Saturday, 31 March 2012

KHUNSA DAN PEMBEDAHAN JANTINA

Semalam saya berbual dengan seorang rakan, ia beritahu saya kawannya yang dipanggil “Ujang” sudah pun mendirikan rumahtangga. Riak wajahnya ketika bercerita memang menampakkan yang ia terkejut kerana Ujang satu ketika dulu seorang “mak nyah” tegar yang kalau dilihat dari susuk tubuh akibat pengambilan hormon nampak semuanya naik dan terangkat.  Photo dalam kad pengenalan pun berhias ala-ala mak nyah. Alhamdulillah kerana Ujang masih berkemampuan untuk mendirikan rumahtangga. Penampilan diubah kembali menjadi asal dan nasib baik ujang tidak sampai nak operation menukar jantina dulu, kalau tidak tentu Ujang akan meroyan hingga ke hari ini dan sudah tentu akan menjadi seperti watak utama dalam filam “Anu dalam botol” tu.... 

Ujang bukan seorang khunsa.

Reza Saat Kecil Gunakan Kelamin Wanita, Besar Berganti Pria
Tribunnews.com - Selasa, 28 Februari 2012 13:24 WIB

TRIBUNNEWS.COM,WATAMPONE - Reza warga warga Desa Paccing, Kecamatan Patimpeng, Kabupaten Bone, Sulawesi Selatan, ternyata saat kecil menggunakan kelamin wanita untuk buang air namun ketika dewasa dia menggunakan kelamin pria.

Menurut Pamannya, Andi Hamdan, Selasa (28/2/2012) di Watampone mengatakan, Reza terlahir dengan memiliki kelainan pada alat kelaminnya. Karena tingkat ekonomi keluarganya rendah sehingga kelainan tersebut dibiarkan saja.

Awalnya, Reza diberi nama Damayanti karena sewaktu kecil Reza menggunakan alat kelamin wanita untuk buang air. Dayanti pun didandani sebagaimana layaknya anak perempuan sejak lahir bahkan menginjak sekolah dasar.

Namun, lanjut Hamdan, saat beranjak dewasa, Damayanti merasakan kelainan akan statusnya sebagai perempuan. Pasalnya, Damayanti justru merasakan ireksi dengan alat kejantanannya utamanya saat sedang berada di dekat pacarnya.

Pria kelahiran 2 Juni 1991 tersebut hingga kini masih berstatus perempuan dalam daftar kartu keluarganya. Reza juga memiliki saudara kembar bernama Mujianto yang kini telah berkeluarga dan tinggal di Kalimantan.

Di Malaysia pun apa kurangnya, kuasa Allah sesiapa pun tidak mampu menolaknya seperti kisah adik Muhammad Nabil Mustaqim ini yang pernah tersiar dalam akhbar beberapa tahun dahulu.

KANGAR: Seorang bayi didapati dilahirkan tanpa memiliki alat kelamin dan mempunyai kecacatan lain pada anggota badannya. Muhammad Nabil Mustaqim bin Rodzake yang dilahirkan pada 10 Ogos tahun lalu di Hospital Tuanku Fauziah (HTF) juga tidak memiliki ibu jari tangan kanan, telinga kanan dan cacat pada kelopak mata.

Dia diberi nama berdasarkan jantina lelaki kerana ujian DNA mengesahkan bahawa bayi itu lebih bersifat kelakian.
Sehubungan itu timbul kerisauan yang amat mendalam dihati kedua ibu bapa bayi malang ini.

"Saya sayu memikirkan masa depannya jika dia makin membesar tanpa kemaluan dan tekanan emosi yang pasti dialaminya," kata ibu bayi berkenaan, Zatul Bazamah Abd Rahman, 26, dari Kampung Batu Lima dekat sini.


Beliau turut berkata pada masa ini anaknya membuang air kecil melalui dubur secara semula jadi.
Beliau merayu agar pakar-pakar perubatan dapat membantu mengatasi fenomena luar biasa yang dialami anak keduanya itu. Bayi itu kini menerima rawatan pakar di HTF dan Hospital Sultanah Bahiyah di Alor Setar dan mereka sedang memerhati perkembangan bayi berkenaan.

"Kami diberitahu bahawa anak kami perlu menunggu sehingga dia lebih dewasa untuk menentukan kaedah rawatan yang sesuai untuk jantinanya. Bagi kecacatan lain, kami diberitahu ia boleh diatasi dengan pembedahan plastik selepas bayi kami berumur empat tahun," kata Zatul Bazamah.


Namun suaminya, Rodzake Namis, 34, berharap proses rawatan dapat dilakukan semasa usia anak mereka masih kecil kerana bimbang tentang kesan emosi yang bakal dialami apabila anak mereka sudah agak dewasa. BERNAMA


Ini antara kisah pengajaran yang menunjukan betapa Allah itu maha berkuasa keatas segala apa yang berlaku. Bagi diri saya tersangat bersyukur kerana dilahirkan cukup sifat sempurna segala anggota dan bersyukur Allah tidak memilih saya menjadi seperti Reza.

Reza sebenarnya tergolong dalam apa yang dikatakan sebagai khunsa atau dalam istilah perubatanya “hermaphroditism”. Seseorang yang dilahirkan kerana jantina yang tidak jelas, iaitu mirip pada lelaki atau perempuan. Kadang-kadang terdapat dua jantina dan berkemungkinan terdapat rahim, ovary, testis dan zakar. Kebiasaannya bila sudah meningkat dewasa barulah ketara kecenderungan dan dapat dikesan jantinanya. Sekiranya ini berlaku kena lakukan intervensi dan kajian ultrasound serta radiologi terhadap tubuh badan dan anggota seksualnya.

Berbeza pula halnya dengan golongan mak nyah atau transekual yang dilahirkan lelaki dan mempunyai alat kelamin lelaki, tapi perilaku dan naluri lebih mirip kepada perempuan. Untuk menentukan mak nyah ini samaada mempunyai masaalah perubatan atau tidak kajian kromosom dan hormone hendaklah dilakukan dan sekiranya ada kena buat intervansi mengikut kaedah perubatan. Sekiranya tiada Cuma dari segi psikologinya persepsi dan mindanya yang beranggapan dirinya perempuan dan ingin menjadi perempuan maka kena ubah situasi yang lumrah padanya.

“Masyarakat dan orang paling terdekat seharusnya berperanan memberi keyakinan dan rangsangan untuk mereka berubah. Namun apa yang paling penting sekali ialah individu iti sendiri perlu ada keyakinan untuk berubah” – Dr Syed Hassan Syed Ahmad Almashoor, Pensyarah Jabatan Psikiatri, UITM.

Dalam alam perubatan, pada dasarnya kromosom lelaki normal ialah XY manakala perempuan normal pula ialah XX. Bagi setengah golongan lelaki pula mempunyai genetic XXY. Dalam keadaan ini lelaki berkenaan mempunyai satu lagi kromosom X sebagai tambahan. Justeru perilakunya agak mirip sebagai seorang perempuan. Individu ini juga dikenali sebagai “Klinefelter”

Begitu juga dengan hormone, perwatakan lelaki dari segi suara, fizikal dan gerak geri dan kecenderungan kepada wanita banyak dipengaruhi oleh hormone testeron. Sekiranya hormone testeron seseorang itu rendah ia boleh mempengaruhi perilaku lelaki tersebut mirip kepada wanita.

Anugerah kelakian yang tidak kembali

Saya terbaca lapuran khas dalam majalah Al Islam tentang seorang mak nyah bernama Noni (bukan nama sebenar) 34 tahun. Noni bercerita sejak ia berada dalam kandungan ibunya lagi sehinggalah ia dilahirkan ibunya beria-ia hendakkan seorang anak perempuan, sehingga membesarkannya sama seperti perempuan, dipakai kan celak malah dibelikan rantai dan gelang emas untuk dipakai. Ibunya seolah-olah langsung tidak boleh menerima hakikat bahawa dirinya adalah seorang lelaki.

Di sekolah Noni berkawan rapat dengan rakan perempuan, berlanjutan sehingga berkerja di sebuah kilang, Noni semakin menjadi-jadi sifat keperempuanannya bila dikelilingi ramai kawan yang serupa. Noni juga mempunyai kekasih hati seorang lelaki ketika itu, tapi hubungan tidak lama.

Noni ke Kuala Lumpur untuk bekerja tetapi nasibnya tidak baik sehingga ia terpaksa melacur. Melacur buat Noni rasa gembira dengan pendapatan yang agak tinggi sehingga ia sanggup terbang ke Thailand untuk melakukan pembedahana jantina. Dengan kos RM6.000 untuk pembedahan jantina serta RM4,000 kos membesarkan buah dada, Noni merasakan nikmat kepuasan yang tidak terhingga dalam hidupnya. Aktiviti pelacuran semakin ligat.

Satu hari Noni mendapat berita tentang kematian bekas teman lelakinya akibat Tibi. Terkejut dengan berita tersebut sehingga Noni mula kembali berfikir tentang soal mati yang bila-bila masa boleh  datang. Termenung ia sekejap. Perasaan apa yang telah menyelusup dalam tubuhnya ketika itu?

Dalam diam ia mula mencari cahaya yang selama ini padam demi mengejar nafsu yang bergelora. Ia mula belajar membaca Al Quran, solat dan mendengar CD agama. Noni kembali sedar nyawanya bila-bila boleh diambil oleh malaikat Izrail.

Cuma satu yang tidak dapat Noni kembalikan, anugerah “anu” yang telah hilang.

Saya cuba menonton sehingga habis video dibawah ini, tetapi biasanya tak mampu nak habiskannya. Rasa ngilu pulak bila menonton. Video operation jantina seorang lelaki yang hendak menjadi wanita. Ngiluuuu……


 
Male to Famale
 
Michael Brownstein, MD, of the San Francisco Medical Society discusses different types of gender reassignment surgery. In a common procedure for male-to-female reassignment surgery, a curved incision is made around your scrotal sac and the testes removed. An incision is made up the length of the penis, the skin removed, and the penile tissue cut away. The surgeon retains the head of your penis to form a clitoris. The surgeon removes your urethra (urine tube) and attaches it below the new clitoris, with a catheter (plastic tube) to keep it open while it heals. The surgeon makes an opening behind where the testes had been to form a vagina, and the skin that was removed from the penis (and sometimes some scrotal skin) is inverted and sutured into a tube, which is then placed inside the new vaginal opening to create the vagina. Skin from the scrotum forms new labia.


Bawah ini pula kisah anak perempuan Cher yang nak tukar jantina menjadi lelaki. Hmmm tak da peliknya dah dunia sekarang inikan. Bayangkan daripada tidak ada apa-apa boleh dapat apa (anu) yang ia nak melalui operation tu.

Chastity Bono, Cher’s Daughter to have Sex Change Operation

Chastity Bono, daughter of the legendary Sonny and Cher has decided to have sex reassignment surgery to become a man. 40 year old Chastity Bono has spent years making the decision to have the sex change operation and over the past year has already begun the process by taking hormones.

Bono’s publicist, Howard Bragman, released a press statement Thursday saying:

“Yes, it’s true. Chaz, after many years of consideration, has made the courageous decision to honor his true identity. He is proud of his decision and grateful for the support and respect that has already been shown by his loved ones. It is Chaz’s hope that his choice to transition will open the hearts and minds of the public regarding this issue, just as his ‘coming out’ did nearly 20 years ago.”

Bono likens the different ways to do the surgery to getting a car — there’s “real basic” and then “more and more options” — which is why he’s been studying his finances to get the option that he wants.

“The doctor I want to use is in Belgrade. It’s going to be a little cheaper there. Probably $25,000, maybe $45,000, I really don’t know,” he says. Bono has been opening up more to the media as of late, telling People in a new interview that after breaking up with girlfriend of six years Jennifer Elia and calling off their engagement in December, he’s ready to hit

Female to Male

 
The first steps in female-to-male gender reassignment surgery are removal of the breasts, uterus and ovaries, and closing the vagina. You may have liposuction on the buttocks, hips, and thighs for a more masculine shape. You can choose to use a prosthesis to give the appearance of a penis, or you can have a "micropenis" created (metoidioplasty). The male hormones increase the size of the clitoris, and the clitoris and urethra (or the clitoris alone) can be cut out and lengthened to form a small (4 to 7 cm) penis. If the urethra (urine tube) is included in the penis, you can stand to urinate, but you can't obtain an erection. The last option, phalloplasty creates a larger penis but requires that skin be cut from a donor site on your body (often your arm) to create a new penis. The skin is rolled in a tube around a plastic catheter so a new urethra will form. The surgeon sutures the penis into place, attaching to the nerves of the clitoris to provide some sensation. In a later stage, you can have a penile prosthesis inserted, usually an inflatable prosthesis, so you can achieve an erection. Your labia forms the scrotum to hold testicular prostheses.


Tiga kisah diatas adalah berbeza tentang kecelaruan jantina yang boleh kita jadikan pengajaran. Tetapi bagaimana pula golongan lelaki macho yang mempunyai naluri sex terhadap kaum sejenis? Nak kata kurang hormone testeron tapi lagak macho dan kalau kromosom X nya terlebih kenapa orang sekeliling tidak perasan sehingga ada kaum wanita tergila-gila golongan ini. Alhamdulillah sekarang setelah mendapat hiv saya semakin tahu dan semakin faham sebab kenapa ditakdirkan begini. Semuanya kehendak Allah yang sedang menguji keimanan seseorang hambanya. Sekarang saya reda dengan keadaan naluri ini.

Saya juga dengar kalau sudah sekali buat operation seseorang itu akan ketagih untuk melakukannya lagi, lagi dan lagi. Sama seperti mereka yang cucuk botox atau membuat pembedahan plastikkan serta mereka yang membuat tattoo dibadan kebanyakannya mereka akan menjadi ketagih. 

Maknanya disini kita kenalah selalu bersyukur dengan apa yang kita ada dan segala yang Allah kurniakan. Jika ada yang sudah terlajak dan dah terpotong habis "anu" tu pun masih boleh terus mohon ampun dari Allah, kerana Allah tu maha pengampun.


Firman Allah dalam surah al Imran ayat 135 dan 136 yang bermaksud,

“Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat pada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang telah mereka lakukan itu, sedangkan mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya)”

“Orang-orang yang sedemikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka dan syurga-syurga yang mengalir dibawahnya beberapa sungai, mereka kekal didalamnya dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan bagi oirang yang beramal”


10 comments:

  1. hmmmm....best bace artikel ni...
    Oh,lelaki macho...

    ReplyDelete
  2. Haha semua kata ngeri tengok video tu...Azam saya tengok sebelah mata jer :) Pun tak sampai habis...

    ReplyDelete
  3. Setuju, ujian dan bahagian masing2 di dunia ini, berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul......

    ReplyDelete
  4. kesian adik!! bodoh nyer lelaki yg tak sayangkan adiknyer..!! arghh!! aku tak dpt tidor mlm..

    ReplyDelete
  5. Anonymous

    Tau tak per...sayang kan pada adik...bila dah buang...pagi2 tak da siapa yang boleh bangunkan kita kan hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ngeri nya tgk pembedahan tu.. alhamdulillah Allah berikan saya kekuatan dalaman sebagai lelaki...

      Delete
    2. Pembedahan ini tidak menjanjikan selamat, bimbang akan ada risikonya dikemudian hari. Bagi kita yang beragama islam sebaiknya janganlah hendaknya terlintas nak buat pembedahan macam tu kan...Apalah nak jawan di SANA kelakkan huhu

      Delete

LABELS

10 sepuluh (28) 4 peringkat hiv sebelum menjadi aids (1) 5 lima (11) adik MS (4) aids kaitan dengan penyakit kulit (1) aku plhiv redha (1) amenia dan hiv (1) apa itu hiv apa itu aids (1) aplikasi (4) asas tentang hiv/aids (6) baby free hiv (10) bacha bazi (1) bagaimana hiv berjangkit? (3) bagaimana hiv tidak berjangkit? (2) barah otak (1) baru diagnosis hiv (13) basikal (2) bengkak puting tetek (3) berapa lama kuman hiv bertahan diluar badan (1) berbekam (1) berita hiv/aids (112) bisekual (21) buku dan majalah (16) buku informasi hiv/aids (3) buku kehidupan yang positif (10) buku nota hiv/aids (4) buku panduan HIV Levi Strauss (3) cara mengetahui samada saya telah dijangkiti hiv? (1) CD4 (6) CMIA principle test (2) dairy kehidupan (342) delima (pomegranate) (2) derma darah (4) diabetes (3) Efavirenz (3) fakta (10) fidyah (1) filem (17) gonorea (3) HAART (27) habbatus sauda (nigella sativa) (1) harga ubatan (6) hari aids sedunia (12) hepatitis (3) herpes (9) herpes zoster (1) hiv bukan hukuman mati (1) hiv bukan penyebab aids (1) hiv kaitan dengan antidepresan dan penggunaan dadah (1) hiv kaitan dengan hipertensi dan osteoporosis (1) hiv kaitan dengan jantung dan diabetes (2) hiv kaitan dengan kanser dan ginjal (1) hiv kaitan dengan kemerosotan otak dan lemak (1) hiv kaitan dengan makanan dan supplemen (2) hiv kaitan dengan rokok dan alkohol (2) hiv test kit (8) homosekual (7) hukuman jenayah seksual luar tabii (2) icon (11) insurans/pinjaman peribadi plhiv (3) istilah yang perlu dielakkan (1) jangkitan dan simptom hiv (6) jangkitan hiv kali ke dua (2) jangkitan opportunistik (JO) (2) kaitan tidur dan hiv (1) kandida/fungus (1) kanser (12) kanser hidung (3) kanser payu dara lelaki (3) kaposi sarcoma (1) kaunseling telefon nombor (4) kelenjar tiroid (1) kesan sampingan (8) kesihatan (11) ketuat genital (4) keyakinan kemurungan kebimbangan terhadap hiv (20) khatan (7) kondom (3) lebah dan hiv/aids (3) lesbian (9) LGBT (31) lipoatrophy (5) liwat (14) luar negara (57) madu (1) majlis AIDS malaysia (MAC) (1) maklumat hiv/aids (158) mengapa perlu lakukan ujian hiv awal? (2) methadone maintenance therapy (MMT) (1) MFZ (3) minda jasmani rohani (1) mitos hiv (5) mulut dan gigi (1) MylifeMystoryPT (6) NAJMI (56) najmi jumpa doktor (9) nelayan dan hiv (1) nukilan (1) nyamuk (3) onani (2) organ hati/hepatoksisiti (1) p t foundition (2) panduan/petua (47) peenyembuhan penyakit hiv/aids (1) pemakanan (1) penagih dadah (13) penawar HIV/AIDS?? (2) pengenalan hiv/aids (1) penuaan (1) penyakit kelamin (30) pep - post exposure prophylaxis (2) peria katak (1) perkahwinan (70) photo (11) PLHIV (175) pneumonia (1) positif thinking (1) prosedur melangkah jalani ujian hiv (3) puasa (17) rawatan (8) rawatan dan sokongan bantuan (1) rawatan peringkat ke 2 (2) red ribbon (1) remaja bawah umur dan hiv (6) rencana/artikel (58) risalah (12) rogol (9) rumah perlindungan hiv (23) rumah wahidayah (9) RVD (RetroViral Disease) (1) sajak (1) sauna (2) saya positif (9) sejarah hiv/aids (5) seks dan hubungan (28) selebriti (13) sembuh cara islam (2) senaman (2) siapa hendak diberitahu? (3) sifilis (4) skim PAL (2) SLE (Systemic Lupus Erythematosus) (1) SLN30 (1) soaljawab (89) solat (2) songsang (286) spirulina (1) stavudine (1) stigma/diskriminasi (27) stress (3) sub-jenis jenis golongan dan jenis hiv (1) tatoo dan tindik (1) TB tuberculosis (4) TENVIR EM dan STOCRIN (2) top vs bottom (1) travel dan plhiv (9) truvada pil pencegah hiv (1) ubat generik (2) ujian air kencing (2) ujian hiv imun cd4 dan viral load (2) ujian saringan hiv (15) umrah dan haji (4) urusan jenazah (6) video (83) viral load (5) wanita (119) window period 14 days (3) zakat (1) zali dan lisa (4) zoophilia (1)

RECENT POST