Tuesday, 26 June 2012

NIPPLE PIERCING - SAKIT GILERRR....NAK HIV BUAT LAH TATU

Sakit Tuhan Aje Yang Tahu

Nipple piercing atau dalam bahasa mudah yang kita faham ialah "tindik bahagian hujung tetek" dan melukis atau mencacah tatoo/tatu di anggota tubuh badan antara amalan berisiko yang boleh menjadi punca terjadinya jangkitan HIV/AIDS.


Pada beberapa tahun sebelum saya didiagnosiskan HIV positif saya kerap juga ke kota Bangkok sama ada terbang atau menaiki bas sekadar nak berseronok. Biasanya saya ke sana bersendirian, tempat tinggal saya ialah di sekitar kawasan di Kao San Road. Jalan ini terletak berhampiran pinggir sungai Chao Phraya, dan berdekatan dengan Grand Palace yang terkenal di kota Bangkok ini. Kawasan ini menjadi tumpuan pelancung merata dunia.

Semuanya ada disini termasuklah kedai melukis tatu dan piercing. 

Sebenarnya tidak pernah terfikir dikepala saya hendak melakukan tindik, tetapi entah kenapa pada satu ketika semasa berjalan disekitar lorong belakang diKao San Rd saya terpandang sebuah kedai yang begitu "simple" yang mengendalikan perkhidmatan piercing ini. Entah apa yang merasuk saya ketika itu, tiba-tiba timbul keinginan hendak menindik sebelah "tetek" saya waktu itu. Saya masuk kekedai dan bertanya harga perkhidmatan sekali cucuk. Seingat saya ia letak harga 800 baht (RM80) dan saya minta tawar dan dapat 600 atau 700 baht (saya tidak beberapa pasti dan ingat  harga yang tepat yang saya telah bayar).

Ketika itu saya tidak terus cucuk sebaliknya keluar dari kedai, kepala saya berfikir berulang kali "nak buat atau tak nak", saya merayau-rayau dan jalan tidak tentu arah berulang alik dihadapan kedai tersebut sambil berfikir, kebetulan tiada ramai orang diawal pagi  ketika itu.

Suasana diKao San Road di Bangkok

Setelah beberapa jam berfikir saya tekadkan juga hati masuk kekedai itu semula dan terus minta ditindikkan sebelah "tetek" bahagian kanan saya. Sebenarnya ada hati juga nak tindik dua-dua belah bahagian pada ketika itu, tetapi saya cuba sebelah dulu jika tidak sakit saya akan lakukan sebelah lagi. 

Mula-mula saya diberi pilihan untuk memilih bentuk logam tindik "silver" yang hendak di gayakan nanti, saya memilih silver bulat yang agak kecil. Mulanya ditanda dengan pen bahagian tempat yang hendak dicucuknya nanti kemudian disapukan sejenis cecair disekitar kawasan yang hendak ditebukkannya itu (cecair alcohol pembunuh kuman), nampak juga ia sediakan lilin dan dinyalakan api untuk memanaskan jarum diatas meja, kemudian dikepitkan hujung tetek saya dengan pengepit. Saya tidak pandang kerana perasaan pada ketika itu amat gementar, sebelum itu saya ada bertanya pada orang kedai tu sakit atau tidak, biasa lah katanya macam kena gigit semut aje rasanya.

Sama seperti proses yang saya alami dan bentuk "silver" bulat yang saya pilih, tapi itu sah bukan saya.

Saya duduk diam kepala saya palingkan kekanan, tiba-tiba.....supppp... jarum dicucuk argahhhhhhh......aduhhhhhh..... jerit saya dalam hati, pedihnya. Sakit yang teramat sangat.... terasa sakit macam bersunat dulu. Tetapi saya tahan kontrol macho. Setelah dimasukkan silver dan disapukan sikit alcohol. Done. Melayang 600/700 baht aku. Langsung tak jadi nak cucuk yang sebelah lagi. Kebetulan malam itu saya akan turun kembali ke selatan Thailand menaiki bas, waktu petang ketika menjenjing beg ke bas station terasa berdenyut-denyut dibahagian yang ditindikkan tu. Sepanjang perjalanan ke Hatyai sehingga ke Johor Baharu, sakit masih terasa. Menyesal? pada ketika itu memang tak menyesal malah tak sabar nak tayang pada member sekerja bila masuk kerja nanti. Tetapi kalau nak suruh tindik sebelah lagi minta ampun tak nak dah. Sakit.

Beberapa hari dan minggu kemudian sakit semakin hilang tetapi kadang-kadang tempat yang ditindik itu membengkak dan bila dipicit akan keluar nanah. Sebulan kemudian saya rasa kesan tindik tersebut semakin sembuh, saya kemudian beli silver yang lebih besar untuk digantikan silver yang asal itu. Malangnya silver yang besar tidak boleh dicucuk masuk, jenuh saya cucuk tapi masih tak boleh masuk. Tidak teringin pulak saya nak cucuk lagi sekali, so lubang  itu dibiarkan sahaja maka tertutuplah kembali sehingga sekarang.

Apa pun "nipple piercing" yang saya lakukan dulu buka punca sebenar saya dijangkiti HIV sebalikya saya mendapat HIV melalui aktiviti berisiko yang lain.

Itu kisah dulu, nasihat saya jika ada sesiapa yang teringin nak lakukan piercing fikirlah 100 kali, selain sakit dan boleh mengundang bahaya dijangkiti penyakit seperti virus HIV, ianya juga sebenarnya haram disisi agama Islam. Begitu juga dengan tatu.


Padah tatu sebar HIV di Bali
Nak HIV? buatla tatu…. 
 
GAMBAR yang disiarkan semalam menunjukkan seorang pelancong asing mendapatkan tatu di Bali, Indonesia.

BALI, Indonesia – Pelancong asing diberi amaran agar mengelak daripada mencacah tatu di pulau ini selepas seorang penduduk Australia Barat (WA) dijangkiti virus sindrom kurang daya tahan penyakit (AIDS), lapor sebuah akhbar semalam. Jabatan Kesihatan Australia Barat menyatakan dilaman webnya bahawa semua bukti menunjukkan tatu yang diperoleh di sini baru-baru ini menjadi punca jangkitan tersebut.

Pengarah Kawalan Penyakit Berjangkit, Dr. Paul Armstrong berkata, mencacah tatu dan bertindik di luar negara terutamanya di negara-negara membangun adalah berisiko dan merbahaya.

“Kes ini membuktikan bahawa seseorang berdepan risiko kesihatan apabila menjalani prosedur seperti ini di luar negara,” katanya. Menurutnya, tidak seperti di beberapa buah tempat di seberang laut, pelukis tatu di WA perlu mematuhi peraturan dan kod amalan yang ketat. Justeru, beliau menasihati warga Australia yang pernah mendapatkan tatu di sini baru-baru ini agar menjalani pemeriksaan kesihatan dan ujian HIV. – Agensi

7 comments:

  1. Tgk gmbr tu da dapat rasa sakit...
    Mcm2 awak explore hidup awk kn? nipple Piercing la,tatu ade wat juga ke?jgn marah yer kalau sentap...
    Sib baik bukan gmbr awak kat atas tu,kalau tak malu saya nk tengok...kihkih, tapi dpt juga saya bayangkan....hihihihi...
    -cikgu begheeet-

    ReplyDelete
  2. Saudara Naj mi,
    pengalaman yang lepas, warna warni yang lepas hari ini satu pembelajaran baru kepada saya.
    Tkasih

    ReplyDelete
  3. Salam,naj mi...kalau rajin la,bleh ker ulas pasal kanak-kanak plhiv.penah juga baca artikel dalam paper,internet n blog ahp juga., pasal khatan rasenyer..tapi nak tau juga worlwide punyer,interms of thier psychology,social relation with other children, medication,school,education and so on...saya cuma membayangkan pada anak- anak murid saya yg innocent walau nakal yg ade hiv....Tapi nauzubillah, tiada rasenyer...
    Dan satu lagi, plhiv kalau meninggal dunia nanti, macam maner pengurusan jenazah tu especially dari mandi jenazah...ader yg kata akan dimandikan dengan clorox?betul ker? As far as my concern, plhiv yg meninggal dunia, pihak hospital mmg ader team yang ditrained khas untuk mandikan jenazah plhiv, tapi itu di hospital government, private hospital i dot know...

    Bleh plak saya ni main request2 cenggini...saya da search dalam blog awak ni tapi macam takde plak topik berkaitan diatas, cuma pasal mati jer tapi itu cerita hal keluarga awak....

    Anyway, tqvm kalau ader masa reserach kan...hehe jgn marah yer..asik mintak disuap jer,pemalas punyer cikgu...
    Kalau tak dapat search pon or tak dapat nak publish your writing on my issue,its ok with me...awak bagi la pandangan and idea awak...my personal request ni....

    Tqvm dear, i luv u...hehehe..

    ReplyDelete
  4. Mak Warda,
    Benda yang lepas usah dikenang, apa pun sekali sekala perlu juga dikenang untuk dibuat pengajarankan bagi memperbaiki kehidupan mendatang kan.

    Tchr Shda,
    Nak tulis entry kena ikut mood jugak, time tak da mood memang tak menjadi. Sekarang ada mood sikit sudah pun menanti beberapa entry dlm kotak post saya hanya tunggu klik "publish" aje hehe. Mengoogle mencari info pun perlu ada keseronokan. Insyaallah jika terjumpa seperti topik yang awak nyatakan diatas insyaallah akan saya share disini. Tentang pengurusan mayat pesakit hiv, wallahuallam ada juga saya tengok dalam rancangan Imam Muda bila mereka menguruskan mayat pesakit HIV yang sudah lama tersimpan tanpa waris yang datang menuntut. Tidak ada dinyatakan tentang soal klorok pulak, maybe iaorang sengaja tidak beritahu. Wallahuallam. Ya saya juga tertanya2 tentang pekara itu insyaallah saya akan cuba tanya pada pihak hospital atau orang yang menguruskan rumah mayat di hospital Ipoh nanti insyaallah, atau jumpa timbalan mufti Perak yang memang selalu terserempak dengan ia, boleh tanya insyaallah. Kalau tak bertanya sesat jalankan.. Mendapat kepastian dari mulut orang yang menguruskannya kan lagi baguskan. Apa pun insyaallah kalau ada info terkini atau lama berkenaan topik itu saya share. Tunggu aje lah ya kalau tak da jgn marah hehe..Kalau nak mandikan saya, saya pilih Clorox baerbau lemon ya .... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok,xpe...tiada paksaan untuk naj mi buat....
      Saya saje tanye je...apepn thank you...
      Jangan terasa hati pasal clorox tu pulak....

      Delete
    2. Pasal clorox... tak da hal nya... :)

      Delete

LABELS

10 sepuluh (28) 4 peringkat hiv sebelum menjadi aids (1) 5 lima (11) adik MS (4) aids kaitan dengan penyakit kulit (1) aku plhiv redha (1) amenia dan hiv (1) apa itu hiv apa itu aids (1) aplikasi (4) asas tentang hiv/aids (6) baby free hiv (10) bacha bazi (1) bagaimana hiv berjangkit? (3) bagaimana hiv tidak berjangkit? (2) barah otak (1) baru diagnosis hiv (13) basikal (2) bengkak puting tetek (3) berapa lama kuman hiv bertahan diluar badan (1) berbekam (1) berita hiv/aids (112) bisekual (21) buku dan majalah (16) buku informasi hiv/aids (3) buku kehidupan yang positif (10) buku nota hiv/aids (4) buku panduan HIV Levi Strauss (3) cara mengetahui samada saya telah dijangkiti hiv? (1) CD4 (6) CMIA principle test (2) dairy kehidupan (342) delima (pomegranate) (2) derma darah (4) diabetes (3) Efavirenz (3) fakta (10) fidyah (1) filem (17) gonorea (3) HAART (27) habbatus sauda (nigella sativa) (1) harga ubatan (6) hari aids sedunia (12) hepatitis (3) herpes (9) herpes zoster (1) hiv bukan hukuman mati (1) hiv bukan penyebab aids (1) hiv kaitan dengan antidepresan dan penggunaan dadah (1) hiv kaitan dengan hipertensi dan osteoporosis (1) hiv kaitan dengan jantung dan diabetes (2) hiv kaitan dengan kanser dan ginjal (1) hiv kaitan dengan kemerosotan otak dan lemak (1) hiv kaitan dengan makanan dan supplemen (2) hiv kaitan dengan rokok dan alkohol (2) hiv test kit (8) homosekual (7) hukuman jenayah seksual luar tabii (2) icon (11) insurans/pinjaman peribadi plhiv (3) istilah yang perlu dielakkan (1) jangkitan dan simptom hiv (6) jangkitan hiv kali ke dua (2) jangkitan opportunistik (JO) (2) kaitan tidur dan hiv (1) kandida/fungus (1) kanser (12) kanser hidung (3) kanser payu dara lelaki (3) kaposi sarcoma (1) kaunseling telefon nombor (4) kelenjar tiroid (1) kesan sampingan (8) kesihatan (11) ketuat genital (4) keyakinan kemurungan kebimbangan terhadap hiv (20) khatan (7) kondom (3) lebah dan hiv/aids (3) lesbian (9) LGBT (31) lipoatrophy (5) liwat (14) luar negara (57) madu (1) majlis AIDS malaysia (MAC) (1) maklumat hiv/aids (158) mengapa perlu lakukan ujian hiv awal? (2) methadone maintenance therapy (MMT) (1) MFZ (3) minda jasmani rohani (1) mitos hiv (5) mulut dan gigi (1) MylifeMystoryPT (6) NAJMI (56) najmi jumpa doktor (9) nelayan dan hiv (1) nukilan (1) nyamuk (3) onani (2) organ hati/hepatoksisiti (1) p t foundition (2) panduan/petua (47) peenyembuhan penyakit hiv/aids (1) pemakanan (1) penagih dadah (13) penawar HIV/AIDS?? (2) pengenalan hiv/aids (1) penuaan (1) penyakit kelamin (30) pep - post exposure prophylaxis (2) peria katak (1) perkahwinan (70) photo (11) PLHIV (175) pneumonia (1) positif thinking (1) prosedur melangkah jalani ujian hiv (3) puasa (17) rawatan (8) rawatan dan sokongan bantuan (1) rawatan peringkat ke 2 (2) red ribbon (1) remaja bawah umur dan hiv (6) rencana/artikel (58) risalah (12) rogol (9) rumah perlindungan hiv (23) rumah wahidayah (9) RVD (RetroViral Disease) (1) sajak (1) sauna (2) saya positif (9) sejarah hiv/aids (5) seks dan hubungan (28) selebriti (13) sembuh cara islam (2) senaman (2) siapa hendak diberitahu? (3) sifilis (4) skim PAL (2) SLE (Systemic Lupus Erythematosus) (1) SLN30 (1) soaljawab (89) solat (2) songsang (286) spirulina (1) stavudine (1) stigma/diskriminasi (27) stress (3) sub-jenis jenis golongan dan jenis hiv (1) tatoo dan tindik (1) TB tuberculosis (4) TENVIR EM dan STOCRIN (2) top vs bottom (1) travel dan plhiv (9) truvada pil pencegah hiv (1) ubat generik (2) ujian air kencing (2) ujian hiv imun cd4 dan viral load (2) ujian saringan hiv (15) umrah dan haji (4) urusan jenazah (6) video (83) viral load (5) wanita (119) window period 14 days (3) zakat (1) zali dan lisa (4) zoophilia (1)

RECENT POST