Tuesday, 29 January 2013

NAZRI - ABANG TOLONGLAH SAYA, APA YANG PATUT SAYA BUAT


As-salam abang Naj Mi,

Saya dah mengikuti blog abang dah lama dah. Nama saya Nazri (bukan nama sebenar). Saya berumur 20 tahun.  Saya ni seorang gay memang dari kecil, saya anak kedua dari 4 org adik beradik, untuk pengetahuan abang, saya sorang sahaja anak lelaki. Saya pun tak tahu kenapa saya dilahirkan dengan naluri yang sebegini. Untuk pengetahuan abang, ibu bapa saya sudah pun tahu saya ni macam mana.

Masalahnya sekarang abang, mereka asyik stresskan saya dengan suruh berubah. Semua orang tak paham peritnya bila dilahirkan dengan naluri songsang ni. Mereka ingat dalam sekelip mata sahaja boleh berubah. Mereka kata mereka malu dapat anak macam saya. Saya sedih abang, bukan saya mintak jadi macam ni. Kadang kadang rasa nak  bunuh diri je, baru mereka puas hati kot. Mereka dah malu bang.

Kadang kadang saya akan menangis tengah malam sorang sorang sebab terkenangkan nasib saya. Saya jadi gay memang dari kecik bang, takda sapa buat, tapi naluri suka kepada lelaki tu memang ada.

Semenjak dari sekolah rendah lagi, kawan-kawan sudah ejek saya pondan, bapuk, sotong sebab saya kawan dengan perempuan. Sebab bila berkawan dengan perempuan saya rasa selesa berbanding lelaki. 

Saya ingat lagi semasa saya darjah satu, mak saya belikan beg hello kitty ke sekolah. Semua kawan lelaki ejek saya. Keadaan ejek mengejek tu berlaku sehinggalah saya di tingkatan 2.

Di tingkatan 3, mereka sudah berhenti dari mengejek saya sebab saya sudah nampak macam lelaki, i mean selepas baligh. Saya start expose dengan PLU ni bila saya dia tingkatan 5 lagi. Saya mula bergaul dengan budak-budak PLU (gay) dari UiTM,Unisel. Jadi saya mula terikut-ikut. Dalam pada masa yang sama saya telah menjalinkan hubungan dengan seorang lelaki yang lebih tua 5 tahun dari saya. Saya hanya bertahan dengan dia selama 8 bulan.

Lepas itu saya menjalankan hubungan dengan seorang lelaki yang tua setahun dari saya. Juga tidak tahan lama. Hanya 7 bulan. Dari kekasih saya yang kedualah mak bapak saya tahu saya ni bagaimana. sebab saya selalu bawak boyfriend saya tu balik rumah. Tidur kat rumah, jadi mereka mula rasa curiga.

Pada satu hari tu, mak saya panggil kami berdua. Saya jawab dengan jujur. Mula-mula menangis mak saya, tapi saya ceritakan yang saya bukan mintak untuk jadi macam tu, dan saya cakap dari kecik lagi. Mak saya try untuk paham. Lepas itu saya tetap melakukan hubungan seksual dengan boyfriend saya. Sehinggalah saya terkantoi bila mak terjumpa kondom yang saya pakai. Then dia bebel lagi, dia malu katanya dapat anak macam saya. Sedih sangat saya rasa. Saya rasa tak ada siapa yang faham apa yang saya rasa.

Dia kata nak bawa saya pergi berubat. Tapi pada pandangan saya, bukan mudah untuk berubah. Terus terang saya ni bab tentang agama memang kurang. Saya tidak salahkan ibu bapa saya, mereka sudah berikan saya didikan agama secukupnya. Cuma saya yang tidak praktikkan. Saya juga abaikan Tuhan (agama), saya tahu itu salah. Sebab saya rasa Tuhan tidak akan dengar pun doa saya. Saya ni jijik, keji dan hina !

Semalam saya terkantoi lagi dengan mak saya, ketika saya tengah melancap sambil tengok porno. Dia bebel lagi bang, lagi sekali dia cakap dia malu dengan saya, dia tak sangka saya macam ni.

Untuk pengetahuan abang, saya mempunyai nafsu seks yang kuat. Jadi saya kerap beronani. Fantasi seks saya sangat tinggi bang. Saya tak boleh nak berubah, plus saya ni jenis akan dapatkan jugak apa yang saya nak ! Cuba abang bayangkan saya sudah pandai beronani pada umur 5 tahun lagi. Tiada siapa ajar saya melancap, tapi saya yang belajar sendiri, jadi onani tu dah jadi sebati, habit dalam hidup saya.

Entahlah bang, saya sedih sangat. Kenapa saya tak dapat happykan mak saya. Saya rasa nak lari je dari rumah, rasa tak nak hidup dah bang. Stress, semua orang pasti akan ada darkside kan bang ? teruk sangat ke saya ni ?

Saya pernah 3 kali bercinta dengan perempuan sebelum saya couple dengan lelaki. Tetapi semuanya gagal. Saya boleh sayang dan cintakan perempuan tetapi nafsu saya kepada perempuan memang tidak ada bang. Suruhlah dia (perempuan) bogel depan saya sekali pun belum tentu saya bernafsu. Tetapi satu yang pasti, saya memang nak kahwin. Saya nak ada anak. :)

Bang ex-boyfriend saya yang nombor 2 tu kata dia ada HIV bang, saya takut saya pun adalah :( macam mana ni! Abang tolonglah saya bang. Apa  patut saya buat ?


Nazri
Isnin 
28 - 1 - 2013



Jawapan email saya kepada Nazri

Nazri ada kata Nazri memang nak kahwin, tapi dalam masa yang sama Nazri kata Nazri tidak ada nafsu kepada perempuan, adakah Nazri nak berkahwin suatu hari nanti hanya nak menutup kelemahan Nazri? Jika tidak bernafsu langsung pada wanita sebaiknya Nazri elak kan diri dari memaksa berkahwin, kesian isteri tu nanti. Kahwin kalau kita benar-benar bersedia.

Nasihat abang, Nazri perlu mendalami ilmu agama, dekatkan diri kepada Allah, lakukan segala suruhan Dia, solat jangan ditinggalkan dan penting Nazri kena kerap berdoa kepada Allah minta supaya Nazri dapat mengawal diri Nazri dari terus terjebak melakukan seks sejenis. Umur Nazri 20 tahun walaupun beronani itu salah disisi agama tetapi bagi abang lebih baik beronani daripada melakukan seks bebas. 

Sebenarnya naluri Nazri itu adalah dugaan Allah juga, Allah nak menguji sejauh mana Nazri mampu mengawal diri, sekiranya Nazri mampu mengawal diri insyaallah syurgalah tempat Nazri satu hari nanti. Orang kata jihad melawan nafsu. (Klik disini)

Abang memang tidak mengalakkan Nazri meneruskan kehidupan songsang ini, abang lebih mengharapkan agar Nazri mendekatkan diri kepada Allah, jika Nazri bersungguh-sungguh hendak berubah pasti Nazri akan segera mengambil tindakan cuba mengubah diri, pasti Nazri akan lakukan solat. Solat itu penting (wajib) berdoalah kepadaNya yang baik-baik insyaallah akan dimakbulkan.

Sekiranya semalam Nazri telah terlajak melakukan hubungan seks sejenis (bebas), dan hari ini Nazri minta ampun dari Allah pada hari ini pasti Allah akan mengampunkannya. Allah maha pemgampun lagi maha penyanyang, Allah akan sentiasa dan suka kepada umatnya yang sentiasa merendah diri dan selalu berdoa memohon keampunan dariNya, Allah suka umatnya minta apa sahaja kebaikan dariNya. Kita kena selalu berdoa minta kebaikan dariNya barulah Allah memakbulkan permintaan kita. Kalau Nazri tak minta apa-apa macam mana Allah nak berikan.

Nafsu kuat insyaallah boleh dibendung dengan melakukan amalan puasa sunat, kalau nafsu Nazri kuat puasa sunatlah setiap Isnin dan Khamis sekurang-kurang boleh mengelak diri dari berterusan berangan-angan tentang fantasi seks itu. Bila kita kerap puasa sunat, abang pasti lama kelamaan nafsu yang kuat itu dapat Nazri kawal atau dikurangkan dari masa kesemasa.

Percayalah Allah pasti akan mendengar doa seseorang walau buruk mana sekali pun kelakuan yang pernah dilakukannya. Anggapan Nazri bahawa Allah tidak mendengar dan memakbulkan doa Nazri itu salah, Allah mendengar walau doa itu datang dari seorang pelacur sekali pun. Ingat walaupun gay kita masih mampu masuk ke syurga dengan syarat kita tidak menyekutukanNya. Kita masih berpeluang diampun segala dosa yang telah kita buat selagi mana nyawa kita masih tidak berada dikerongkong kita, selagi itulah doa kita didengari Allah. 

Tiada Tuhan melainkan Allah, Nabi Muhammad itu pesuruh Allah. 

Abang memang tidak galakkan Nazri berterusan bergelumang dan melayan naluri tersebut, abang tahu sememangnya sukar mengawal tetapi abang pasti Nazri boleh mengawalnya dengan bijak.

Tindakan pertama, seperti yang abang sebut tadi, Nazri perlu dekatkan diri padaNya dulu, solat 5 waktu jangan ditinggalkan, berdoa pada Nya selalu minta keampunan dariNya juga. Nazri kata Nazri masih berkeinginan hendak berkahwin, so bermula dari sekarang Nazri kena sedaya upaya mengawal diri, jangan layan fantasi seks itu banyakkan bersenam atau beriadah, berusaha kawal diri dari melayan laman-laman web lucah. Nazri belum terlambat, Nazri boleh mulakan dari sekarang. 

Abang pasti kebanyakkan mak ayah pasti akan berasa sedih sekiranya anak mereka punya naluri songsang, abang percaya pasti mak ayah Nazri juga kerap berdoa minta agar Nazri boleh berubah, marah mereka itu tandanya mereka sayang pada Nazri, pasti mereka tidak mahu sekiranya ajal Nazri tiba nanti Nazri akan terus dicampak kan ke neraka, sedih dan marah mereka itu berasas, mereka berhak berusaha melindungi Nazri kerana Nazri anak kandung mereka walaupun mungkin mereka sudah tersilap melayan Nazri yang sepatutnya melayan sebagi seorang lelaki ketika waktu kecil dulu. 

Kita ada agama, kita ada Allah, kita percayakan Allah, kita bukan kafir, kalau kita kafir pasti mak ayah pun tak kisah kalau kita gay kan, tapi kita ada agama, agama kita Islam, jelas aktiviti songsang ini salah, nasihat abang lagi jangan terikut-ikut naluri tersebut, kita perlu ada niat dalam hati serta ada tindakan berusaha cuba untuk berubah atau sekurang-kurangnya berusaha mengawal nafsu tersebut.

Akhir sekali, sekiranya Nazri ada kebimbangan takut kemungkinan ada HIV, Nazri perlu jalani ujian darah HIV. Pergilah "Jalani Ujian Saringan HIV" Hospital Kerajaan sebab disana ujian adalah percuma, kalau Nazri hendak buat ujian di Klinik swasta seperti BP Health bayaran kurang dari RM50. 

Abang harap Nazri bebas dari jangkitan itu, tetapi sekiranya "kantoi" Nazri masih belum terlambat untuk mendapatkan rawatan awal. Jangan duduk diam kalau rasa diri kemungkinan ada HIV. Ramai orang diluar sana yang tidak tahu diri mereka dijangkiti sehinggalah bila sudah jatuh sakit teruk dan terlantar masuk hospital baru mereka tahu. Nazri buat lah ujian darah ok.

Nazri juga kena tahu jika kita rasa ujian yang kita hadapi ini amat sukar, pasti akan ada insan lain yang berganda-ganda lebih sukar ujian yang mereka terima dari daripada yang kita hadapi (seperti kisah Adik MS ini). 

Bayangkan kalau diri Nazri positif HIV, pasti kepada mak ayah juga tempat Nazri terpaksa mengadu, usia Nazri masih muda, abang pasti Nazri mampu mengubah diri menjadi seorang yang lebih baik disayangi dan dirahmati Allah, dapat mengawal diri.

Jangan tunggu Allah memberi dugaan yang lebih besar baru Nazri nak berubahkan. Cubalah berubah dari sekarang, walaupun sedikit demi sedikit, usaha kena ada kearah itu jangan kata kita nak berubah tapi tak ada usaha langsung, itu tak betul. Anggap teguran mak ayah itu sesuatu yang positif, sebagai anak hormati mereka dalam masa yang sama Nazri cuba kawal diri, bukankah Nazri punya niat hendak mendirikan rumah tangga satu hari nanti....


Monday, 28 January 2013

KHASIAT SPIRULINA & madu - 10 TAHUN MASIH TIDAK PERLU HAART

KHASIAT SPIRULINA 

Salam Saudara Najmi.

Saya derma darah dan disah PLHIV (ODHA) pada Oktober 2002. Saya berkahwin pada 2011. Isteri saya HIV negatif, sejak itu saya mula buat rawatan susulan berjumpa dengan doktor. Pada Jun 2012 yang lalu CD4 saya 685. Alhamdulillah walaupun sudah 10 tahun sudah berlalu doktor tidak sarankan rawatan HAART pada saya lagi.

Saya ada terbaca tentang 4Life Transfer Factor yang saudara ceritakan, ianya menarik perhatian saya. Selama ini amalan saya ketika bangun tidur ialah Madu dan Spirulina. Doktor tidak mengalakkan saya banyak makan supplement kerana boleh bawa mudarat, cuma doktor nasihat jangan ambil berlebihan vitamin untuk jaga buah pinggang. 

Saya sudah order 4life, saya nak cuba ganti dengan spirulina, makan pun 1 biji sahaja sehari, save cost dan pada bulan Febuari 2013 saya akan buat ujian Viral Load. Bulan Mac atau April saya akan buat ujian CD4 pula. Kita tengok keputusannya nanti. 

Apa pandangan saudara? CD4 penting pada saya. Suplement 4Life juga menarik. 

Madu adalah penawar buat manusia, Allah perintah lebah di kawasan itu untuk kesihatan orang di kawasan tersebut. Jadi "Madu Tualang" original yang saya amalkan dan terbaik sekiranya dibeli di Cameron Highlands agak murah sikit. Ia memang madu yang terbaik jika dibandingkan madu negara-negara lain.
Spirulina Elken RM90 untuk 250 biji

Suatu ketika dulu saya amal daun gandum Zhulian kemudian selepas itu saya diperkenal dengan Spirulina Elken. Apabila saya buat ujian, CD4 saya dapati ada pertambahan. Dan sekarang saya makan Spirulina Zhulian hadiah dari isteri.


Spirulina Zhulian RM70 untuk 250 biji

Yang wajib bagi saya ialah Madu dan Spirulina keduanya adalah makanan supplement saya.

Walau bagaimana pun senjata paling penting adalah berdoa dan zikir, jangan lupa amalkan doa dan zikir setiap waktu, terutama pada 1/3 malam adalah waktu yang terbaik (solat malam). Saya pastikan kesihatan ada penjagaan maka saya ikut cara Rasululah SAW. 


Terima kasih
HR



KANDUNGAN NUTRIEN DAN KEBAIKAN SPIRULINA


1- Protein & Acid Amino
2 - Asid Lemak dan lain-lain Lipid yang mustahak ; 
3 - Vitamin & Zat Galian 
4 - Asid Gamma Linolenic (GLA) 
5 - Karbohidrat, Pigmen & Enzim


Protein & Acid Amino
  1. Spirulina mengandungi kandungan protein tertinggi berbanding dengan mana-mana pemakanan asli (65%) melebihi daripada daging dan ikan (15%-25%), kacang soya (35%) dan telur (12%).
     
  2. Spirulina adalah sumber protein yang lengkap memandangkan ia mengandungi segala asid amino yang penting.
     
  3. Ia mudah dihadamkan dan menyerap (85%-95%) kerana dinding sel mukopolisakaridanya yang lembut dan tidak mengandungi selulosa (fiber atau serat).
     
  4. Penghadaman dan penyerapan adalah mustahak bagi manusia yang kekurangan nutrien, orang dewasa dan usus yang malserapan 

Asid Lemak dan lain-lain Lipid yang mustahak
  1. Spirulina secara praktiknya tidak mengandungi lemak/100g dan tidak mengandungi kolesterol.
     
  2. Ia bagaimanapun sumber pekatan GLA(gamma linoleic acid). Ia membantu dalam menyeimbangkan pengujudan kolesterol, keadaan kulit dan sebagainya. 

Vitamin & Zat Galian
  1. Spirulina mengandungi makanan terkaya dalam Beta-Carotene (pro-vitamin A) 10 kali lebih dari lobak.
     
  2. Badan manusia boleh menukar Beta-Carotene kepada vitamin A apabila diperlukan.
     
  3. Vitamin A adalah mustahak dalam mengekalkan lendir selaput (Mucus Membrance) dan pigmen sesuai untuk penglihatan.
     
  4. Beta-Carotene boleh mengurangkan kolesterol dan mencegah kanser.
     
  5. Spirulina adalah sumber utama Vitamin B12. Vitamin ini mustahak bagi menghasilkan sel darah merah, sumsum tulang dan membina sistem saraf.
     
  6. Kebanyakkan tumbuhan serta sayuran tidak mengandungi B12. Vegetarian atau pemakan sayuran perlu mengambil Spirulina untuk menggantikan kekurangan vitamin B12.
     
  7. Vitamin B12 juga membantu mengurangkan risiko serangan lemah jantung dan strok.
     
  8. Spirulina juga merupakan sumber terkaya zat besi (50 kali lebih daripada bayam)
     
  9. Penyerapan zat besi dalam Spirulina adalah 60% lebih baik daripada mana-mana iron supplement seperti `iron sulphate dan sebagainya.
     
  10. Zat besi adalah mustahak bagi menguatkan sel darah merah dan sistem imun yang sihat.
     
  11. Spirulina merupakan salah satu makanan kalsium yang utama, membekalkan lebih kalsium daripada susu. Kalsium adalah mustahak bagi tulang yang sihat dan menghalang penyakit `Osteoporosis.
     
  12. Spirulina juga mengandungi magnesium, kromium, selenium, kuprum dan zat besi.
     
  13. Kromium merupakan faktor utama menghalang serta merawat penyakit diabetes. 

Asid Gamma Linolenic (GLA)

GLA, pelupur kepada prostaglandin badan yang terdapat di Spirulina, telah menunjukkan secara kimia dengan kesan bermanfaat ke atas keseluruhan sistem hormon, tekanan prahaid, penurunan kolesterol, sakit jantung, sakit kulit, masalah kesuburan payudara, kanak-kanak yang `hyperactive, arthritis dan sebagainya.


Karbohidrat, Pigmen& Enzim

i.) Spirulina mengandungi 15% - 25% Karbohidrat dan gula yang mudah diserapkan oleh badan dengan penglibatan minima insulin. Ia memberikan tenaga segera.
 
ii.) Pigmen seperti Phycocyanin dan Klorofil membantu membina lebih enzim sesuai untuk mengawal metabolisma badan.
 
iii.) Spirulina mengandungi bilangan enzim. Salah satu daripadanya adalah `Superoxide dismutase (SOD) . Ia adalah
mustahak untuk mengeluarkan radikal bebas dan melewatkan proses penuaan.
   

  BERKHASIAT DAN MERAWAT

  • TONIK OTAK
  • KENCING MANIS
  • BUAH PINGGANG
  • SAKIT SENDI
  • GOUT
  • MIGRAIN
  • BARAH
  • GASTRIK
  • MEMBERSIHKAN USUS
  • RADANG HATI
  • RADANG PARU-PARU
  • ANEMIA
  • LUKEMIA
  • PENYAKIT KULIT
  • HIV / AIDS
  • IBU MENGANDUNG
  • SAKIT JANTUNG
  • IBU MENYUSUKAN ANAK
  • KANAK-KANAK
  • MENAMBAH TENAGA
  • DARAH TINGGI
  • LUKA
  • MELECUR
  • MELANCARKAN DARAH
  • MENCANTIKKAN KULIT
  • PENYAKIT CEPAT SEMBUH
  • AWET MUDA
  • HAIWAN PELIHARAAN
  • MENYEGARKAN TUBUH
  • SISTEM KETAHANAN BADAN
  • SINDROM PUTUS HAID
  • SUKAR TIDUR
  • MELEGAKAN BATUK
  • MENGELUARKAN KAHAK
  • LELAH (ASMA)
  • NYANYOK (ALZHEIMER)
  • PARKINSON
  • TIROID
  • TEKANAN (STRESS)
  • BUASIR


Pada pandangan saya bagi mereka yang telah disahkan HIV positif dan masih belum memulakan rawatan HAART, anda boleh cuba seperti mana yang saudara HR amalkan ini, mana tahu amalan saudara HR juga bersesuaian dengan diri anda. Tetapi kena ingat amalan yang dilakukan oleh orang lain tidak semestinya sesuai dengan tubuh badan kita. 

Kita semua sepatutnya perlu berusaha meningkatkan CD4 dan memperkuatkan sistem imunisasi tubuh sendiri dan pastinya kita perlu berusaha dan mencuba maka anda boleh mencuba cara amalan saudara HR ini.

Saudara HR berkeinginan pula mencuba suplement 4Life untuk meningkatkan secara maksimum CD4 beliau, alhamdulillah kerana saudara HR masih belum memulakan HAART dan beliau  sudah pasti boleh mencuba apa jua suplement atau makanan tambahan  dalam usaha meningkatkan CD4 beliau.

Tetapi buat PLHIV yang sudah memulakan rawatan HAART terpulang pada anda samaada mahu mencuba cara amalan saudara HR ini atau tidak (kalau saya memang hendak mencuba jika ada rezeki).

Perlu diingat PLHIV yang sudah memulakan HAART perlu mengelak daripada mengamalkan sesuatu product yang ada mengunakan bahan-bahan berbahaya (nama bahan yang kita tidak pasti) kerana amalan mengambil product yang banyak berada dipasaran tanpa usul periksa itu boleh memberi kesan kepada keberkesanan ubatan HAART yang kita ambil dan berkemungkinan akan memudaratkan diri kita.

Sekiranya sesuatu makanan tambahan tersebut bersumberkan dari sumber asli contohnya madu, bagi saya ianya tidak salah. Saya sendiri sesekali sekala menelan bawang putih mentah yang dikisar halus dicampur digaul bersama sedikit "olive oil" dan menelan bersama jus. Saya juga sesekali sekala mengamalkan meminum air rendaman kayu manis, bunga cengkih dan bunga lawang yang dihancur dan dimasukkan kedalam air panas (seperti minum teh). Juga minum air halia yang saya kisar dan perah sendiri dan jus tomato. Saya juga meminum air buah peria yang direbus mahupun yang diperah sendiri. Itu antara amalan yang sesekali saya lakukan. Semuanya dari bahan mentah murah yang saya rasa baik jika kita amalkan.

Paling penting eloklah sekiranya kita terutama yang sudah memulakan HAART agar bertanya terlebih dahulu pendapat doktor sebelum mengamalkan sesuatu makanan tambahan yang kita rasa sesuai itu.

Dan jangan lupa berdoa kepada Allah, jangan stress dan sentiasa positif. Wallahuallam


 

KHASIAT MADU & spirulina - 10 TAHUN MASIH TIDAK PERLU HAART

KHASIAT MADU

Salam Saudara Najmi. 

Saya derma darah dan disah PLHIV (ODHA) pada Oktober 2002. Saya berkahwin pada 2011. Isteri saya HIV negatif, sejak itu saya mula buat rawatan susulan berjumpa dengan doktor. Pada Jun 2012 yang lalu CD4 saya 685. Alhamdulillah walaupun sudah 10 tahun sudah berlalu doktor tidak sarankan rawatan HAART pada saya lagi.

Saya ada terbaca tentang 4Life Transfer Factor yang saudara ceritakan, ianya menarik perhatian saya. Selama ini amalan saya ketika bangun tidur ialah Madu dan Spirulina. Doktor tidak mengalakkan saya banyak makan supplement kerana boleh bawa mudarat, cuma doktor nasihat jangan ambil berlebihan vitamin untuk jaga buah pinggang

Saya sudah order 4life, saya nak cuba ganti dengan spirulina, makan pun 1 biji sahaja sehari, save cost dan pada bulan Febuari 2013 saya akan buat ujian Viral Load. Bulan Mac atau April saya akan buat ujian CD4 pula. Kita tengok keputusannya nanti.  

Apa pandangan saudara? CD4 penting pada saya. Suplement 4Life juga menarik.

Photo dari mohdazri.blogspot.com
 
Madu adalah penawar buat manusia, Allah perintah lebah di kawasan itu untuk kesihatan orang di kawasan tersebut. Jadi "Madu Tualang" original yang saya amalkan dan terbaik sekiranya dibeli di Cameron Highlands agak murah sikit. Ia memang madu yang terbaik jika dibandingkan madu negara-negara lain.

Suatu ketika dulu saya amal daun gandum Zhulian kemudian selepas itu saya diperkenal dengan Spirulina Elken. Apabila saya buat ujian, CD4 saya dapati ada pertambahan. Dan sekarang saya makan Spirulina Zhulian hadiah dari isteri. 

Yang wajib bagi saya ialah Madu dan Spirulina keduanya adalah makanan supplement saya.

Walau bagaimana pun senjata paling penting adalah berdoa dan zikir, jangan lupa amalkan doa dan zikir setiap waktu, terutama pada 1/3 malam adalah waktu yang terbaik (solat malam). Saya pastikan kesihatan ada penjagaan maka saya ikut cara Rasululah SAW.

Terimakasih
HR



KHASIAT MADU LEBAH


Al Quran sebagai mukjizat diakui banyak membongkar rahsia-rahsia saintifik jauh lebih awal daripada “scientific findings” daripada experiment yang dilakukan para saintis moden. Antara mukjizat al Quran yang baru dapat dibuktikan oleh para pakar adalah tentang khasiat MADU LEBAH.
 

Khasiat madu lebah telah disebutkan dalam Al-Quran, surat An Nahl ayat 68-69 di mana Allah berfirman:

 
“Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah; “…kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu)”. Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat PENAWAR yang menyembuhkan manusia. Sesungguhnya pada yang demikian terdapat tanda-tanda bagi orang yang memikirkan”

Dalam ayat ini secara jelas disebutkan bahawa madu adalah ubat atau penawar yang dapat menyembuhkan pelbagai penyakit yang dihadapi oleh manusia. Madu dari sudut saintifiknya mengandungi glukosa dan fruktosa serta sejumlah mineral seperti magnesium, kalium, potasium, sodium, klorin, sulfur, besi dan fosfat. 

Madu juga mengandungi vitamin B1, B2, C, B6 dan B3 yang komposisinya berubah-ubah sesuai dengan kualiti madu bunga dan serbuk sari yang dikonsumsikan oleh lebah. Di samping itu, dalam madu juga terdapat tembaga, yodium dan seng dalam jumlah yang kecil, juga beberapa jenis hormon.


Antara penemuan saintifik tentang khasiat madu dapat disimpulkan seperti dibawah:


1. Kaya bahan anti oksidan yang menghalang free radicals daripada bertindak ke atas sel-sel yang boleh menyebabkan kanser (BBC, University of Zagreb, Croatia);

2. Antara sumber tenaga asli bagi tubuh yang terbaik e.g. Meningkatkan kekuatan otot dan stamina badan (British Honey Importers and Packers Association)

3. Pembunuh kuman daripada jenis bacteria, fungus dan protozoa (University of Waikato, New Zealand);

4. Mampu menyembuh ulser dan luka dengan lebih cepat dan berkesan (University of Waikato, New Zealand);

5. Boleh merawat penyakit mata (Fotidar MR, Fotidar SN);

6. Mampu menjadi antibiotic yang lebih berkesan (University of Cardiff, Wales). 


Kesimpulannya, 

Al Quran adalah suatu mukjizat yang akan terus membongkar hakikat di sebalik pencipta di alam cakerawala ini. Ini juga menyingkap betapa segala penciptaan yang wujud di bumi ini diciptakan oleh ALLAH dengan fungsinya yang tersendiri. Tiada satu pun objek atau kejadian yang dicipta secara sia-sia. Walau bagaimanapun hanya orang-orang yang berfikir dapat memahami rahsia di sebalik penciptaan yang pelbagai sebagaimana yang difirmankan oleh Allah:


“Dan mereka-mereka (yang beriman) sentiasa mengingati Allah sama ada dalam keadaan berdiri, duduk atau berbaring. Dan mereka yang berfikir tentang segala penciptaaNya sama ada di langit-langit ataupun di bumi. Mereka berdoa: Wahai Tuhan kami, tidak satupun (objek & kejadian di langit dan Di bumi) yang Engkau ciptakan secara sia-sia. Maha Suci Engkau, selamatkan kami dari NERAKA”. (Surah Ali Imran: 191).


Sumber khasiat madu Disini



Pada pandangan saya bagi mereka yang telah disahkan HIV positif dan masih belum memulakan rawatan HAART, anda boleh cuba seperti mana yang saudara HR amalkan ini, mana tahu amalan saudara HR juga bersesuaian dengan diri anda. Tetapi kena ingat amalan yang dilakukan oleh orang lain tidak semestinya sesuai dengan tubuh badan kita. 

Kita semua sepatutnya perlu berusaha meningkatkan CD4 dan memperkuatkan sistem imunisasi tubuh sendiri dan pastinya kita perlu berusaha dan mencuba maka anda boleh mencuba cara amalan saudara HR ini.

Saudara HR berkeinginan pula mencuba suplement 4Life untuk meningkatkan secara maksimum CD4 beliau, alhamdulillah kerana saudara HR masih belum memulakan HAART dan beliau  sudah pasti boleh mencuba apa jua suplement atau makanan tambahan  dalam usaha meningkatkan CD4 beliau.

Tetapi buat PLHIV yang sudah memulakan rawatan HAART terpulang pada anda samaada mahu mencuba cara amalan saudara HR ini atau tidak (kalau saya memang hendak mencuba jika ada rezeki).

Perlu diingat PLHIV yang sudah memulakan HAART perlu mengelak daripada mengamalkan sesuatu product yang ada mengunakan bahan-bahan berbahaya (nama bahan yang kita tidak pasti) kerana amalan mengambil product yang banyak berada dipasaran tanpa usul periksa itu boleh memberi kesan kepada keberkesanan ubatan HAART yang kita ambil dan berkemungkinan akan memudaratkan diri kita.

Sekiranya sesuatu makanan tambahan tersebut bersumberkan dari sumber asli contohnya madu, bagi saya ianya tidak salah. Saya sendiri sesekali sekala menelan bawang putih mentah yang dikisar halus dicampur digaul bersama sedikit "olive oil" dan menelan bersama jus. Saya juga sesekali sekala mengamalkan meminum air rendaman kayu manis, bunga cengkih dan bunga lawang yang dihancur dan dimasukkan kedalam air panas (seperti minum teh). Juga minum air halia yang saya kisar dan perah sendiri dan jus tomato. Saya juga meminum air buah peria yang direbus mahupun yang diperah sendiri. Itu antara amalan yang sesekali saya lakukan. Semuanya dari bahan mentah murah yang saya rasa baik jika kita amalkan.

Paling penting eloklah sekiranya kita terutama yang sudah memulakan HAART agar bertanya terlebih dahulu pendapat doktor sebelum mengamalkan sesuatu makanan tambahan yang kita rasa sesuai itu.

Dan jangan lupa berdoa kepada Allah, jangan stress dan sentiasa positif. Wallahuallam




 

Saturday, 26 January 2013

AZMAN - DISAHKAN HIV +VE MENJELANG 2 BULAN LAGI TARIKH PERKAHWINAN

Azman seorang biseksual yang mampu untuk berkahwin dan akan melangsungkan perkahwinannya tidak lama lagi tetapi bimbang kerana baru sahaja disahkan HIV+ve.


Email Azman pada saya,

Salam Najmi...

Man terbaca blog najmi, banyak info dan bagus dan terima kasih. Straight forward,  i am a gay seorang bisexual, sudah bertunang dan akan berkahwin lagi dua bulan. Dua hari lepas Man buat blood test dan i am HIV+ ve, Man buntu. Patut ke atau tidak Man call off the wedding? Please advice me. Man nak kahwin dan nak bina kehidupan baru, Man dah tak nak jadi gay, Man dah tak nak main pondan...  T__T.. SORRY to distrub u... 

Azman
Sabtu, 26 -1 - 2013 



Jawapan Saya pada Azman

W Salam 

Berbincanglah dengan tunang, kalau tunang sudi terima Man sebagai suami yang +ve HIV Man teruskanlah perkahwinan tersebut, TETAPI Man perlu faham dan belajar tentang HIV/AIDS segala maklumat bagaimana cara jangkitan dan sebagainya. Kena tahu bagai mana cara bagi mengelakkan isteri dari dijangkiti. Dan penting Man perlu menerima rawatan di hospital. 

Hentikan perkahwianan sekiranya tunang Man tidak boleh terima, jangan paksa diri, insyaallah apa yang berlaku ada hikmahnya dan jika Man sabar insyaaallah akan ada jodoh yang menunggu Man dimasa depan. Ada lagi dua bulan menjelangnya majlis perkahwinan tersebut, rasa abang Man punya masa untuk hentikan segera sekiranya itu keputusan yang terbaik yang telah Man dan tunang buat (setelah berbincang) 

Alhamdulillah dengan pengakuan Man yang tidak mahu lagi terlibat dengan gejala songsang ini. Semoga kehidupan Man di rahmati Allah hendaknya.



Email Azman pada saya 

Thanx for your prompt reply...

Man kena tunggu 2 minggu lagi untuk pengesahan dari doktor, should i tell my parent? Man akan bincang dengan tunang selepas dapat final result. Tapi seems like masa makin suntuk, malah barang-barang dah siap. 

Tadi Man tanya, tunang cakap invitation card not distribute yet.. fuhh lega. Tapi Man memang dah tinggalkan dunia (songsang) tu tetapi bila Man dah nak kahwin, tak tahu pulak jadi macam ni. Anyway thanks for your kind advice. Ni sudah 2nd engagement, 1st putus sebab family arguement, kalau putus lagi kali ini, mana family Man nak letak muka.. 

Najmi, Thank you very much for your concern. May ALLAH bless you... Amin 

Azman


Salam abang Najmi,

Man sudah jumpa doktor keputusan rapid test Man Positive HIV, doktor akan buat ELISA untuk pengesahan seterusnya. Man di kampung sekarang... Man dah berita tahu kepada mak abah dan kakak Man, syukur pada Allah.. mereka menerima dengan lafaz Alhamdulillah... Man yakin doa ibu itu adalah doa yang dimakbulkan langkah seterusnya kami akan berbincang cara terbaik bagaimana untuk disampaikan kepada tunang Man. Mohon doa dipermudahkan segala urusan. Amin ya rabbi

Azman
Sat, Feb 9, 2013


Salam abg Najmi... 

Ini message dari tunang Man (setelah status HIV Man diberitahu kepada tunangnya), Man baru balik jumpa dia tadi... 

"Abang, sampai sekarang Ayg tak leh nak lelapkan mata.ayg dah fikir panjang dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, Ayg tak akan cerita kepada mak dengan abah tentang abang. Ayg terima abang seadanyan Ayg akan jaga abang. Ayg anggap semua itu ujian dari Allah. Kita ni manusia biasa, sihat, sakit semuanya datang dari Allah. Syukur ya Allah.."


Salam abang Najmi

Terima kasih abang najmi atas nasihat, doa dan sokongan. Berita gembira ini telah pun dikongsi bersama emak dan kakak Man. Berkat doa mereka yang tak pernah putus. Allah memudahkan perjalanan Man. Semalam Man dah beli cincin perkahwinan kami. Kad undangan akan diedarkan minggu ni.

Alhamdulillah Man akan terus berusaha untuk mencari maklumat untuk kebahagiaan kami semua. Man doakan abang mendapat keberkatan hidup dunia dan akhirat,harap kita terus berhubung, kalau diizinkan Allah, kita boleh bertemu mengeratkan tali silaturrahim, anggaplah Man sebagai adik abang, bertemu kita kerana Allah.. 

Azman 
Tue, Feb 12, 2013 



*Terbaru - Lagi email Azman pada saya


Salam abang Najmi... 

Masih ingat Man? Lama Man tak update berita. Dua minggu lepas ayah tunang Man meninggal dunia akibat serangan jantung, jadi abangnya akan jadi wali untuk tunang. Dipendekkan cerita.. ustaz kata wali ada hak tahu kedudukan Man yang sebenarnya (HIV Positif). Abg dia tidak mahu jadi wali dan meminta perkahwinan ini dibatal. Semua ini berlaku semalam (27/03/2013). Tinggal hanya 4 hari lagi dari tarikh perkahwinan kami yang akan berlangsung pada Ahad ini 31/03/2013.

Hanya Allah yang tahu betapa hati kami berdua begitu kecewa. Mohon doa semua moga kami tabah hadapi ujian ini. Melihat linangan airmata emak, abah dan abang serta kakak meruntun jiwa Man. Syukur kepada Allah walaupun Man tidak dapat mendirikan rumahtangga tapi Man dapat rasakan kasih sayang dari seluruh family Man.. Alhamdulillah

Azman
Thu, 28-3-2013


Nasihat Saya buat Azman

Azman, 

Kita tidak boleh memaksa, terutama masyarakat yang tidak memahami tentang HIV/AIDS untuk menerima keadaan diri kita. Abang tunang Man selaku wali pernikahan telah bertindak menghalang sebuah masjid didirikan, abang pasti ia antara insan yang fobia dan tidak memahami tentang HIV dan dalam masa yang sama mungkin dia menganggap dia telah mengambil langkah terbaik buat kebahagian hidup adik perempuannya.

Abang sedih bila mendengar khabar berita ini. Walau apa pun yang berlaku ianya juga antara dugaan yang perlu Man hadapi. Ujian yang Allah turunkan buat Man sekeluarga serta tunang, dan abang harap Man boleh menghadapinya dengan tabah. Insyaallah ada rahmat disebalik ujian yang Allah turunkan ini. Insyaallah abang yakin Man seorang yang kuat dan tabah dan insyaallah akan dipertemukan dengan jodoh yang lain yang mungkin lebih baik.

Kita tidak tahu perancangan Allah, mungkin apa yang kita rasa baik untuk kita itu sebenarnya tidak baik untuk kita begitulah sebaliknya. Mungkin akan menimbulkan masaalah yang lebih besar dimasa depan sekiranya perkahwinan ini berlangsung, Allah mengetahuinya maka untuk mengelakkannya dari berlaku maka Allah pisahkan Man dari tunang lebih awal. Mungkin akan ada kebahagian berganda buat Man dan tunang selepas ini (membawa haluan masing-masing)


Dan percayalah jika Man bersabar dan mampu mengharungi ujian ini dengan baik maka pastinya Allah akan kurniakan jodoh yang lebih baik buat Man. Abang berdoa agar Man tabah, tenang dan sabar menghadapi ujian ini dan abang boleh rasa ketabahan Man melalui kiriman email yang Man kirimkan kepada abang ini. Dan abang sangat-sangat bersyukur kerana Man mempunyai keluarga ibu bapa yang sangat memahami. 

Berat mata memandang berat lagi bahu memikul, abang cuba meletakkan diri abang ditempat Man, abang pasti buat masa ini Man, tunang dan seluruh ahli keluarga masih dalam kesedihan dan pastinya abang dan pembaca lain akan mendoakan kebahagian hidup Man dan tunang dimasa depan. Insyaallah perit akibat perpisahan pembatalan perkahwianan ini hanya sementara, "pastinya akan ada hujan sebelum munculnya pelangi yang indah"

 
Bagaimana pula nasihat anda kepada Azman? 

Kisah ini hampir sama dengan kisah didalam entry "BAKAL SUAMI BIMBANG PUNYA NALURI SONGSANG" di entry tersebut Zed adalah seorang gay tegar (yang sihat) tetapi bimbang untuk melangsungkan perkahwinan (dalam keterpaksaan).
 

LABELS

10 sepuluh (28) 4 peringkat hiv sebelum menjadi aids (1) 5 lima (11) adik MS (4) aids kaitan dengan penyakit kulit (1) aku plhiv redha (1) amenia dan hiv (1) apa itu hiv apa itu aids (1) aplikasi (4) asas tentang hiv/aids (6) baby free hiv (10) bacha bazi (1) bagaimana hiv berjangkit? (3) bagaimana hiv tidak berjangkit? (2) barah otak (1) baru diagnosis hiv (13) basikal (2) bengkak puting tetek (3) berapa lama kuman hiv bertahan diluar badan (1) berbekam (1) berita hiv/aids (112) bisekual (21) buku dan majalah (16) buku informasi hiv/aids (3) buku kehidupan yang positif (10) buku nota hiv/aids (4) buku panduan HIV Levi Strauss (3) cara mengetahui samada saya telah dijangkiti hiv? (1) CD4 (6) CMIA principle test (2) dairy kehidupan (342) delima (pomegranate) (2) derma darah (4) diabetes (3) Efavirenz (3) fakta (10) fidyah (1) filem (17) gonorea (3) HAART (27) habbatus sauda (nigella sativa) (1) harga ubatan (6) hari aids sedunia (12) hepatitis (3) herpes (9) herpes zoster (1) hiv bukan hukuman mati (1) hiv bukan penyebab aids (1) hiv kaitan dengan antidepresan dan penggunaan dadah (1) hiv kaitan dengan hipertensi dan osteoporosis (1) hiv kaitan dengan jantung dan diabetes (2) hiv kaitan dengan kanser dan ginjal (1) hiv kaitan dengan kemerosotan otak dan lemak (1) hiv kaitan dengan makanan dan supplemen (2) hiv kaitan dengan rokok dan alkohol (2) hiv test kit (8) homosekual (7) hukuman jenayah seksual luar tabii (2) icon (11) insurans/pinjaman peribadi plhiv (3) istilah yang perlu dielakkan (1) jangkitan dan simptom hiv (6) jangkitan hiv kali ke dua (2) jangkitan opportunistik (JO) (2) kaitan tidur dan hiv (1) kandida/fungus (1) kanser (12) kanser hidung (3) kanser payu dara lelaki (3) kaposi sarcoma (1) kaunseling telefon nombor (4) kelenjar tiroid (1) kesan sampingan (8) kesihatan (11) ketuat genital (4) keyakinan kemurungan kebimbangan terhadap hiv (20) khatan (7) kondom (3) lebah dan hiv/aids (3) lesbian (9) LGBT (31) lipoatrophy (5) liwat (14) luar negara (57) madu (1) majlis AIDS malaysia (MAC) (1) maklumat hiv/aids (158) mengapa perlu lakukan ujian hiv awal? (2) methadone maintenance therapy (MMT) (1) MFZ (3) minda jasmani rohani (1) mitos hiv (5) mulut dan gigi (1) MylifeMystoryPT (6) NAJMI (56) najmi jumpa doktor (9) nelayan dan hiv (1) nukilan (1) nyamuk (3) onani (2) organ hati/hepatoksisiti (1) p t foundition (2) panduan/petua (47) peenyembuhan penyakit hiv/aids (1) pemakanan (1) penagih dadah (13) penawar HIV/AIDS?? (2) pengenalan hiv/aids (1) penuaan (1) penyakit kelamin (30) pep - post exposure prophylaxis (2) peria katak (1) perkahwinan (70) photo (11) PLHIV (175) pneumonia (1) positif thinking (1) prosedur melangkah jalani ujian hiv (3) puasa (17) rawatan (8) rawatan dan sokongan bantuan (1) rawatan peringkat ke 2 (2) red ribbon (1) remaja bawah umur dan hiv (6) rencana/artikel (58) risalah (12) rogol (9) rumah perlindungan hiv (23) rumah wahidayah (9) RVD (RetroViral Disease) (1) sajak (1) sauna (2) saya positif (9) sejarah hiv/aids (5) seks dan hubungan (28) selebriti (13) sembuh cara islam (2) senaman (2) siapa hendak diberitahu? (3) sifilis (4) skim PAL (2) SLE (Systemic Lupus Erythematosus) (1) SLN30 (1) soaljawab (89) solat (2) songsang (286) spirulina (1) stavudine (1) stigma/diskriminasi (27) stress (3) sub-jenis jenis golongan dan jenis hiv (1) tatoo dan tindik (1) TB tuberculosis (4) TENVIR EM dan STOCRIN (2) top vs bottom (1) travel dan plhiv (9) truvada pil pencegah hiv (1) ubat generik (2) ujian air kencing (2) ujian hiv imun cd4 dan viral load (2) ujian saringan hiv (15) umrah dan haji (4) urusan jenazah (6) video (83) viral load (5) wanita (119) window period 14 days (3) zakat (1) zali dan lisa (4) zoophilia (1)

RECENT POST