yg baik, ceritakan cerita2 yg dia suka akhirnya kita tahu betapa kayanya yg Esa dgn kasih syg, perginya seorg gay yg benar2 insaf dgn wajah penuh tenang tersenyum manis. Jom kita jadikan mereka sahabat. Ikhlas kl wwnlywa hidup kita semakin bahagia. Trust me....

      Delete
  12. Xpe...
    Saya boleh jemput tetamu khas 10 org ke mkn knduri rumah bro Jazlee...pastu...setelah bersalaman...semua tunjukkan kad follow up hospital kat clinic ID(rawatan hiv)...hihi..

    Masa tu nk tgk respon bro jazlee...
    Best giler kenakan ni.

    Bro Jazlee.
    Kmu percya kuasa Doa?
    Doa ada halangan.....bila adanya dosa atau unsur haram.

    Pastikn kerja..mkn minum kita semuanya Halal...
    Then...jauhi dosa dan syirik..
    Banyakkan istigfar..sebanyaknya sampai zikir mnjadi darah daging kita....

    Ketika khusyuk itu hadir..
    Kita akan dapat rasakan setiap langkah kita ada perlindungan Allah...
    Jika kita ini antara manusia yg boleh berfikir dan bersyukur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dokter
      x kan saya nak buat cam tuh koootttt, teruk sangat keee jazzlee nihhh. lepas nih kalu saya jumpe en nadzmi atau sesape saja, saya nak pluk kuat2 tak nak lepas. doa? cayeeee, kekadang g jugak surau, tok iman slalu dok sebut, kalu tuhan x trima solat, mudah sangat buat maksiat (rasa cam terkene ajeee batang hidung), sebab solat yg ditrima akan jadi benteng pada sesaorang. untung mak ayah dokter dapat anak cam dokter.

      Delete
  13. salam sedara nardmi, izinkan saya pinjam ruang ni kejap. saya kenang budi baik sedara sampai mati.

    jazzlee sayang, mungkin tika ini kau sedang nyenyak dibuai mimpi, taklah seperti aku, sejak kau buang dari hidup kau, aku tak pernah lelap sama sekali, sentiasa terjaga dua tiga kali. semua hanya kerana kau yang aku sayang. aku bimbang jika kau datang aku lambat buka pintu, walaupun aku tahu kau tak mungkin datang. waktu-waktu sebgini aku pasti terjaga lagi, hanya semata mata utk menyelimuti dirimu agar tidak kesejukan, kau bila tidur bagaikan kucing beranak, habis selimut dan gebar jatuh ke lantai higga nampak segala bagai.

    Jazzle sayang, aku tahu kau pun tahu, setiap malam aku kerumah kau, walaupun rumah kau bergelap, tapi aku masih dapat melihat kelibatmu berdiri dibalik langsir sliding door sambil memandang keluar. Kau jangan tipu diri lagi, cakap saja kau masih sayangkan aku. kau buat aku sakit dan terbakar hati bila lihat kemesraan kau dan dia, ajak tengok wayang dan blanja makan pizza, sedangkan aku didepan rumah kau, aku bawa piiza kesukaan kau untuk kita makan bersama, tapi kau tak pedulikan pun. aku pun hairan kau mudah membuat kawan dan mendapat kawan, tak macam aku sentiasa keseorangan dan kesepian, kau jangan ingat aku tak tahu, sejak bila pulak kau pandai main bowling dengan bebudak bawahan kau. patutlah kau tak ada masa lagi untuk aku.

    Jazzle sayang, aku sudah baca blog ini berulang kali sebagaimana yang kau pinta, namun ia hanya membuat aku berputus asa, seakan akan cuba menajauhkan kau dan aku. aku jugak baca komen kau berulang kali, aku rasa kau mungkin keliru sehingga menjadikan kau seorang penakut. Kau takut pada HIV/aids? tolonglah Jazzlee, aku bukan gay murahan untuk mencari gay jalanan hanya untuk nafsu. aku rasa kau pun tahu. Kau takut mati dan dosa? mati boleh berlaku kerana pelbagai sebab, dan dosa kau biarlah aku yang tanggung. Lagi pun kita bukanlah pondan atau jenis lembut untuk kau rasa malu. kau berjanggut aku bermisai, tak ada sesiapa yang akan memandang serong pada kita. Baliklah jazzle, aku amat rindukan kau. Aku banyak impian untuk kau, untuk kita berdua.

    Jazzlee sayang, walaupun kau memungkiri janji dan mengengkari sumpah yang kau buat pada aku, aku jugak nak kau tahu, aku masih lagi memegang janji dan sumpah aku pada kau, takkan sesekali aku mungkiri. Aku berjanji aku akan membuat apa saja untuk memikat kau semula agar kita dapat bersama kembali. Mana mungkin aku dapat lupa senyuman kau yang riang, renungan mata kau bagaikan ingin menyatakan sesuatu yang membuat aku ingin tahu, dan gerak bahasa tubuh kau bagaikan meminta aku untuk lebih dekat dengan kau. Aku tak kisah jika kau hina atau cerca aku, sejak kau buang aku, aku sudah pun hilang harga diri dan jugak keyakinan diri. Kau nyawa aku, tak mungkin nyawa berpisah dari jasad melainkan mati. aku bersumpah atas nama kau, aku akan buat apa sahaja untuk mendapatkan kau kembali, jika cara baik aku gagal, cara jahatlah aku guna. maafkan aku sayang, kerana sayangkan kau aku jadi begini, tidurlah sayang, mimpikan yang indah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MOHD ADAM,

      abg,
      hidup berjalan terus... ya terus menerus dan penamat hidup seorang muslim adalah syurga walaupun seorang pendosa... ya!!! syurga... tapi sangupkah abg keneraka sebelum itu? sakit azab neraka itu tiada tertanggung dan tiada taranya dengan sakit ditinggalkan... dan maaf saya bukan ustaz tapi itulah hukum akal yang wajib kita terima n percaya.... jika hidup berjalan terus maka cinta pun akan terus berjalan sampai bila bila tanpa ada hentinya.... kalau dulu abang mencintai sidia sekarang abg tetap mencintai dia itu memang tidak salah.... cuma ubah konsep cinta itu... kalau dulu cinta itu Allah x redha kerana melibatkan perkara yang Allah murka maka kini abg jalani cinta itu dengan cara yang Allah redha sebagaimana Nabi Muhammad mencintai para sahabat baginda... mereka sentiasa mengunakan cinta untuk mendapat syurga yang kekal untuk selamanya... lepaskanlah dia kerana cinta dan ini memang x mudah untuk abg tapi mungkin juga tidak mudah bagi sidia... kerana mata saya juga berkaca dan titik-titik yang jatuh mengenai pipi itu menunjukkan betapa sakitnya saya apabila mengenagkan orang yang pernah saya sayang dan berkongsi segalanya... namun kita semua tak berhak terhadap sesuatu pun kerana kita ini pun kepunyaan Allah... ingat semua akan kembali...

      hidup tidak boleh sentiasa berlandaskan memori nanti susah untuk kita move on!!! ya memori itu sudah pun tercipta tapi janganlah kita dihantui dan dibayanggi kenanggan... apa yang dipanggil kenanggan itu sudah pun terjadi x mungkin kita boleh padam balik kan... tapi untuk melupakan itu tidak mustahil.... kenapa? kalau Abang cintakan Allah abang akan lupakan yang lain bila kemanisan cinta itu abg kecapi satu hari nanti InsyaAllah....

      adam percaya ketakutan sidia pada hiv ini tidaklah terlalu tinggi mana... "hiv is nothing belong to Allah is everything"... jangan menulis ikut emosi nanti kelak menunjukkan betapa ceteknya ilmu abg terhadap sesuatu perkara... Hiv ini sebagai satu ujian buat sesetenggah orang, sebagai satu peringatan buat sesetengah yang lain dan sebagai satu nikmat yang tidak terhingga bagi sesetenggah yang lain... tapi abg memandang ini sebagai satu hukuman... adakah abg mahu terhukum? sedia terhukum? dan andai satuhari nanti abg disahkan hiv adalah abg ingin melebelkan diri abg sebagai gay jalanan? oh tidak... abg seorang profesional n bekerjaya... tiadakah pangillan yang sesuai untuk melebelkan plhiv dari dari golongan abg? takutkan Hiv mungkin hanyalah menjadi AS-SEBAP (Punca) untuk sidia takutkan Allah... Adam doakan dia terus menerus kuat untuk membawa rasa bertuhan hingga hujung nafas dan abg juga tidak terkecuali...

      tiada istilah janji jika janji yang dibuat hanya mendepat murka dari yang maha esa... disisi Allah janji itu tidak pernah wujud.... dan jika janji itu telah dibuat maka ia terbatal disaat dan ketika itu juga... dan manisnya alasan sidia meninggalkan hubungan ini kerana takutkan Allah... alasan yang kukuh dan tiada tolok bandingnya....

      abang,
      pesanan ikhlas dari adam... makhluk x pernah sempurna... sifat kita sebagai makhluk ini pelupa... dan tak perlu disenaraikan ketidaksempurnaan yang lain... terlalu banyak... pelupa adalah bukti betapa kita ini hanyalah hamba... jangan menyakiti sesiapa abg... dan jangan sesekali menyakiti orang yang berada di jalan Allah... adam sayangkan abang... adam sayang semua saudara adam... jom kita kembali di jalan yang benar.... semoga Allah beri petunjjuk..

      Delete
    2. bagus jugak ko basuh otak dia, kalu ikut hati , aku taboh naya budak gila tuh. tu lah x mau jaga solat, sai tu susah sangat nak trima hakikat. aku dulu pun gila setengah mati gak kat orang, tapi bila orang x mau, aku pun tak hingin. arap dia cepat sedag dari mimpi dan teruskan hidup macam biasa. anggap saja tak penah bersua. Jemu betul aku.

      Delete
    3. nampaknya kau marah sungguh kat aku jazzle, aku tak peduli pun, makin kau marah, aku makin gila kat kau. kau tak perlu bimbang aku takkan jadi gila, namun bila aku dapat kau semula nanti, aku mungkin jadi gila. Kau jgan ingat aku tak ke rumah kau beberapa harini, bukan tandanya aku dapat lupakan kau. Aku sibuk dgn urusan jualbeli rumah baru, untuk kau, untuk kita berdua, kau pasti sukakannya nanti. sebulan dua lagi aku akan ambik kau semula, moga kau baik baik saja masa tuh dan jangan buat hal lagi. kalau kau bagi phone no. kau kat aku, tentu kau tak malu begini jazzle, aku tak dak pilihan. kau tentu ingat kau selaku cakap, kau pakaian aku, aku pakaian kau, aku dah tak sabar nak pakai pakaian aku semula. aku harap kau faham.

      buat sedara adam, rasanya situasi kita berbeza, aku hanya ingin bersama jazzle, dekat dengan dia dan bahagia dengannya. Kau mungkin mudah melupakan cinta sama seperti jazzlee, kerana kau semua berada dipihak yang membuang, sedangkan aku dipihak yang dibuang. tentulah sentimennya tak sama antara kita. untuk pengetahuan kau jugak, aku dan jazzle bukan pasangan homoseks atau liwat. sos tak perlu takut pada HIV aids. Moga kau paham hakikat tuh.

      Delete
    4. salam rizal..., syukur tidak terlibat dengan liwat... syukur masalah jiwa abg masih belum ketahap ke rumah Tanjung Rambutan atau Mana-mana rumah sakit mental... menyukai pasanggan sejenis sama ada melibatkan hubungan seks atau tidak adalah masalah jiwa yang perlu diubatkan... g la belajar ilmu tassawuf... jangan berbangga kerana tidak terlibat secara hubunggan fizikal... syaitan menggunakan setiap masa n peluang untuk sesatkan kita... abang jazlee terus jalan kedepan... terus jauh.... lelaki dengan lelaki adalah bersaudara... kalau ianya cinta segera jauhkan diri... takut ty abg g jauhhhhh... salam.... umah tu bagi kat adam leh x...? hihihi nak buat rumah transit orang2 tua...

      Delete
    5. kau nak umah tuh? kau nak stay dengan aku? kau tak takut aku jadi gila? kau berani replace tempat jazzlee dalam umah aku? kau rasa diri kau sebanding dengan jazzle untuk layak berada dalam umah aku? fikir dulu

      Delete
  14. Astaga....hebatnya cinta kamu Rizal sbb iabya tak bawak anda berdua kemana. Memang sakit bila break off tapi pelan2 ianya akan sembuh. Kan ada Allah yg mendengar? Rizal pun tahukan halal haram perhubungan anda berdua. Rizal handsome, bekerjaya baik. Alangkah segaknya rizal yg tampan bergandingan dgn gadis yg maniskan...punya anak yg comel2kan. Rizal, Akk sokong jazzlee tinggalkan Rizal sbb dia sgt sayangkan Rizal dan todak ada hukum mengatakan seorang lelaki yg tiada pertalian darah boleh tanggung dosa lelaki yg lain hanya kerana cinta. Bertenang, tarik nafas panjang, syahadah & selawat byk. Jangan cuba secara jahat sebab yg jahat tu adalah syaitan. Ingat dek...Allah itu satu tapi amat pengasih dan penyayang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. ntah kenapa adam menulis dalam keadaan yang tersenyum senyum ni... senyum sendiri atau senyum sinis? tapi memang bukan senyum yang dibuat-buat... pada adam mudah sahaja... semua plu sebenarnya inginkan pengiktirafan... itu sahajalah yang x cukup dan memang tak akan ada... rasanya. kita semua x terpecah kepada beberapa katogari yang berbeza mcm gay, lesbian, biseksual atau transgender kerana katogari kita memang sama iaitu ditolak (tiada satu carapun yang boleh menghalalkan)... sememangnya pada jiwa kita itulah yang kita mahukan... selagi tidak diterima kita menyangka kita tidak difahami, tidak diendahkan... dan selagi itulah adanya rasa ketidak puasan kepada golongan plu... itulah sebenarnya kan... kalau itulah sebenarnya yang plu mahukan tentu kita semua akan sentiasa sakit... sakit dengan jurang yang kita (plu) juga ciptakan, sakit dengan hukum, dan sakit dengan dunia. cukuplah sakit jiwa, sakit batin dan sakit akal.... janji jangan hilang akal... hilang akal hilanglah pedoman... adam juga berjuang, memang sakit, tapi perjuangan adam bukan untuk mendapatkan hak sebagai plu, perjuangan adam adalah untuk sentiasa dijalan Allah iaitu jalan yang telah dilalui oleh Muhammad Rasulullah... apa yang mereka yang str8 inginkan adalah kita berubah walaupun mereka sebenarnya bukan lah total baik ada dari kalangan mereka juga pendosa tapi sekorang kurangnya mereka jalani basic hidup mereka mengikut norma yang ditetapkan... kita? tanya akal jangan tanya hati....

      Allah turunkan Alquran,didalamnya ada penawar.dilengkapkan dengan dakwah nabi,dgn kasih sayang ditinggalkan hadis untuk kita.setiap insan yang berpegang kepada Alquran dan hadis ia beriman padanya.ia tidak akan sesat.semua insan dlm ketogeri apapun tidak akan terlepas dengan peraturan yang ditetapkan.sampai waktunya kelak,kita semua akan dipertanggung jawabkan atas apa yang yang kita lakukan,moga jawapan dan alasan2 kita mendapat keampunan dari iLLahi

      Delete
    2. now...u read this, someone so young advise u? Rizal, what Adam wrote is totally true..c'mon join the group. At least you have someone to talk, someone to hold your hand out of the current box. Jom Rizal...

      Delete
  15. en nadzmi tolong delte komen rizal tuh, malu lak kat orang. paih nih en nadzmi blog jeee klau dia teruih dok merapu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam JAZZLEE,

      Insyaallah abg akan padamkan nanti dalam sedikit masa lagi (ingatkan abg k) kalau abg padam sekarang maka akan terpadam komen nasihat yang panjang lebar dari MOHD ADAM tu pulak sekali......

      Delete
    2. Please Jazzlee & Najmi, let it remains there, saya hormat apa yg Adam tulis. Jazzlee dah join the group? If someone like you join the group, you may change the atmosphere. Jazzlee...you are the pencinta Allah tegar coz you strictly follow your promise. Be strong and lead others. Najmi jgn delete yer sebab boleh jadi pengajaran untuk org lain. Boleh ye Jazzlee.

      Delete
  16. Salam.. Maaf jika coretan saya ini menimbulkan Rasa tidak puas hati sesetengah pihak. Untuk kes jazlee n rizal Sy tak tahu apa masalah in detail yg membw kepada perpisahan. Sy Rasa pasangan ini tidak LG sex attachment tp more to love n care of each other.. Yes Kita as human needs someone to care.. From my observation, among PLU in Malaysia, most of them very easy to give hope n at the end just let it go. Please.. It hurts.. Not all PLU r looking for sex only.. I do understand rizal's feeling.. It is so unfair for someone who really care of his lover and at the end his lover just let it go.. Dah jnj pastu mungkir.. So aishah janji manismu.. Don't make any promise if u not able to fulfil. Tp Kita time bagai nk rak bercinta janji mcm2.. Itulah org kata habis madu sepah dibuang.. Appreciate someone who really love u.. For jazlee slow talk with rizal.. Find a best solution.. Jgn buat rizal meroyan sorg2.. Help him.. Takkan u alone nk berubah tp u let him in dark.. So unfair rite.. For rizal.. Be strong.. Sit together with jazlee.. Discuss.. From heart to heart.. U guys hujan sex attachment LG.. U guys mmg syg of each other.. Takkan nk putus hub sesama Islam mcm Tu je... Guide n help each other utk berubah.. Insya Allah semua akan berjln lancar..

    ReplyDelete
  17. ko x perlu mintak maaf, ko cakap memang btul pun, silap aku jugak break off on thespot. patutnya aku bagi masa kat dia. memang aku mungkir janji, tapi itulah terbaik untuk kami. Rizal tentu tersengih2 sampai telinga ko support dia, mluat betul aku. Bukan aku x cuba discuss ngan dia, tapi dia ajee x mau trima hakikat, kalau setakat berkawan aku tak ada masalah, tapi dia nak couple jugak. dah bape kali aku pegi jumpa dia utk settle masalah, tiap kali aku berdepan dgn dia, dia mesti peluk aku dari belakang, cium sana sini, pegang sana sini, kalau aku tak ingat mati,dah tentu aku tewas. Sebab itu aku nak tamatkan sume ni serta merta, dalam setiap hubungan, sex mesti ada, ko tentu faham tak semestinya sex berakhir dgn homo, banyak lagi kaedahnya. aku sendiri pun dah hampir putus asa sekarang, tak tau lagi cam mana nak buat dia faham.

    Rizal aku tau ko ada kat sini, aku ampunkan dosa kau dunia akhirat apa yg kau buat pada aku dalam rumah baru kau. Atas nama tuhan, lepaskan aku dan ko mulakan hidup baru. Jangan lagi guna alasan "itu" untuk menundukkan aku hingga aku tak mampu mengankat kepala di depanmu. Sedarlah, kita tak boleh melawan takdir kita akan tewas jugak. Biarlah kisah kita jadi pengajaran buat buat semua untuk tidak berkapel. sekali terjerat susah untuk kita keluar dari belitannya jika sebelah pihak saja yg break off.

    ReplyDelete
  18. Sudah lama tak menjenguk blk en. Najmi kini sy kmbli lg. Maaf bukan niat sy utk mencelah atau msuk campur atas masalah saudara jazlee dn saudara rizal dsini. Sejujurnya sy lgsg tak mgnali saudara jazlee tp entah knapa bila membaca komen rizal pd jazlee disini sy pulak yg rasa takut. Gelisah dn takut kalau2 rizal akn mengapa2kn jazlee dgn cara yg x sepatutnya sehinggakn dlm solat td x putus2 doa sy agar jazlee dilindungi dr angkara yg x diingini. Mengalir air mata x brhenti doa sy utk jazlee (pelik knapa sy plak yg jd bgitu emo ttg masalah jazlee ni? Mg Allah je yg
    tahu) Rizal prnah ckp yg dia akn buat apa saja utk jazlee jd knapa jazlee x ajak dia sama2 utk berubah (mgkin bkm scara drastik tp bolehkn klau scara prlaham2) . Byk yg ingin sy katakn tp rasanya x layak plak utk sy pergi lbih jauh brbanding dgn en
    Najmi yg lg brpenglaman. Saudara rizal jgn disakiti org yg kita sayang. Jgn sakiti jazlee dn jgn disakiti diri sdiri. Maaf skali lg jika kata2 sy dsini x membw sbrg makna utk saudara berdua. Betul prinsip en
    najmi HIDUP PERLU DITERUSKAN, TETAPI HIDUP YANG BAGAIMANA?.

    ReplyDelete
  19. kau tak perlu bimbang, aku takkan apa-apakan orang yang aku sayang, aku akan bahagia jika dia bahagia. aku akan berjuang untuk cinta aku dan pada masa yang sama aku takkan korbankan kebahagian dia. just stop di sini sahaja.

    ReplyDelete
  20. Alhamdulillah rizal. Go on with +ve life. Moga bertemu jodoh yg halal.

    ReplyDelete
  21. kalau betul2 sayang.sama2 berubah.jika dia x nk berubah,kita berubah dlu.doa semoga dia akn berubah.insyaAllah syurga tu kan milik Allah.tak bersatu kat dunia,belum tentu tak bersatu disyurga.kejar syurga Allah.dah masuk sana,mintak la apa nak.bagi atau tidak,tak ada manusia bleh tentukan.nikmat tu hak Allah.Allah maha adil.kita dh lawan kt dunia,dh menderita macam2.syurga tempat abadi.dan kepada dia,semoga kita bersatu lgi SI.disana dengan izin Allah.sya akan tunggu awak.wpun sakit sgt perpisahan ni,sakit ni kat dunia ja.xlama pun.insyaAllah,kalau Allah izin kita berpimpin tngn ke syurga,saya harap sgt kita akn bersatu kt sana.

    ReplyDelete
  22. hurm yuz pown pernah alami pengalaman yg mcm tue suatu ketika dulu, time tu baru kenal erti sayang pada seorang lelaki.. acctually yuz pown seorang gay.. since dr form 3 lg.. sampai la ada rase kesedaran dalam diri sebelum terlambat... walaupun yuz seorang gay, yuz x la aktif melakukan sex yg berat2... sekadar kiss mulut, onani, dgn melancap jerw dah puas bg yuz... kekadang tu yuz ada terpikir jugak untuk berubah sebelum terlambat. tiap2 malam sebelum tido mesti yuz x putus2 berdoa, kalau boleh bukakkan pintu hati menuju ke jalan yg diredhai oleh ALLAH...tp dalam pada berdoa ttp jugak buat benda2 songsang.. cuma mcm yuz cakap la x berat2... sekadar oral,blowjob dan kiss2... sehinggalah baru2 ni ada seorang kawan yuz plu btm dimasukkan dekat wad. and now dekat icu..sbb sakitnyerw mmg x tau.. cuma dia & DOC jerw yg tau... tp yuz dah boleh agak dah, sbb sebelum dia masuk wad lg yuz dah nampak simptom2 dia... YA ALLAH ku pohon padamu, jauhkan aku dari penyakit2 yang x di ingini..yuz selalu ada buat HIV test kit dan result negatif.. mungkin cara sex yuz dgn pasangan kurang berisiko dijankiti.. Tp yuz tetap mahu berubah, berubah menuju ke jalan yg hanya diredhoi ALLAH... kepada PLHIV di luar sana.. yuz kagum dgn semangat2 yg ada pada golongan ni.. atleast bila dah tau yg PLHIV ni ada HIV. secara x langsung boleh protect kepada orang2 tersayang... hurm siapa yg x sayang dengan family kan.?.. Yuz suka baca blog2 tentang pengalaman dan pengetahuan tentang PLHIV. sbb dekat situ yuz dapat sedikit kesedaran sebelum terlambat.. Yuz x nak la sampai langsung x berpeluang daripada ada peluang sekarang ni untuk yuz berubah..kalau sudi add la yuz dekat fb yg baru yuz created khas utuk share dan tukar2 pendapat..semoga niat kita terus untuk berubah dipermudahkanNYA.. AMIN..ni fb yuz kupohonsinar_darimu31@yahoo.com

    ReplyDelete
  23. Hi Abng Najmi . Saya cukup tertarik dengan kandungan blog abng. Sebelum saya nak teruskan apa yang saya nak kata . Introduction sikit pasal diri saya . Saya berbangsa Cina dan saya mula 'kenal' diri saya sewaktu usia 13 tahun lagi . Parent memang tak tahu perkara ni . Saya tada tempat untuk saya luahkan perasaan kecewa yang terpendam lama sehingga sekarang usia dah menjangkau 18 . Saya rasa kecewa sangat sebab saya mempunyai naluri yang pelik ni . Kalau ikutkan dulu pernah juga terdetik nak tamatkan riwayat hidup .Tapi fikir balik rasa diri ini bodoh . Semakin hari semakin parah rasa kecewa dalam diri . Tapi saya cuma kadang2 lupakan sementara . Bila datang balik mood swing selalu . Dah lima tahun berlalu , pantas ja berlalu . Saya memerlukan perhatian seseorang untuk saya luahkan perasaan .Alangkah indahnya jumpa blog abang , baru saya perasan masih ada ramai di lunar sana yang senasib . Thank You Abang Najmi .

    ReplyDelete

LABELS

10 sepuluh (28) 4 peringkat hiv sebelum menjadi aids (1) 5 lima (11) adik MS (4) aids kaitan dengan penyakit kulit (1) aku plhiv redha (1) amenia dan hiv (1) apa itu hiv apa itu aids (1) aplikasi (4) asas tentang hiv/aids (6) baby free hiv (10) bacha bazi (1) bagaimana hiv berjangkit? (3) bagaimana hiv tidak berjangkit? (2) barah otak (1) baru diagnosis hiv (13) basikal (2) bengkak puting tetek (3) berapa lama kuman hiv bertahan diluar badan (1) berbekam (1) berita hiv/aids (112) bisekual (21) buku dan majalah (16) buku informasi hiv/aids (3) buku kehidupan yang positif (10) buku nota hiv/aids (4) buku panduan HIV Levi Strauss (3) cara mengetahui samada saya telah dijangkiti hiv? (1) CD4 (6) CMIA principle test (2) dairy kehidupan (342) delima (pomegranate) (2) derma darah (4) diabetes (3) Efavirenz (3) fakta (10) fidyah (1) filem (17) gonorea (3) HAART (27) habbatus sauda (nigella sativa) (1) harga ubatan (6) hari aids sedunia (12) hepatitis (3) herpes (9) herpes zoster (1) hiv bukan hukuman mati (1) hiv bukan penyebab aids (1) hiv kaitan dengan antidepresan dan penggunaan dadah (1) hiv kaitan dengan hipertensi dan osteoporosis (1) hiv kaitan dengan jantung dan diabetes (2) hiv kaitan dengan kanser dan ginjal (1) hiv kaitan dengan kemerosotan otak dan lemak (1) hiv kaitan dengan makanan dan supplemen (2) hiv kaitan dengan rokok dan alkohol (2) hiv test kit (8) homosekual (7) hukuman jenayah seksual luar tabii (2) icon (11) insurans/pinjaman peribadi plhiv (3) istilah yang perlu dielakkan (1) jangkitan dan simptom hiv (6) jangkitan hiv kali ke dua (2) jangkitan opportunistik (JO) (2) kaitan tidur dan hiv (1) kandida/fungus (1) kanser (12) kanser hidung (3) kanser payu dara lelaki (3) kaposi sarcoma (1) kaunseling telefon nombor (4) kelenjar tiroid (1) kesan sampingan (8) kesihatan (11) ketuat genital (4) keyakinan kemurungan kebimbangan terhadap hiv (20) khatan (7) kondom (3) lebah dan hiv/aids (3) lesbian (9) LGBT (31) lipoatrophy (5) liwat (14) luar negara (57) madu (1) majlis AIDS malaysia (MAC) (1) maklumat hiv/aids (158) mengapa perlu lakukan ujian hiv awal? (2) methadone maintenance therapy (MMT) (1) MFZ (3) minda jasmani rohani (1) mitos hiv (5) mulut dan gigi (1) MylifeMystoryPT (6) NAJMI (56) najmi jumpa doktor (9) nelayan dan hiv (1) nukilan (1) nyamuk (3) onani (2) organ hati/hepatoksisiti (1) p t foundition (2) panduan/petua (47) peenyembuhan penyakit hiv/aids (1) pemakanan (1) penagih dadah (13) penawar HIV/AIDS?? (2) pengenalan hiv/aids (1) penuaan (1) penyakit kelamin (30) pep - post exposure prophylaxis (2) peria katak (1) perkahwinan (70) photo (11) PLHIV (175) pneumonia (1) positif thinking (1) prosedur melangkah jalani ujian hiv (3) puasa (17) rawatan (8) rawatan dan sokongan bantuan (1) rawatan peringkat ke 2 (2) red ribbon (1) remaja bawah umur dan hiv (6) rencana/artikel (58) risalah (12) rogol (9) rumah perlindungan hiv (23) rumah wahidayah (9) RVD (RetroViral Disease) (1) sajak (1) sauna (2) saya positif (9) sejarah hiv/aids (5) seks dan hubungan (28) selebriti (13) sembuh cara islam (2) senaman (2) siapa hendak diberitahu? (3) sifilis (4) skim PAL (2) SLE (Systemic Lupus Erythematosus) (1) SLN30 (1) soaljawab (89) solat (2) songsang (286) spirulina (1) stavudine (1) stigma/diskriminasi (27) stress (3) sub-jenis jenis golongan dan jenis hiv (1) tatoo dan tindik (1) TB tuberculosis (4) TENVIR EM dan STOCRIN (2) top vs bottom (1) travel dan plhiv (9) truvada pil pencegah hiv (1) ubat generik (2) ujian air kencing (2) ujian hiv imun cd4 dan viral load (2) ujian saringan hiv (15) umrah dan haji (4) urusan jenazah (6) video (83) viral load (5) wanita (119) window period 14 days (3) zakat (1) zali dan lisa (4) zoophilia (1)

RECENT POST