Saturday, 2 February 2013

HERPES ZOSTER

Definisi

Herpes zoster, yang juga dikenali sebagai kayap, adalah pengaktifan semula virus Varicella-zoster (VZV) yang menyebabkan cacar air.

Selepas serangan cacar air, virus Varicella-zoster boleh menjadi aktif dalam kumpulan sel-sel saraf atau simpul saraf. Dekad kemudian, virus itu boleh menjadi aktif lagi dan bergerak melalui saraf ke kawasan setempat kulit, biasanya pada hanya sebelah badan atau muka. 

Keadaan ini, yang dikenali sebagai herpes zoster, dicirikan oleh tompok merah kulit dilindungi dengan lepuh kecil (luka) yang menyakitkan. Memar ini mengandungi virus varicella zoster, yang boleh menyebabkan cacar air pada individu yang mudah.

Risiko

Kerana herpes zoster adalah pengaktifan semula VZV, mana-mana individu yang sebelum ini telah menghidap cacar air adalah atas risiko untuk kemudian membangunkan herpes zoster {"Kayap"}. Immunocompromised individu, seperti orang-orang dengan jangkitan HIV / AIDS, penerima pemindahan organ, dan orang-orang dengan penyakit, limfoma Hodgkin, atau kanser lain, adalah lebih cenderung untuk membangunkan herpes zoster {Timur}. 

Herpes zoster adalah 7 kali lebih biasa di kalangan individu yang mempunyai jangkitan HIV daripada mereka yang tidak dijangkiti {Timur}. Individu dengan rheumatoid arthritis, lupus eritematosus sistemik, penyakit Crohn, dan kolitis ulser juga berisiko tinggi {Harpaz}.

Walaupun individu dari semua kaum dan kedua-dua jantina berkongsi risiko yang sama untuk VZV utama jangkitan (cacar air), wanita 60 tahun dan lebih tua adalah pada risiko 11% lebih tinggi membangunkan herpes zoster daripada lelaki {Harpaz}, Afrika-Amerika mempunyai risiko yang lebih rendah daripada herpes zoster daripada putih melainkan mereka berada dalam peringkat awal jangkitan HIV {Timur}.

Herpes zoster adalah yang paling biasa pada individu yang berusia melebihi 50 tahun {"Kayap"}. Sehingga separuh daripada semua individu umur 80 tahun dan lebih tua akan membangunkan herpes zoster {Timur}. Penuaan juga meningkatkan risiko untuk komplikasi herpes zoster seperti sakit yang berterusan lebih daripada sebulan selepas ruam telah diselesaikan (neuralgia postherpetic) {Harpaz}.


Kejadian dan Kelaziman

Dianggarkan 1 juta individu didiagnosis dengan herpes zoster setiap tahun {Harpaz}. Sepanjang hayat mereka, satu pertiga daripada rakyat Amerika akan membangunkan herpes zoster {Harpaz}.

Di seluruh dunia, kejadian herpes zoster adalah serupa dengan Amerika Syarikat {Timur}.

Diagnosa

Sejarah

Individu boleh menggambarkan sakit kepala, kepekaan cahaya (fotofobia), dan kelesuan (dedar), diikuti oleh kesakitan, membakar, gatal-gatal, kesemutan (paresthesias), atau sensitiviti dalam satu kawasan kulit. Ini boleh diikuti beberapa hari kemudian oleh ruam di laman web ini.

Ruam tidak lama lagi berkembang ke dalam luka-luka yang mula keluar jelas tetapi kemudian menjadi kuning atau berdarah dan kuping lebih. Luka-luka biasanya hadir hanya di sebelah muka dan batang dan mungkin agak menyakitkan. Demam juga mungkin dilaporkan. Individu biasanya mempunyai sejarah telah menghidap cacar air.


Pemeriksaan fizikal

Peperiksaan boleh mendedahkan kulit yang sangat sensitif di kawasan yang terjejas. Walaupun diagnosis adalah sukar sebelum luka-luka membangunkan, penerangan sakit samar-samar pada satu bahagian badan boleh menjadi berguna dalam mendiagnosis herpes zoster.

Pengedaran lesi kulit biasanya berlaku di kawasan yang dikawal oleh saraf tunggal tunjang (dermatome), walaupun sesetengah mungkin terletak di luar kawasan ini dalam dermatomes bersebelahan. Nodus limfa kadang-kadang membengkak. Bergantung kepada kawasan yang terjejas, mungkin terdapat keabnormalan penglihatan, keabnormalan rasa, kelopak mata melabuh, kehilangan pendengaran, atau sakit sendi.


Ujian

Ujian jarang dilakukan untuk mendiagnosis herpes zoster tetapi mungkin termasuk budaya virus luka kulit atau pemeriksaan mikroskopik sel-sel kulit (Tzanck ujian). Kulit biopsi atau langsung antibodi pendarfluor (DFA) ujian juga boleh dilakukan kes-kes yang sukar untuk mendiagnosis. Ujian darah mungkin menunjukkan darah tinggi bilangan sel putih. X-ray dada mungkin akan disyorkan untuk individu yang immunocompromised.

Rawatan

Herpes zoster biasanya mengehadkan diri dan dirawat secara simptomatik. Tiada ubat boleh menghapuskan virus, tetapi ubat antiviral boleh memendekkan tempoh penyakit ini, terutama dalam individu immunocompromised. 

Kortikosteroid telah digunakan untuk mengurangkan keradangan yang berkaitan dengan herpes zoster, tetapi mereka boleh memburukkan lagi penyakit dengan mengganggu sistem imun. Ubat antiviral boleh ditetapkan untuk mengurangkan menumpahkan virus dan memendekkan tempoh luka-luka. Ubat-ubatan ini juga boleh mengurangkan peluang untuk membangunkan neuralgia postherpetic, terutamanya jika diberikan dalam masa 72 jam dalam tempoh bermulanya gejala {Timur, Harpaz}. Kedua-dua ubat-ubatan boleh ditetapkan bagi kes-kes yang teruk.

Analgesik seperti aspirin atau narkotik dalam kes-kes yang teruk juga boleh digunakan untuk mengurangkan kesakitan sederhana dikaitkan dengan penyakit ini. Antihistamin boleh mengurangkan kesakitan dan gatal-gatal. Dalam beberapa kes, antidepresan digunakan untuk individu dengan sakit berpanjangan, teruk dan pemikiran membunuh diri.

Kulit perlu disimpan bersih untuk mencegah jangkitan bakteria sekunder. Vaksin boleh didapati untuk mencegah cacar air, bagaimanapun, vaksin baru cukup bahawa ia tidak diketahui apa kesan ia mempunyai herpes zoster. Satu versi hidup dilemahkan vaksin telah ditunjukkan untuk mengurangkan kejadian herpes zoster dan neuralgia postherpetic sebanyak 51.3% {Oxman}. Vaksin ini disyorkan untuk semua individu yang berumur 60 dan lebih tua {{"kayap"}, Harpaz}.


Prognosis

Ruam yang dikaitkan dengan herpes zoster biasanya berlangsung selama 7 hingga 10 hari, dan kebanyakan individu pulih tanpa komplikasi dalam tempoh 2 hingga 4 minggu {Harpaz}. Kadang-kadang parut kulit berlaku. Postherpetic neuralgia berlaku dalam 10% kepada 18% daripada kes {Harpaz}.

Walaupun kebanyakan individu adalah imun kepada serangan tambahan herpes zoster, serangan berulang boleh berlaku {Harpaz}.


Komplikasi

Postherpetic neuralgia melibatkan kegigihan sakit, numbing, gatal-gatal, atau kesemutan di kawasan di mana herpes zoster berlaku. Ini biasanya memutuskan dalam tempoh 6 bulan tetapi boleh bertahan selama bertahun-tahun dan adalah lebih biasa di kalangan individu yang berusia lebih 60 tahun {Timur}.

Jika saraf muka yang terjejas, komplikasi yang lebih serius boleh berlaku, seperti lumpuh muka (Ramsey Hunt sindrom, palsi Bell), gayat, atau kehilangan pendengaran. Virus ini menjejaskan mata (zoster ophthalmicus) dalam 10% kepada 25% kes, membawa kepada sakit yang berpanjangan, parut, dan buta {Harpaz}.

Komplikasi lain termasuk jangkitan bakteria daripada luka-luka (jangkitan streptococcal atau staphylococcal), radang paru-paru, dan keradangan otak (ensefalitis); jarang, immunocompromised individu boleh mati dari herpes zoster {{"kayap"}, Harpaz}.


Kembali berkerja (Sekatan / Penginapan)

Sakit teruk atau penglibatan mata boleh menyekat kerja bagi sesetengah individu. Jika ubat sakit diperlukan, dasar syarikat mengenai penggunaan ubat perlu dikaji semula untuk menentukan jika penggunaan ubat serasi dengan keselamatan dan fungsi kerja.

Dalam kes lumpuh atau komplikasi lain, sekatan kerja tambahan mungkin diperlukan.


Kegagalan untuk pulihkan

Jika seseorang gagal untuk pulih dalam tempoh tempoh jangkaan maksimum, pembaca mungkin ingin mempertimbangkan soalan-soalan berikut untuk lebih memahami khusus kes perubatan individu.


Mengenai diagnosis
  • Telah diagnosis herpes zoster disahkan?
  • Individu telah mengalami kulit dan luka-luka yang amat menyakitkan, terutamanya di kawasan setempat muka atau batang?
  • Jika diagnosis adalah tidak menentu, bagaimanakah keadaan dengan gejala yang sama telah diperintah keluar?
  • Individu telah mengalami apa-apa komplikasi yang berkaitan dengan herpes zoster?
  • Adakah individu sebelum menerima vaksin herpes zoster?
  • Adakah individu telah mendasari keadaan yang meningkatkan risiko untuk herpes zoster, seperti rheumatoid arthritis, lupus eritematosus sistemik, penyakit Crohn, atau ulser kolitis?
  • Adakah individu immunocompromised?

Mengenai rawatan
  • Adakah gejala berterusan walaupun rawatan?
  • Individu akan mendapat manfaat daripada terapi dadah anti-viral? Terapi kortikosteroid?
  • Adakah gejala menjejaskan fungsi?
  • Adakah mata individu yang terjejas (zoster ophthalmicus)?
  • Jika terjejas oleh lumpuh, terapi fizikal atau pekerjaan yang ditunjukkan?
  • Adakah individu dalam kesakitan yang teruk? Tertekan? Adakah menunjukkan antidepresan?

Mengenai prognosis
  • Jika gejala berterusan melebihi tempoh jangkaan, telah lumpuh sementara atau kekal atau neuralgia postherpetic berlaku di kawasan yang terjejas?
  • Adakah individu mempunyai satu keadaan yang wujud bersama-sama, seperti gangguan imunosupresif (contohnya, jangkitan HIV / AIDS, kanser), yang boleh merumitkan rawatan atau menjejaskan pemulihan?
  • Individu akan mendapat manfaat daripada teknik-teknik pengurusan kesakitan atau pendaftaran di klinik kesakitan kronik?
  • Adakah peralihan kepada tugas yang kurang mendesak, pengasingan dari terdedah rakan sekerja, atau kecacatan terhad memerlukan?

Sumber : Disini


4 comments:

  1. Najmi, tengok gambarpun sakit apatah lagi bg yg mengidapnya, minta dilindungi allah jauhkan dari kita semua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak Wardah

      Nampak macam sakit, tapi tak sakit mana pun cuma dalaman badan aje sedikit yang lemah, badan tak sihat, demam sejuk mengigil, terasa gatal. Gelembung air tu akan pecah bila kita tertindih sewaktu tidur....

      Delete
  2. akum. bf saya di sah kan HIV positif (SAYA TERJUMPA RESULT DALAM BEG BELIAU TANPA PENGETAHUANNY) dan beliau mengalami Herpes Zoater. Tapi beliau menipu saya dgn mengatakan beliau menghadapi kanser dan bukannya Hiv +. Adakah dengan mengambil ubat antiviral sudah memadai bagi pembawa HIV untuk meredakan kesan Herpes Zoster tanpa mengetahui status HIVnya. Pada pandangan saya, bf saya harus mengetahui ttg status HIVnya terlebih dahulu dan jika perlu mengurangkan replikasi virus sebelum merawat herpes zosternya... adakah betul pendapat ini? minta pencerahan drpd yang pakar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous

      Saya sendiri pernah alami Herpes Zoster ini habis separuh badan kena seperti dlm pic diatas, gejala ini muncul buka pada seorang pembawa HIV sahaja tetapi pada orang normal lain kalau sistem imun dlm badan lemah.

      Mengaambil ubat abtiviral tak boleh sebarangan, ubat itu kena ambil melaui doc, doc kena sah kan ia ada HIV dan buat beberapa ujian sebelum boleh makan ubat tersebut.

      Pengalaman saya dulu, ketika saya mengalami Herpes zoster saya belum memulakan rawatan makan ubatan HIV lagi (antiviral) atau HAART, saya jumpa doc klinik luar makan ubat sapu ubat, mandi dg air dettol dan mengambil masa dua tiga minggu untuk kembali sembuh. Pasti BF awak akan alami deman sejuk terutama waktu malam kan.

      Nasihat saya jumpa aje doc kat hospital, maybe akan diberi antibiotic dan ubatan lain. Dan sekiranya benar dia positif HIV ia patut buat rawatan jumpa doc di hospital kerajaan segera, insyaallah kalau doc beri dia makan ubat maka herpes zoster tu akan surut dan sembuh dg segera....

      Ingat Herpes Zoster boleh dirawat sama ada dia -ve atau +ve

      Delete

LABELS

10 sepuluh (28) 4 peringkat hiv sebelum menjadi aids (1) 5 lima (11) adik MS (4) aids kaitan dengan penyakit kulit (1) aku plhiv redha (1) amenia dan hiv (1) apa itu hiv apa itu aids (1) aplikasi (4) asas tentang hiv/aids (6) baby free hiv (10) bacha bazi (1) bagaimana hiv berjangkit? (3) bagaimana hiv tidak berjangkit? (2) barah otak (1) baru diagnosis hiv (13) basikal (2) bengkak puting tetek (3) berapa lama kuman hiv bertahan diluar badan (1) berbekam (1) berita hiv/aids (112) bisekual (21) buku dan majalah (16) buku informasi hiv/aids (3) buku kehidupan yang positif (10) buku nota hiv/aids (4) buku panduan HIV Levi Strauss (3) cara mengetahui samada saya telah dijangkiti hiv? (1) CD4 (6) CMIA principle test (2) dairy kehidupan (342) delima (pomegranate) (2) derma darah (4) diabetes (3) Efavirenz (3) fakta (10) fidyah (1) filem (17) gonorea (3) HAART (27) habbatus sauda (nigella sativa) (1) harga ubatan (6) hari aids sedunia (12) hepatitis (3) herpes (9) herpes zoster (1) hiv bukan hukuman mati (1) hiv bukan penyebab aids (1) hiv kaitan dengan antidepresan dan penggunaan dadah (1) hiv kaitan dengan hipertensi dan osteoporosis (1) hiv kaitan dengan jantung dan diabetes (2) hiv kaitan dengan kanser dan ginjal (1) hiv kaitan dengan kemerosotan otak dan lemak (1) hiv kaitan dengan makanan dan supplemen (2) hiv kaitan dengan rokok dan alkohol (2) hiv test kit (8) homosekual (7) hukuman jenayah seksual luar tabii (2) icon (11) insurans/pinjaman peribadi plhiv (3) istilah yang perlu dielakkan (1) jangkitan dan simptom hiv (6) jangkitan hiv kali ke dua (2) jangkitan opportunistik (JO) (2) kaitan tidur dan hiv (1) kandida/fungus (1) kanser (12) kanser hidung (3) kanser payu dara lelaki (3) kaposi sarcoma (1) kaunseling telefon nombor (4) kelenjar tiroid (1) kesan sampingan (8) kesihatan (11) ketuat genital (4) keyakinan kemurungan kebimbangan terhadap hiv (20) khatan (7) kondom (3) lebah dan hiv/aids (3) lesbian (9) LGBT (31) lipoatrophy (5) liwat (14) luar negara (57) madu (1) majlis AIDS malaysia (MAC) (1) maklumat hiv/aids (158) mengapa perlu lakukan ujian hiv awal? (2) methadone maintenance therapy (MMT) (1) MFZ (3) minda jasmani rohani (1) mitos hiv (5) mulut dan gigi (1) MylifeMystoryPT (6) NAJMI (56) najmi jumpa doktor (9) nelayan dan hiv (1) nukilan (1) nyamuk (3) onani (2) organ hati/hepatoksisiti (1) p t foundition (2) panduan/petua (47) peenyembuhan penyakit hiv/aids (1) pemakanan (1) penagih dadah (13) penawar HIV/AIDS?? (2) pengenalan hiv/aids (1) penuaan (1) penyakit kelamin (30) pep - post exposure prophylaxis (2) peria katak (1) perkahwinan (70) photo (11) PLHIV (175) pneumonia (1) positif thinking (1) prosedur melangkah jalani ujian hiv (3) puasa (17) rawatan (8) rawatan dan sokongan bantuan (1) rawatan peringkat ke 2 (2) red ribbon (1) remaja bawah umur dan hiv (6) rencana/artikel (58) risalah (12) rogol (9) rumah perlindungan hiv (23) rumah wahidayah (9) RVD (RetroViral Disease) (1) sajak (1) sauna (2) saya positif (9) sejarah hiv/aids (5) seks dan hubungan (28) selebriti (13) sembuh cara islam (2) senaman (2) siapa hendak diberitahu? (3) sifilis (4) skim PAL (2) SLE (Systemic Lupus Erythematosus) (1) SLN30 (1) soaljawab (89) solat (2) songsang (286) spirulina (1) stavudine (1) stigma/diskriminasi (27) stress (3) sub-jenis jenis golongan dan jenis hiv (1) tatoo dan tindik (1) TB tuberculosis (4) TENVIR EM dan STOCRIN (2) top vs bottom (1) travel dan plhiv (9) truvada pil pencegah hiv (1) ubat generik (2) ujian air kencing (2) ujian hiv imun cd4 dan viral load (2) ujian saringan hiv (15) umrah dan haji (4) urusan jenazah (6) video (83) viral load (5) wanita (119) window period 14 days (3) zakat (1) zali dan lisa (4) zoophilia (1)

RECENT POST