Monday, 18 February 2013

INSURANS DAN PINJAMAN PERIBADI PLHIV

Insurance for HIV (Prudential BSN) Takaful, Pinjaman Peribadi Bank dari Syarikat Kewangan milik kerajaan dan Kakitangan kerajaan dari MOH

Ini adalah penerangan sahih dari agent insurans berkaitan HIV dan AIDS, yang saya perolehi dari sumber-sumber yang boleh dipercayai.


1. AIDS disebabkan pertukaran darah
Sekiranya orang yang dilindungi Insuran dijangkiti virus HIV dan Aids itu

a) Dijangkiti melalui pertukaran darah dan melalui rawatan tersebut di Malaysia atau Singapura selepas tarikh memulakan sijil insuran

b) Orang yang dilindungi Insuran bukan seorang yang Haemophiliac (Hemofilia adalah gangguan pendarahan sepanjang hayat yang menghalang darah daripada membeku secara normal disebabkan kekurangan faktor pembekuan. Ini mengakibatkan pendarahan berpanjangan, justeru kecederaan kecil atau luka biasa boleh membawa kesan buruk serta membahayakan seseorang yang menghidap hemofilia, apatah lagi jika berlaku pendarahan dalaman.)

dan

c) Orang yang dilindungi bukan dari mereka dalam kumpulan berisiko dan bukan hanya terhad kepada kumpulan homoseksual, penagih dadah dan pekerja seks sahaja contohnya lesbian, biseksual dan etc.


Syarikat Insuran memerlukan bukti jangkiti yang mereka perolehi melalui pertukaran darah dari Jabatan Kesihatan yang bertauliah dan orang yang dilindungi Insuran dijangkiti melalui prosedur kesihatan

Nasihat kepada PLHIV – sebaiknya anda meneliti Jenis Insuran yang anda ambil (Life Insurance, Medical Insurance, Medical and Investment Insurance, Education Insurance) Pastikan apa Polisi Insuran anda dan pastikan juga jangkitan anda dari mana, sila berjumpa dengan syarikat insuran sekiranya anda dapat buktikan dengan doctor bertauliah bahawa anda dijangkiti melalui prosedur kesihatan. 

Selain dari Medical Insurance, Insuran yang bersama pelaburan dan lain-lain, anda boleh berbincang dengan syarikat insurans bagi menamatkan insurans dan mendapat wang bahagian pelaburan anda.


2. Full Blown Aids
Orang yang dilindungi mesti ada bilangan CD4 yang kurang dari 200 dan memenuhi criteria berikut:-

a) Kehilangan 10% dari berat badan bagi orang yang dilindungi oleh insuran selepas 6 bulan atau kurang (syndrome kehilangan berat badan) 

b) Menderita akibat Kaposi Sarcoma

c) Mengidap Pneumocystic Carinii Pneumonia

d) Mengidap Progresif Multifocal Leukoencephalopathy

e) Mengidap Aktif Tuberculosis

f)  Mempunyai kurang dari 100 Lymphocytes

g) Mengidap malignant Lymphoma

Sekira anda (orang yang dilindungi Insuran) membuat tuntutan (kecuali untuk pembayar, Isteri pembayar dan Ibubapa pembayar) syarikat akan membayar 50% daripada faedah (sehingga kepada Ringgit Malaysia Lima Ratus Ribu (RM500,000) atas salah satu nyawa (life) dibawah ini atas semua pembayaran yang telah dibuat untuk penyakit di atas. 

Syarikat akan membayar semua pembayaran diatas kematian orang yang dilindungi insuran, keseluruhan kecacatan dan keupayaan atau cacat kekal yang dialami, ataupun diagnosis penyakit kritikal lain yang mana satu berlaku lebih dahulu


3. Pinjaman peribadi.
Untuk makluman tuan dan puan, pinjaman peribadi, pinjaman pembelian rumah dan kereta, PLHIV boleh memohon tanpa memberitahu taraf kesihatan anda. Sekiranya berlaku kematian semuanya akan ditanggung oleh insuran bagi pinjaman yang telah anda buat.


4. Kakitangan Kerajaan
Anda boleh membuat pinjaman untuk rumah, kereta dan peribadi (pinjaman ini tidak perlukan pemeriksaan kesihatan) seperti biasa dan sekiranya ingin mendapatkan atau memulakan rawatan cuba berjumpa dengan kakitangan MAC, NGO  dan yang berkaitan, membuat perbincangan serta mengambil kira pendapat bersama serta mencari solusi pakar kerajaan yang terbaik bagi menjaga rahsia dan privasi kerana paling penting adalah rawatan yang baik. Pilih pakar kerajaan yang terbaik dan berhemah.

Nasihat peribadi saya (dari sumber-sumber yang boleh dipercayai), perbincangan bersama MAC membantu anda mendapatkan contact pakar yang telah terbukti hemah dan peribadinya, mendapatkan sokongan sekiranya anda didiskriminasi oleh pihak atasan atau golongan atasan.




18 comments:

  1. Najmi, thx for sharing, moga Allah sentiasa mudahkan urusan kita semua di dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
  2. Kebetulan saya baru ambil insuran ini. Tapi tak silap saya bukan polisibsyarikat ini sahaja yg mnawarkan perlindungan terhadap plhiv akibat pindahan darah. Saya juga baru bertanya agen saya ttg maksud full blown aids...namun saya terfikir..adakah full blown aids ini juga hanya untuk yang mndapat jangkitan mll pemindahan darah itu tadi sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MGDA

      Saya rasa melalui pemahaman sayalah, "full blown aids" hanya kepada golongan yang mendapat jangkitan melalui pemindahan darah sahaja, dan jelas di atas tertulis di No 3 - "Orang yang dilindungi (orang yang dijangkiti hiv melalui pemindahan darah itu) bukan dari kumpulan berisiko dan bukan hanya terhad kepada kumpulan golongan homoseksual, penagih dadah dan pekerja seks sahaja contohnya lesbian dan biseksual"

      Wallahuallam..perbetulkan kalau saya salah heeeee

      Delete
  3. Assalamualaikum Naj,

    Good info. It still the same with my insurance policy. I am under Prudential Prulink. Conventional one. I don't think I want to stop my insurance. If anything happen to me which is not related with HIV, I still could covered by my insurance. Such as dangue, accident, or any diseases which not related to HIV (nau'zubillah). I am not sure how much my investment right now. But i have paid my insurance for about 7 years. What I can do (to play safe) is to do settlement on my insurance and take out all my investment. But I think I would like to do so when i am 40 or when it already matured.

    Saya berharap dalam masa 10 tahun ini tiadalah apa-apa yang berlaku disebabkan HIV. Saya pun sudah mengambil rawatan HAART. Saya harus positif, positif dan positif. Apabila insurans sudah matang saya boleh mengeluarkan 100% nilai insurans saya. Saya tidak pasti sama ada nilai yang telah saya bayar atau hanya nilai investment termasuk dividen.

    Apapun bagi yang baru join insurans eloklah memberhentikan insurans anda. Laburkan portion tersebut ke dalam ASB (sebagai contoh). Saya sarankan berbuat demikian untuk simpanan masa hadapan.

    Saya juga menyarankan supaya pihak insurans mengadakan satu perbincangan terperinci untuk penghidap HIV bersama Kementerian Kesihatan dan Majlis AIDS Malaysia. Sepatutnya dengan kemudahan rawatan HIV/AIDS yang maju sekarang, penghidap HIV yang dikesan pada peringkat awal (yang masih tidak mengalami apa-apa simptom berkaitan HIV atau masih sihat atau tidak berada dalam keadaan yang kritikal dan menjalani rawatan) boleh diletakkan di bawah golongan sama dengan penghidap diabetes, darah tinggi dan sebagainya.

    The insurance is to improvise our medical benefit. How the insurance treat a person who infected by her/his husband, wife, bf or gf? They are not infected during blood transfusion and they are not a person who does a risky activities. I dont think an insurance company will lose their profit caused by PLHIV. Or they will bankrupt because of PLHIV? :) Nowadays PLHIV has undergone HAART. Many of their death is not caused by HIV.

    I hope there will be a brighter future for PLHIV like us. Not all PLHIV have insurance. Not all insurance holder who claim their medical benefit caused by HIV. I believe if we revise the statistic, people who claim the insurance firmly due to other diseases, but not HIV.

    That's only my 2 cents.

    Wallahua'lam.
    MFZ

    ReplyDelete
    Replies
    1. MFZ

      Terima kasih..Saya tidak faham sangat soal berkaitan insurans ini apa tah lagi bila dikaitkan dengan HIV, sebabnya saya pada hari ini tidak punya insurans lagi di negara ini kerana telah membatalkannya beberapa tahun lalu setelah hampir 10 tahun bersama Great Eastern, so saya tak beberapa nak ambil tahu. Tetapi rasa terpanggil untuk berkongsi hal berkaitan insurans dikalangan PLHIV disini agar kita semua boleh faham sedikit sebanyak tentangnya bila dikaitkan dengan HIV agar kita bijak mengambil tindakan seterusnya (setelah disahkan positif)

      Terima kasih dengan pandangan dan nasihat MFZ ini, insyaallah investment saya bersama AIA dinegara jiran juga pasti saya akan masukkan kedalam ASB kelak untuk masa depan, itulah sahaja jalan terbaik yang saya fikirkan buat masa ini.

      Delete
    2. Alhamdulillah, bolehlah najmi belanja saya nasi beriani heroin kat Ipoh, lepas tu jumpa kat mekah pulak.

      Delete
  4. Tahniah NAzmi, dan terima kasih banyak2..atas informasi ini...
    selama ini , inilah persoalan yang bermain di minda saya...terima banyak Nazmi sebb dah kongsikan pengetahuan nie....Terima kasih bnyk2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous

      Saya hanya berkongsi maklumat sahaja, terimakasih juga kepada pembaca lain seperti MFZ, Chenta Saya, Mak Wardah yang sudi berkongsi pengalaman berkaitan insurans ni sama ada di ruang komen ini atau di dalam entry "INSURANS DAN PINJAMAN PERIBADI ANTARA CABARAN YANG PERLU PLHIV HADAPI"

      Delete
  5. Saya paling tak pernah faham hal insurans ni hihihihi... saya terpikir nak beli tapi kadang2 saya takut tak ikut syariat agama dan macam2 hal.. insyallah saya beli bila saya dah faham dan mungkin saya cuba baca dari blog ustaz Zaharuddin untuk pemahaman yang lebih untuk hal begini.

    Saya ada dengar ada doc yang sangat bertimang rasa dia tak tulis due to HIV..

    najmi setahu saya tak di panggil petukaran darah tapi pemindahan darah lebih tepat. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. AO

      Saya pun sama memang tak beberapa nak faham sangat....heee

      Delete
    2. Salam bro,

      Sy masih tidak faham ape yang diterangkan.. contoh kes - sesorang pemegang polisi insuran yang positif hiv, kemudian berlaku kemalangan or 36 penyakit critikal.. adakah insuran akan cover?? Sbb sy ade bertanya kepada doktor sorang cakap teruskan, sorang cakap insurans xcover..
      Pada hemah bro, Ape yang solution yang terbaik perlu dilakukan oleh pemegang polisi yang positive hiv, samada teruskan atau batalkan sbb jika tidak cover, sesuatu pelaburan yang sia2.. Mohon pandangan.. Terima kasih

      Delete
    3. Salam anonymous,

      Sebenarnya saya pun tidak beberapa faham, TETAPI melalui pemahaman saya mengenai insurance ini, jika PLHIV mendapat penyakit buah pinggang dan diatas kertas ditulis kerana buah pinggang sahaja ini insurance boleh cover TETAPI sekiranya didalam borang yang ditanndatangai oleh doktor menyatakan seorang PLHIV itu sakit buah pinggang "due" HIV/AIDS maka ini yang tidak dicover.

      Sebenarnya dalam hal ini semuanya bergantung pada budi bicara seorang doktor yang mengesahkan penyakit kita, kalau kita meninggal disebab kan penyakit jantung dan doktor hanya menulis sebab sakit jantung maka insurance akan cover TETAPI kalau doktor tulis penyakit jantung "due" AIDS maka secara automatik tak dicover.

      Itu yang saya faham, saudara boleh baca komen pembaca lain dalam entri2 mengenai insurance ini. Ramai PLHIV yang saya kenal menamatkan insurance mereka, sebab tidak berkeyakinan masaalah kita ada dilindungi.

      Baru2 ini pegawai Plan Takaful ada call saya, dengan jelas ia beritahu yang mereka tidak akan cover penyakit yang berkaitan dg HIV/AIDS. Ya, saya rasa sia2 pelaburan yang PLHIV lakukan, TETAPI saudara minta lah pandangan dari mereka yang pakar dalam hal ini.

      Seperti yang saya kata, sekiranya berlaku kemalangan keatas diri kita jika tiada kaitan dg HIV/AIDS saya rasa insurance masih cover. Kalau kemalangan sehingga membawa maut dan didalam borang ditulis mati sebab komplikasi jantung "due" HIV/AIDS contohnya lah maka insurance tak akan cover.

      Semuanya berkaitan dengan perkataan HIV/AIDS yang ditulis dalam borang oleh doktor yang merawat kita.

      Wallahuallam, pandangan saya sahaja..saya tidak pakar dalam hal ini, mungkin ada salah dengan apa yang saya nyatakan ini.

      Delete
    4. Terima kasih bro naj mi,

      betul lah cakap bro naj mi itu td, semua atas budi bicara doktor yang mengesahkan.. Complicated gak orang mcm "KITA"...

      Moga ade penawar dapat membebaskan diri ini.. Aminn


      Delete
    5. Anonymous,

      Nak buat macam manakan...nak tak nak terpaksa kita terima lah...

      Delete
  6. Tahniah Najmi..info yg terbaik bagi perkongsian buat kami semua...dulu saya juga tak tahu porter terma dan syarat yg perlu pencarum patuhi..apatah lagi pencarum yg telah disahkan PLHIV ni..baru terbuka minda rupanya bagi PLHIV ada syarat yg turut sama tidak mendiskriminasikan hak seorg PLHIV...

    pengalaman saya yg pernah mencarum kepada agen insuran yg konvensional..nasihat saya kita perlu berhati-hati kerana mungkin boleh menjerumuskan wang kita kearah riba...kita pilih lah agen yg benar2 menjalankan muamalat perbankan secara islamik..itu lebih selamat dan simpanan kita juga mendapat berkat...

    terima kasih MW..MFZ dan Chenta Saya ye..turut sama menyampaikan ilmu ini...moga kita semua dirahmati...
    Amin.

    syukran jazillan

    ReplyDelete
  7. Adakah anda pernah penipuan pada masa lalu seperti saya kerana anda mencari pinjaman, Adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank semasa memohon untuk pinjaman, adakah anda memerlukan pinjaman segera, pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan atau pinjaman gadai janji dan anda keliru tentang bagaimana? Jangan lagi risau, kerana saya mendapat bantuan untuk anda dengan Pinjaman Mudah. i am benefisiari Mudah Pinjaman Limited. Mereka telah membantu saya dengan mudah, faedah yang rendah dan pinjaman cepat. Untuk maklumat lanjut, hubungi mereka di Easyloan@solution4u.com
    Atau hubungi saya Wulan pada Wulanaditya2@gmail.com untuk maklumat lanjut.

    ReplyDelete
  8. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan? Ia mengambil
    pinjaman untuk membayar bil-bil anda? Pada masa ini kami tawarkan
    pinjaman pendidikan, pinjaman perniagaan, pinjaman rumah, pinjaman pertanian,
    pinjaman peribadi, pinjaman kereta, dan lain-lain Jika anda perlu
    menyatakan minat anda ke atas pinjaman, supaya kita boleh
    menghantar maklumat lanjut kepada anda.
    Hubungi kami melalui e-mel joycerolandloancompany@gmail.com

    ReplyDelete

LABELS

10 sepuluh (28) 4 peringkat hiv sebelum menjadi aids (1) 5 lima (11) adik MS (4) aids kaitan dengan penyakit kulit (1) aku plhiv redha (1) amenia dan hiv (1) apa itu hiv apa itu aids (1) aplikasi (4) asas tentang hiv/aids (6) baby free hiv (10) bacha bazi (1) bagaimana hiv berjangkit? (3) bagaimana hiv tidak berjangkit? (2) barah otak (1) baru diagnosis hiv (13) basikal (2) bengkak puting tetek (3) berapa lama kuman hiv bertahan diluar badan (1) berbekam (1) berita hiv/aids (112) bisekual (21) buku dan majalah (16) buku informasi hiv/aids (3) buku kehidupan yang positif (10) buku nota hiv/aids (4) buku panduan HIV Levi Strauss (3) cara mengetahui samada saya telah dijangkiti hiv? (1) CD4 (6) CMIA principle test (2) dairy kehidupan (342) delima (pomegranate) (2) derma darah (4) diabetes (3) Efavirenz (3) fakta (10) fidyah (1) filem (17) gonorea (3) HAART (27) habbatus sauda (nigella sativa) (1) harga ubatan (6) hari aids sedunia (12) hepatitis (3) herpes (9) herpes zoster (1) hiv bukan hukuman mati (1) hiv bukan penyebab aids (1) hiv kaitan dengan antidepresan dan penggunaan dadah (1) hiv kaitan dengan hipertensi dan osteoporosis (1) hiv kaitan dengan jantung dan diabetes (2) hiv kaitan dengan kanser dan ginjal (1) hiv kaitan dengan kemerosotan otak dan lemak (1) hiv kaitan dengan makanan dan supplemen (2) hiv kaitan dengan rokok dan alkohol (2) hiv test kit (8) homosekual (7) hukuman jenayah seksual luar tabii (2) icon (11) insurans/pinjaman peribadi plhiv (3) istilah yang perlu dielakkan (1) jangkitan dan simptom hiv (6) jangkitan hiv kali ke dua (2) jangkitan opportunistik (JO) (2) kaitan tidur dan hiv (1) kandida/fungus (1) kanser (12) kanser hidung (3) kanser payu dara lelaki (3) kaposi sarcoma (1) kaunseling telefon nombor (4) kelenjar tiroid (1) kesan sampingan (8) kesihatan (11) ketuat genital (4) keyakinan kemurungan kebimbangan terhadap hiv (20) khatan (7) kondom (3) lebah dan hiv/aids (3) lesbian (9) LGBT (31) lipoatrophy (5) liwat (14) luar negara (57) madu (1) majlis AIDS malaysia (MAC) (1) maklumat hiv/aids (158) mengapa perlu lakukan ujian hiv awal? (2) methadone maintenance therapy (MMT) (1) MFZ (3) minda jasmani rohani (1) mitos hiv (5) mulut dan gigi (1) MylifeMystoryPT (6) NAJMI (56) najmi jumpa doktor (9) nelayan dan hiv (1) nukilan (1) nyamuk (3) onani (2) organ hati/hepatoksisiti (1) p t foundition (2) panduan/petua (47) peenyembuhan penyakit hiv/aids (1) pemakanan (1) penagih dadah (13) penawar HIV/AIDS?? (2) pengenalan hiv/aids (1) penuaan (1) penyakit kelamin (30) pep - post exposure prophylaxis (2) peria katak (1) perkahwinan (70) photo (11) PLHIV (175) pneumonia (1) positif thinking (1) prosedur melangkah jalani ujian hiv (3) puasa (17) rawatan (8) rawatan dan sokongan bantuan (1) rawatan peringkat ke 2 (2) red ribbon (1) remaja bawah umur dan hiv (6) rencana/artikel (58) risalah (12) rogol (9) rumah perlindungan hiv (23) rumah wahidayah (9) RVD (RetroViral Disease) (1) sajak (1) sauna (2) saya positif (9) sejarah hiv/aids (5) seks dan hubungan (28) selebriti (13) sembuh cara islam (2) senaman (2) siapa hendak diberitahu? (3) sifilis (4) skim PAL (2) SLE (Systemic Lupus Erythematosus) (1) SLN30 (1) soaljawab (89) solat (2) songsang (286) spirulina (1) stavudine (1) stigma/diskriminasi (27) stress (3) sub-jenis jenis golongan dan jenis hiv (1) tatoo dan tindik (1) TB tuberculosis (4) TENVIR EM dan STOCRIN (2) top vs bottom (1) travel dan plhiv (9) truvada pil pencegah hiv (1) ubat generik (2) ujian air kencing (2) ujian hiv imun cd4 dan viral load (2) ujian saringan hiv (15) umrah dan haji (4) urusan jenazah (6) video (83) viral load (5) wanita (119) window period 14 days (3) zakat (1) zali dan lisa (4) zoophilia (1)

RECENT POST