Wednesday, 21 November 2012

RASHID, NAZLI DAN AZLI - 3 PENGAKUAN KISAH HIDUP PEMBAWA HIV


Memilih hidup bebas akhirnya kecundang dengan HIV

Mohd Rashid 25, masuk Islam ketika berusia 15 tahun kerana mengikut ayahnya yang berkahwin dengan wanita Islam.  Kemasukannya ke Pusat Perlindungan Darul Ukhwah adalah cadangan pihak hospital yang merawat.

Bercerita tentang kisah hitam hidupnya sehinggalah terlantar dihospital, segalanya bermula ketia berusia 18 tahun. Walaupun sudah memeluk Islam, Rashid tidak pernah belajar tentang agama mahupun hal-hal sembahyang. Hidupnya bebas tanpa kawalan kerana ayah dan emak tirinya sibuk bekerja.

Pegaulan yang bebas telah menarik Rashid kepada budaya punk dan seks bebas. Dia hidup bergelandangan di Johor Baharu. Pada 2007 dia disahkan mendapat HIV.

“Saya bukan dibuang oleh keluarga tetapi keadaan kesihatan yang macam ini tidak ada sesiapa yang boleh menjaga sepenuh masa. Disini (Darul Ukhwah) adalah tempat yang paling baik ada penjagaan yang betul dan paling penting boleh belajar agama,” katanya yang tidak sabar-sabar untuk cepat pulih agar boleh bekerja.

Artikel Mohd Nazli dan Mohd Azli

Keluarga terima tetapi takut-takut

Mohd Nazli 35, merantau ke Kuala Lumpur setelah mendapat tahu dirinya pengidap HIV. Dengan harapan untuk mencari satu kehidupan baru, dia mencuba bakat sebagai penyanyi. Namun impiannya tidak tercapai setelah disahkan mengidap penyakit tibi, komplikasi daripada HIV.

Selama dua bulan Nazli terlantar di Hospital Sungai Buloh sebelum dihantar ke Rumah Budi. Kini telah tiga bulan dia menginap disitu sementara kesihatanya benar-benar pulih.

“Sejak disini memang tenang, hilang stress. Ada kawan-kawan senasib untuk berkongsi masaalah dan banyak yang saya belajar disini terutamanya hal agama. Kalau saya balik ke kampong pun tidak ada gunanya, makin bertambah stress adalah.

“Apabila hospital tanya saya hendak balik kemana, saya hanya jawab tidak pasti. Dari situ saya terus ditempatkan disini. Bukan masaalah keluarga tidak boleh terima, mereka masih anggap saya sebagai anak tapi masih takut-takut. Saya jadi macam orang asing, hendak bermain dengan anak saudara pun tidak dibenarkan kerana mereka bimbang HIV saya menjangkiti kepada anak-anak mereka,” ujurnya.


Mungkin kalau diluar saya masih tidak kembali ke jalan Allah

Mohd Azli 43, menghidap HIV sudah 10 tahun, namun keadaannya menjadi kronik apabila berhenti mengambil dadah sejak setahun lalu.

“Saya mengetahui mengenai penyakit saya ini sejak sepuluh tahun lalu tapi buat tidak kisah saja. Terus juga mengambuil dadah macam biasa dan aktif main muzik malah tidak pernah jatuh sakit.

“Apabila saya berhenti sahaja menagih, kesihatan semakin menurun. Kerap sakit dan akhirnya terlantar di HKL sebelum dihantar ke Hospital Sungai Buloh selama 3 bulan. Berikutan itu saya mengidap tibi dan berat badan turun.”

“Selama 10 tahun menghidap HIV saya tidak pernah ambil tahu ada cara untuk merawatnya supaya virus itu tidak menbiak aktif. Bila dimasukakn ke hospital baru lah saya tahu ada cara untuk mengawalnya. Selain ubat saya juga diajar beberapa zikir untuk mempercepatkan penyembuhan.”

“Mungkin juga kalau saya masih sihat, saya tidak jumpa Rumah Budi ini. Tapi syukur disini saya banyak belajar hal solat dan kembali kepada jalan Allah. Selama ini saya lupa dan kalau saya masih diluar mungkin saya akan terus terlalai. Saya rasa disini lah bermulanya titi perubahan didalam diri untuk menjadi muslim sejati,” ceritanya.

Rumah Budi
Lot 2891, Lorong Beringin Batu 1 ½ Kuang,
48050, Sungai Buloh
Selangor.

Sumber : ditaip semula dari Majalah Al Islam Mac 2010


No comments:

Post a Comment

LABELS

10 sepuluh (28) 4 peringkat hiv sebelum menjadi aids (1) 5 lima (11) adik MS (4) aids kaitan dengan penyakit kulit (1) aku plhiv redha (1) amenia dan hiv (1) apa itu hiv apa itu aids (1) aplikasi (4) asas tentang hiv/aids (6) baby free hiv (10) bacha bazi (1) bagaimana hiv berjangkit? (3) bagaimana hiv tidak berjangkit? (2) barah otak (1) baru diagnosis hiv (13) basikal (2) bengkak puting tetek (3) berapa lama kuman hiv bertahan diluar badan (1) berbekam (1) berita hiv/aids (112) bisekual (21) buku dan majalah (16) buku informasi hiv/aids (3) buku kehidupan yang positif (10) buku nota hiv/aids (4) buku panduan HIV Levi Strauss (3) cara mengetahui samada saya telah dijangkiti hiv? (1) CD4 (6) CMIA principle test (2) dairy kehidupan (342) delima (pomegranate) (2) derma darah (4) diabetes (3) Efavirenz (3) fakta (10) fidyah (1) filem (17) gonorea (3) HAART (27) habbatus sauda (nigella sativa) (1) harga ubatan (6) hari aids sedunia (12) hepatitis (3) herpes (9) herpes zoster (1) hiv bukan hukuman mati (1) hiv bukan penyebab aids (1) hiv kaitan dengan antidepresan dan penggunaan dadah (1) hiv kaitan dengan hipertensi dan osteoporosis (1) hiv kaitan dengan jantung dan diabetes (2) hiv kaitan dengan kanser dan ginjal (1) hiv kaitan dengan kemerosotan otak dan lemak (1) hiv kaitan dengan makanan dan supplemen (2) hiv kaitan dengan rokok dan alkohol (2) hiv test kit (8) homosekual (7) hukuman jenayah seksual luar tabii (2) icon (11) insurans/pinjaman peribadi plhiv (3) istilah yang perlu dielakkan (1) jangkitan dan simptom hiv (6) jangkitan hiv kali ke dua (2) jangkitan opportunistik (JO) (2) kaitan tidur dan hiv (1) kandida/fungus (1) kanser (12) kanser hidung (3) kanser payu dara lelaki (3) kaposi sarcoma (1) kaunseling telefon nombor (4) kelenjar tiroid (1) kesan sampingan (8) kesihatan (11) ketuat genital (4) keyakinan kemurungan kebimbangan terhadap hiv (20) khatan (7) kondom (3) lebah dan hiv/aids (3) lesbian (9) LGBT (31) lipoatrophy (5) liwat (14) luar negara (57) madu (1) majlis AIDS malaysia (MAC) (1) maklumat hiv/aids (158) mengapa perlu lakukan ujian hiv awal? (2) methadone maintenance therapy (MMT) (1) MFZ (3) minda jasmani rohani (1) mitos hiv (5) mulut dan gigi (1) MylifeMystoryPT (6) NAJMI (56) najmi jumpa doktor (9) nelayan dan hiv (1) nukilan (1) nyamuk (3) onani (2) organ hati/hepatoksisiti (1) p t foundition (2) panduan/petua (47) peenyembuhan penyakit hiv/aids (1) pemakanan (1) penagih dadah (13) penawar HIV/AIDS?? (2) pengenalan hiv/aids (1) penuaan (1) penyakit kelamin (30) pep - post exposure prophylaxis (2) peria katak (1) perkahwinan (70) photo (11) PLHIV (175) pneumonia (1) positif thinking (1) prosedur melangkah jalani ujian hiv (3) puasa (17) rawatan (8) rawatan dan sokongan bantuan (1) rawatan peringkat ke 2 (2) red ribbon (1) remaja bawah umur dan hiv (6) rencana/artikel (58) risalah (12) rogol (9) rumah perlindungan hiv (23) rumah wahidayah (9) RVD (RetroViral Disease) (1) sajak (1) sauna (2) saya positif (9) sejarah hiv/aids (5) seks dan hubungan (28) selebriti (13) sembuh cara islam (2) senaman (2) siapa hendak diberitahu? (3) sifilis (4) skim PAL (2) SLE (Systemic Lupus Erythematosus) (1) SLN30 (1) soaljawab (89) solat (2) songsang (286) spirulina (1) stavudine (1) stigma/diskriminasi (27) stress (3) sub-jenis jenis golongan dan jenis hiv (1) tatoo dan tindik (1) TB tuberculosis (4) TENVIR EM dan STOCRIN (2) top vs bottom (1) travel dan plhiv (9) truvada pil pencegah hiv (1) ubat generik (2) ujian air kencing (2) ujian hiv imun cd4 dan viral load (2) ujian saringan hiv (15) umrah dan haji (4) urusan jenazah (6) video (83) viral load (5) wanita (119) window period 14 days (3) zakat (1) zali dan lisa (4) zoophilia (1)

RECENT POST