Followers

Monday, 19 November 2012

GADIS DIPERKOSA BAPA TIRI TANGGUNG DERITA HIDAP HIV


BACHOK - Seorang wanita mendakwa dibaling plastik berisi kelapa parut oleh seorang pemilik kedai runcit gara takut berjangkit sebaik berita mengenai dirinya menghidapt virus HIV tersebar luas di kampungnya. Malah, saudara-mara termasuk rakan karib turut memulaukan dirinya hingga wanita berusia 23 tahun itu menangis mengenangkan nasib yang menimpanya.

Mahu dikenali sebagai Nita, dia berkata, penyakit itu bukan dicari, sebaliknya terjangkit daripada ayah tirinya yang meninggal dunia tiga tahun lalu akibat AIDS.

Katanya, ayah tiri yang juga penagih dadah memperkosanya menyebabkan dia dijangkiti HIV.

Mengimbas kembali perubahan hidupnya, Nita berkata, kehidupan keluarga mula berubah  apabila ayah kandungnya meninggal dunia sebelum ibunya berkahwin dengan lelaki lain tanpa mengetahui suami barunya itu penagih dadah.

"Dua bulan selepas ibu meninggal dunia kerana barah, saya dijadikan tempat untuk melampiaskan nafsu ayah tiri yang memperkosa saya ketika berusia 15 tahun," katanya.

Menurut Nita, beberapa bulan selepas diperkosa, dia ke sebuah hospital kerajaan sebaik mendapati rambutnya gugur seperti menghidap leukimia, tetapi terkejut apabila doktor mengesahkan dia positif HIV.

Katanya, dia meraung sekuat hati dalam bilik di rumah kerana terlalu sedih sebaik mengetahui perkara itu.

"Siapa tidak sedih kerana dalam usia semuda itu, saya menanggung penyakit yang susah diubati. Saya bagaikan hilang pedoman sehingga kebajikan adik-adik saya terabai.

"Saudara mara pula menyisihkan saya sehingga diri ini dilihat tidak ubah seperti sampah menyebabkan hidup semakin tertekan," katanya ketika ditemui di Rumah Masyarakat Prihatin (RMP), di sini, kelmarin.

Bagaimanapun, selepas dua tahun menanggung derita, Nita bertemu dua insan, Zaimah Husin dan Zahrain Zulkifly yang simpati dengan penderitaannya.

"Mereka menjemput dan membawa saya ke RMP sebelum memberi kata-kata semangat serta rawatan pemulihan. Sepanjang berada di RMP, banyak perubahan yang berlaku pada saya. Saya dibentuk mereka menjadi seorang manusia normal hinggakan saya lupa seketika penyakit yang saya hidapi. Saya bersyukur kerana makin bersemangat untuk meneruskan hidup hasil bimbingan mereka yang saya anggap sebagai ibu dan abang," katanya.

Selain hidup bahagia bersama dua adiknya di rumah berkenaan, Nita turut menjadi jurucakap RMP kepada wanita HIV lain di Malaysia.


Sumber : Anak Jati Kedah
 

4 comments:

  1. Sungguh cekal gadis ini. Semoga Allah mencampakkan rahmatnya kepada beliau dan diberikan ketenangan serta kesihatan yang baik berpanjangan.

    ReplyDelete
  2. Semangat nita bagus moga dia terus berjaya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RECENT POST