Monday, 6 May 2013

2 KISAH DENDAM GADIS HIV POSITIF DI NEGERI KELANTAN

KISAH PERTAMA
Gadis cantik dari Pasir Puteh, Shima (bukan nama sebenar), membalas dendam dengan menyebarkan virus HIV kepada mat rempit.
photo hiasan

Mereka ialah mangsa, bukan si pencari bahana. Mereka ditakdirkan mengidap HIV dan AIDS atas titik-titik noda dan perbuatan jijik manusia lain. Kerana bapa atau suami mereka hidup bertuhankan nafsu, golongan yang tidak berdosa ini menanggung derita bahkan menjadi ‘longkang ludahan’ masyarakat.
 
Sedangkan mereka cumalah sang isteri yang mempertaruhkan sepenuh cintanya buat suami atau anak yang lahir ke dunia, yang sepatutnya sesuci kain putih namun telah dipalit cemar virus HIV. Sekiranya wanita mangsa virus pembunuh itu hidup dalam cacian masyarakat dan bertindak membalas dendam kepada lelaki lain atas perbuatan bapa atau suami mereka, siapakah yang harus dipersalahkan?
 
“Celaka orang-orang ini, aku nak bagi mereka rasa”.
 
Itulah pengakuan dekad seorang gadis, Shima, yang berniat mahu menyebarkan virus HIV yang dihidapinya. 

Zaimah
Tindakan Shima itu diceritakan Zaimah Hussin saat penulis berkunjung ke kediaman kaunselor Pertubuhan Masyarakat Prihatin (PMP) itu di Pasir Tumboh, Kelantan baru-baru ini.

Zaimah 58, yang sudah hampir dua dekad berdampingan dengan dengan pesakit HIV dan AIDS di Negeri Cik Siti Wan Kembang itu mengakui ada pesakit mendapat virus itu daripada suami atau bapa mereka yang terjebak dengan seks rambang.
 
Malangnya, mangsa yang bergelar anak atau isteri itu telah ditohmah oleh masyarakat sekeliling seolah-olah mereka sendiri yang membuat dosa hingga dijangkiti virus itu. Ini menyebabkan ramai mangsa HIV mengalami tekanan emosi sehingga mereka akhirnya menyimpan dendam kepada masyarakat yang menyalahkan mereka sebelum ini. Cerita Zaimah, Shima yang berasal dari Pasir Puteh dan kini berusia 18 tahun, dijangkiti virus itu semasa dilahirkan.

“Bapa Shima ialah seorang pemandu treler yang terlibat dengan seks rambang. Bapanya meninggal dunia akibat penyakit AIDS pada 1996 manakala ibunya yang terkena jangkitan daripada bapanya meninggal dunia pada tahun 2005”.
 
‘Kata Shima ; “Aku dicerca masyarakat, saudara mara aku pun semua tak terima aku. Mak saudara aku, aku nak jejak tangga rumah dia pun dilarang sama sekali. Dah macam tu, aku nak sebarkan virus ini”, Zaimah memetik kata-kata Shima.
 
Seawal usia 13 tahun, Shima sudah bertekad untuk menyebarkan virus HIV itu dengan manjadi minah rempit dengan menjadikan dirinya ‘hadiah’ kepada mat-mat rempit.
 
Zahrin
“Setahu saya sampai sekarang dia buat kerja itu. Shima memang cantik, potongan badannya menarik, wajahnya putih dan hidungnya pula mancung”, kata Zaimah yang ditemani anaknya, Dr. Zahrain Zulkifly, 31, Pengurus PMP yang dipanggil papa oleh pesakit AIDS di pusat perlindungan kelolaan PMP di Bachok, Nur City Center.
Menurut Zahrain, dalam kes yang lain pula, seorang wanita cantik, Rashida, berdendam dengan lelaki dan menyebarkan virus HIV dengan menjalinkan hubungan dengan ramai suami orang.



KISAH KEDUA
Kisahnya cukup tragis. Rashida berasal dari sebuah daerah di Kelantan. Dia merupakan graduan universiti yang berkahwin dengan lelaki penghidap HIV tanpa pengetahuannya.
 
Apa yang menjadi sesal dalam hati Rashida ialah keluarga suaminya rupa-rupa sudah mengetahui hal itu sebelum mereka berkahwin tetapi bertindak merahsiakannya daripada Rashida.
 
“Bayangkan, setelah suami meninggal dunia disebabkan AIDS, ibu lelaki itu dengan selamba memberitahunya, alah, dah lama dah aku tahu dia ada AIDS sejak sebelum kahwin dengan kau lagi”, cerita Zahrain.
 
Setelah disahkan dijangkiti HIV, Rashida mengikuti rawatan dan menjalani sesi kaunseling di PMP dan kesihatannya beransur baik walaupun tidak akan pulih sepenuhnya. Dia kemudian berusaha mencantikkan diri bagi memikat suami orang kerana berdendam dengan semua lelaki.
 
“Rashida memberitahu saya, asal bernama lelaki, aku akan bagi (virus itu)”, ujar Zahrain. Zahrain memberitahu, Rashida hanya meminati suami orang dan mungkin puluhan suami orang telah bersamanya.
 
“Sekarang dia berusia 42 tahun dan masih cantik”, kata Zahrain.
 
Zaimah pula berharap supaya masyarakat tidak terus menghukum penghidap HIV sebaliknya berusaha memahami golongan itu.
 
“Kebanyakan wanita yang menyimpan dendam sebegini ialah mereka yang pada awalnya seorang yang innocent (baik). Mereka sentiasa berbuat baik dan tidak pernah menyangka akan mendapat penyakit ini”.
 
“Banyak kes pesakit AIDS datang kepada saya dengan keadaan cukup trauma sampai ada yang menangis dan histeria”, katanya sambil memberitahu bilangan pesakit AIDS di Kelantan bertambah dengan lima pesakit baru menemuinya setiap minggu sejak dua tahun kebelakangan ini”.
 
Apa yang penting, kata Zaimah ialah masyarakat perlu menghentikan stigma terhadap mereka.
 
“Banyak pengalaman saya berdepan dengan kebencian masyarakat terhadap golongan ini. Ada mayat wanita yang terbiar tidak diuruskan sehingga berulat kerana tidak ada sesiapa mahu mendekatinya kerana takut dijangkiti. Ada yang diminta bayaran pengurusan jenazahnya lebih tinggi sehingga RM1,800, walhal jenazah biasa sekitar RM200 hingga RM400 sahaja”, kata Zaimah yang sudah 19 tahun berdampingan dengan pesakit AIDS.
 
Zaimah turut menjelaskan, penyakit AIDS boleh dikawal tetapi tidak boleh disembuhkan.
 
“Rawatan yang diterima akan memberhentikan keaktifan virus tapi ia masih kekal dalam diri pesakit”, katanya.



Petikan Kosmo oleh : Wartawan Adham Shadan



2 comments:

  1. Sayang najmi mereka adalah mangsa kesilapan orang lain yang sepatutnya di beri perlindungan dan perhatian yang sewajarnya. Penyisihan akan menyebabkan mereka terus berdendam tetapi andai ada rasa tanggungjawab dan perhatian yang baik dari masyarakat sekeliling,seburuk manapun takdir mereka, InsyaAllah mereka boleh terima. Ya Allah, tabahkanlah dan permudahkanlah semua urusan dua orang wanita ini.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..blog Najmi dah ok semula...ni Najmi mesti bercuti bersama2 blognya sekali sbb nak pi mengundi kelmarin kan...hehehe..gurau jer..

    Moga MW dan Najmi serta sahabat2 yg lain...telah dapat melaksanakan tugas dgn mengundi calon2 yg terbaik kan..mmm..syukur kita dah dpt laksanakan tugas mengundi dlm keadaan tenang dan selamat..

    Najmi..diatas hanyalah seliigkar kisah yg dilaporkan dan diketahui..tentu masih banyak lagi kisah sebegini yg kita tak dapat kesan kan..
    Kita doakan semoga golongan2 wanita yg teraniaya dan telah menjadi mangsa supaya segera mendapatkan khidmat kaunseling dan rawatan dgn segera..binalah hidup semula dgn sentiasa dekat dgn Allah...pasti ada pertolongan dariNya...dan pasti terdapat hikmah yg manis dari setiap ujian yg didatangkan Allah..
    Wallahuallam

    syukran jazillan

    ReplyDelete

LABELS

10 sepuluh (28) 4 peringkat hiv sebelum menjadi aids (1) 5 lima (11) adik MS (4) aids kaitan dengan penyakit kulit (1) aku plhiv redha (1) amenia dan hiv (1) apa itu hiv apa itu aids (1) aplikasi (4) asas tentang hiv/aids (6) baby free hiv (10) bacha bazi (1) bagaimana hiv berjangkit? (3) bagaimana hiv tidak berjangkit? (2) barah otak (1) baru diagnosis hiv (13) basikal (2) bengkak puting tetek (3) berapa lama kuman hiv bertahan diluar badan (1) berbekam (1) berita hiv/aids (112) bisekual (21) buku dan majalah (16) buku informasi hiv/aids (3) buku kehidupan yang positif (10) buku nota hiv/aids (4) buku panduan HIV Levi Strauss (3) cara mengetahui samada saya telah dijangkiti hiv? (1) CD4 (6) CMIA principle test (2) dairy kehidupan (342) delima (pomegranate) (2) derma darah (4) diabetes (3) Efavirenz (3) fakta (10) fidyah (1) filem (17) gonorea (3) HAART (27) habbatus sauda (nigella sativa) (1) harga ubatan (6) hari aids sedunia (12) hepatitis (3) herpes (9) herpes zoster (1) hiv bukan hukuman mati (1) hiv bukan penyebab aids (1) hiv kaitan dengan antidepresan dan penggunaan dadah (1) hiv kaitan dengan hipertensi dan osteoporosis (1) hiv kaitan dengan jantung dan diabetes (2) hiv kaitan dengan kanser dan ginjal (1) hiv kaitan dengan kemerosotan otak dan lemak (1) hiv kaitan dengan makanan dan supplemen (2) hiv kaitan dengan rokok dan alkohol (2) hiv test kit (8) homosekual (7) hukuman jenayah seksual luar tabii (2) icon (11) insurans/pinjaman peribadi plhiv (3) istilah yang perlu dielakkan (1) jangkitan dan simptom hiv (6) jangkitan hiv kali ke dua (2) jangkitan opportunistik (JO) (2) kaitan tidur dan hiv (1) kandida/fungus (1) kanser (12) kanser hidung (3) kanser payu dara lelaki (3) kaposi sarcoma (1) kaunseling telefon nombor (4) kelenjar tiroid (1) kesan sampingan (8) kesihatan (11) ketuat genital (4) keyakinan kemurungan kebimbangan terhadap hiv (20) khatan (7) kondom (3) lebah dan hiv/aids (3) lesbian (9) LGBT (31) lipoatrophy (5) liwat (14) luar negara (57) madu (1) majlis AIDS malaysia (MAC) (1) maklumat hiv/aids (158) mengapa perlu lakukan ujian hiv awal? (2) methadone maintenance therapy (MMT) (1) MFZ (3) minda jasmani rohani (1) mitos hiv (5) mulut dan gigi (1) MylifeMystoryPT (6) NAJMI (56) najmi jumpa doktor (9) nelayan dan hiv (1) nukilan (1) nyamuk (3) onani (2) organ hati/hepatoksisiti (1) p t foundition (2) panduan/petua (47) peenyembuhan penyakit hiv/aids (1) pemakanan (1) penagih dadah (13) penawar HIV/AIDS?? (2) pengenalan hiv/aids (1) penuaan (1) penyakit kelamin (30) pep - post exposure prophylaxis (2) peria katak (1) perkahwinan (70) photo (11) PLHIV (175) pneumonia (1) positif thinking (1) prosedur melangkah jalani ujian hiv (3) puasa (17) rawatan (8) rawatan dan sokongan bantuan (1) rawatan peringkat ke 2 (2) red ribbon (1) remaja bawah umur dan hiv (6) rencana/artikel (58) risalah (12) rogol (9) rumah perlindungan hiv (23) rumah wahidayah (9) RVD (RetroViral Disease) (1) sajak (1) sauna (2) saya positif (9) sejarah hiv/aids (5) seks dan hubungan (28) selebriti (13) sembuh cara islam (2) senaman (2) siapa hendak diberitahu? (3) sifilis (4) skim PAL (2) SLE (Systemic Lupus Erythematosus) (1) SLN30 (1) soaljawab (89) solat (2) songsang (286) spirulina (1) stavudine (1) stigma/diskriminasi (27) stress (3) sub-jenis jenis golongan dan jenis hiv (1) tatoo dan tindik (1) TB tuberculosis (4) TENVIR EM dan STOCRIN (2) top vs bottom (1) travel dan plhiv (9) truvada pil pencegah hiv (1) ubat generik (2) ujian air kencing (2) ujian hiv imun cd4 dan viral load (2) ujian saringan hiv (15) umrah dan haji (4) urusan jenazah (6) video (83) viral load (5) wanita (119) window period 14 days (3) zakat (1) zali dan lisa (4) zoophilia (1)

RECENT POST