Tuesday, 28 February 2012

ADOiii.......BUAH PINGGANG AKU DI CURI

Ginjal atau KIDNEY


Saya terbaca sebuah artikel di dalam majalah iSIHAT berkaitan pesakit buah pinggang, merujuk data dari National Renal Registry menunjukan peningkatan jumlah pesakit dialisis baru dari 56 pesakit bagi setiap juta penduduk pada tahun 1988 kepada 130 pesakit bagi setiap juta penduduk pada tahun 2007. Dengan jumlah pesakit yang menerima rawatan meningkat dari 4,540 pada tahun 1998 kepada 16,719 pada tahun 2007. Bagaimana pulak dengan jumlah sekarang? Tentu meningkat lagikan.

Individu yang mengidap diabetes cenderung berdepan dengan masaalah ginjal kerana glukosa yang tinggi dalam kandungan darah dan memerlukan rawatan yang dikenali sebagai Hemodialisis. Sama ada kita semua sedar atau tidak, penyakit buah pinggang atau ginjal kronik sering tercicir daripada senarai penyakit yang perlu diberi perhatian oleh masyarakat Malaysia. Terus terang diri saya pun tidak beberapa nak ambil kisah tentang masaalah para pesakit ginjal ini. Biasa lah kalau sesuatu penyakit tu tidak kena pada batang hidung kita maka selagi itu lah kita semua, kebanyakannya memang tidak kisah kan. Begitu juga persoalannya tentang hiv/aids, hanya segelintir masyarakat yang non-PLHIV sahaja yang mengambil tahu.

Saya pernah cuba mengelak dari menelan ubatan HAART dulu dengan tidak bertemu doktor dalam beberapa tahun satu ketika dulu. Saya sebenarnya tidak mahu terikat menelan ubatan sepanjang hidup kemudian kena pulak makan tepat pada waktu. Susah lah macam ni nak hidup. Walau bagaimana pun saya akhirnya terpaksa angkur juga menelan dan terpaksa mendisplinkan diri serta terpaksa patuh pada waktu dan masa yang telah ditetapkan. Bayangkan waktu atau masa yang kita tidak nampak depan mata, yang tidak boleh kita rasa atau sentuh tetapi kita terpaksa tunduk patuh pada waktu dan masa. Bayangkan jika Allah tidak mencipta jam loceng sudah tentu hingga kini kita masih berpandukan kepada tenggelam timbulnya bulan dan matahari kan. Itulah masa dan waktu sebenarnya, jam moden ciptaan sekarang hanya lah sebuah alat bagi mempermudahkan kita untuk tunduk dan patuh pada waktu dan masa. Betul tak aduhhh susahnya nak explainkan sini, suka hati lah kalau sukar nak faham pun tak pa…. hehehe. Ini juga antara kebesaran Allah yang memang kita tidak perasan. Begitu juga seperti oksigen yang kita sedut setiap saat yang kita tidak nampak tapi oksigen itu lah yang menjadi penyebab kita hidup sehingga kini.


Pesakit buah pinggang yang kronik terpaksa menjalani rawatan hemodialysis setiap minggu. Bukan setiap sebulan ya tetapi setiap minggu malah sekitar 2 atau 3 kali seminggu. Sekali rawatan mengambil masa 4 jam. Aduhhhhh…….. seksa juga kan, saya yang terpaksa ke hospital untuk mengambil ubat pun kadang-kadang ada sikit malas hehehe, ini kan kena buat rawatan 3 kali seminggu seumur hidup pulak tu. So apa yang saya kena fikir sekarang? Ya saya kenalah bersyukur sangat-sangat pada Allah kerana kesihatan saya lebih baik dari mereka. Tapi pernah tak anda bersyukur? Hari ini pagi tadi saya menemani mak dan bapa saudara saya sekali lagi ke hospital untuk rawatan kesihatan. Mak saudara saya kata suaminya pun mengalami masaalah buah pinggang tapi doktor tidak benarkan menjalani hemodialisis kerana faktor umur yang sudah lanjut dan hanya bergantung pada ubat-ubatan saja.

Buah pinggang amat penting bagi manusia dan berfungsi membersihkan bahan dan cecair berlebihan dari dalam darah, menapis darah, menyimpan setengah-setengah kompaun dan membuang yang lain, membantu memperbetulkan tekanan darah dan menentukan bilangan sel merah dan kesihatan tulang-tulang. Satu benda yang tersorok dalam badan kita selama ini rupa-rupanya mempunyai tugas yang amat penting dalam menentukan kelangsungan hidup yang lebih sempurna.

Dan sekali lagi saya tidak dapat nak bayangkan sekiranya seseorang PLHIV dalam masa yang sama mengalami sakit buah pinggang yang kronik sehingga terpaksa menjalani rawatan hemodialysis seminggu 3 kali seumur hidup. Semua ini dugaan Allah yang terpaksa kita terima dalam masa yang sama kita tetap bersyukur padaNya. Dengan pertolongan Allah insyaallah segala beban yang kalau orang lain nampak teramat berat tetapi adalah ringan bagi kita yang menanggung.
 
Teringat kisah tuan tanah Aku Hiv Positif yang terpaksa menanggung beberapa penyakit sekali gus, mudah-mudahan segala urusan hidup dipermudahkan Allah.


Pernah atau tidak anda mendengar kisah tentang perdagangan buah pinggang? Rasanya tentu pernah tapi kita semua tidak ambil peduli sangat. Saya pernah menonton sebuah movie kisah seseorang yang dicuri buah pinggangnya, tetapi lupa tajuk movie tu. Kisahnya bila ia tersedar dari tidur ia dapati dirinya berada didalam tub mandi dan dipenuhi dengan ais batu dan terdapat sepucuk surat yang ditinggalkan disisi tub mandi tersebut meyuruh ia segera menalipon seorang doktor bagi merawat perut yang telah ditebuk dan salah satu buah pinggang yang telah dicuri orang. Kalau tidak silap saya itu citer omputih haaaaaa itu kisah dalam movie tetapi memang berlaku alam realiti kehidupan dunia kita.

Di bawah ini kisah yang baru beberapa hari berlaku di negara China
Man’s kidney stolen during memory loss
Updated: 2012-02-25   17:12
Chinese man's kidney 'stolen' without consciousness in Guangdong

A man in Guangdong woke up to find his left kidney gone and an extra of 20,000 yuan ($3,176) in his pocket after a four-day memory loss, Nanfang Daily reported. Shu, 28, had just come from Chongqing to Machong town in Guangdong to look for work. He remembered trying to rent a room before losing his memory, he said.

Shu said he woke up in a hotel room with an aching wound in his stomach. He then got in a taxi to the Machong Hospital. A doctor at the hospical said the wound on Shu's belly is new, but he has not seen the money that Shu claimed to get.

Shu now has difficulty urinating and recalls nothing of the four days while he was out. He is now expecting his family to come and take care of him.
Police are investigating.


Chinese man's kidney 'stolen' without consciousness in Guangdong

Updated: 27 Feb 2012

Shu in hospital after losing a kidney.
A man's claims that his kidney was removed without his knowledge while unconscious have been met with skepticism from police in Guangzhou in Guangdong Province. Initial investigations indicate that the man, surnamed Shu, sold his kidney for money, claim officers. Police said Shu's account of events was inconsistent and that he "could not remember and tell things clearly," reported the Southern Metropolis Daily yesterday. Chongqing native Shu said he traveled to Dongguan in Guangzhou seeking a job on February 15.

But Shu said he could not remember exactly what happened over a four-day period from February 19. He claims he awoke in a motel room on the night of February 23 night with a pain in his abdomen. Shu took a taxi to a nearby hospital where doctors confirmed that his left kidney had been removed and the wound stitched. Shu told a paramedic that he had found 20,000 yuan (US$3,175) alongside him when he regained consciousness.

However, police said they did not see the money. Police said the wound was made five to seven days ago and that they are still investigating the incident. Officers have contacted the man's family. A nurse at the hospital told the newspaper that staff had urged Shu to call the police but he seemed reluctant to do so. The hospital alerted police the following day.  

SOURCE: China.org.cn

Yang dibawah ini pulak artikel lain tentang kecurian buah pinggang di China.
Kidney and Liver Theft On the increase in China Thursday, October 6, 2011

A recent report by a major Chinese newspaper told the story of a young man who became the victim of organ theft by his new employer, a medical device company. The man's nightmarish experience highlights the widespread, illicit organ trade in China. The lucrative business chain includes many organ brokers, major hospitals, and the Chinese government. Not only prisoners are at risk, but anyone who is young and healthy can become a victim.

Twenty-five-year old Xiaohai told his story to the Yangtse Evening Post on Sept. 18. He said his new employer sent him on a business trip. But instead of doing business, he was taken to a hospital, and had one of his kidneys taken out without his consent.

After graduating from medical college, Xiaohai lived in Xiamen, China's southern Province, where he worked at a temporary job for a medical device company.

In June 2010 he was offered a high-paying position by another medical device company in Nanjing.

On the second day after starting his new job, Xiaohai was sent to get a physical exam. He didn't think too much about it as he thought it was quite normal for new employees to have a health check.

"It's just that there were more aspects examined, and it was more comprehensive than a routine physical exam," he said

Late October 2010, Xiaohai was sent on a business trip to Xuzhou, Jiangsu Province, by his boss Wang Jin.

After arriving in Xuzhou at about 9 p.m., Xiaohai was driven directly to the Huohua community health service center, also known as the Huohua Hospital, in the Jiuli district of Xuzhou, and was escorted into a room adjacent to an operating room.
 
There he was given a glass of water, which contained anesthetics, and lost consciousness after drinking it. Later, in a semiconscious state, he overheard someone saying that a chief surgeon from Shanghai was performing the surgery. Then he was given an injection in the shoulder and became unconscious again.

"I woke up to find many tubes attached to my body. I had no feeling in my body, but I knew the doctor was stitching up a surgery wound on me," Xiaohai said.

He overheard someone telling the surgeon to take something back to Shanghai, and saw two people in plain clothes taking away a stainless steel box.

"My kidney may have been in there," Xiaohai said.

Xiaohai learned later that his boss applied for a bank card in Xiaohai's name, and had some money deposited to the account as compensation for the surgery, despite the fact Xiaohai had been completely uninformed of the surgery and had given no consent.

When he questioned hospital staff, he was told his relatives had signed an agreement.

His boss told him that someone had paid 350,000 yuan (US$54,880) to cover all expenses. The hospital had received 200,000 yuan (US$31,360), his boss had received 110,000 (US$17,248), and just 30,000 (US$4,704) had gone to the donor--himself.

Xiaohai also learned that seven or eight other employees at his company had undergone kidney removal surgery under similar circumstances, without their knowledge or consent.

Falun Gong⁠ members perform a mock forced organ removal performance in a shopping district of Hong Kong in January 2010. Members of the spiritual group have been targeted for their organs, which were harvested from them involuntarily. Too Many to Count

Trade in kidneys is a booming and extremely lucrative business in China, with some prominent Chinese hospitals maintaining long-term business relationships with kidney brokers, according to a recent report by Sound of Hope Radio (SOH).

An online search in Chinese for kidney transplants in China yields hundreds of thousands of hits. One online ad from Zhengzhou City, Henan Province, said that their kidney brokers have been working with major hospitals for a long time. They actively solicit kidney donors, and cover donors' travel expenses.

A SOH reporter called one of the kidney brokers, who said that he is willing to pay 400,000 yuan (US$62,588) for a kidney, and that applicants should be "between the ages of 18 to 35."

The man also said he has been in this business for three to four years, and handled so many cases that he has "lost count" how many times he had facilitated the process.

He said he worked with the absolutely best hospitals, adding, "Don't worry, it's a simple surgery that doesn't pose any danger. We work with hospitals. As long as you pass the physical exam, they will perform the surgery for you."

The broker would not reveal which hospital a kidney donor should go to for a physical exam and only said, "I'll tell you when we meet."

When asked if there was any contractual agreement, the broker said there was none.
"It's illegal anyway, so why would we need a contractual agreement?" he asked.

Cases of kidneys being stolen and sold have been frequently reported by Chinese newspapers. Chinese citizens who are granted few or no rights or protection in China, such as Falun Gong practitioners, labor camp prisoners, the homeless, and victims of trafficking, are frequent targets of the black market organ trade.

Since the persecution of Falun Gong⁠ in 1999, the number of organ transplants in China has dramatically increased according to statistics and reports. He Xiaoshun, the vice president of the First Affiliated Hospital at Sun Yat-Sen University in Guangzhou, told Southern Weekly in March 2010, "The year 2000 marked the turning point in organ transplants in China."

In 2000, liver transplants in China was 10 times higher than in 1999, and tripled in 2005. Http://www.theepochtimes.com


Di atas ini kisah benar yang terjadi di negara China. Saya pernah dua kali kembara di negara ini dalam jangka setiap waktunya agak panjang dan saya sememangnya sedar tentang kisah seperti ini dulu. Apa yang penting mengikut nasihat yang pernah saya dengar dulu, sekiranya kita kembara walau dimana saja, elak dan jangan berkawan terlalu rapat dengan penduduk tempatan yang tidak dikenali dan jangan mempercayai mereka 100%. Elak mengikut mereka minum-minum dibar atau ikut mereka balik ke rumah kerana sejak dulu saya pernah mendengar tumpuan mereka mencuri buah pinggang ialah para pengembara asing yang mengembara terutama yang solo. Dan kejadian seperti ini sememangnya pernah berlaku.

Bagai mana ya kalau sipencuri di China tu mencuri buah pinggang seorang pembawa hiv? Negara China dikatakan mempunyai pembawa hiv antara yang terbanyak bilangannya didunia. Sebanyak 28,000 orang meninggal dunia akibat HIV / AIDS di China pada tahun 2011 dan 48,000 lagi di negara ini didapati baru dijangkiti oleh virus.

Laporan mengenai situasi wabak itu HIV/AIDS di China, yang dikeluarkan bersama oleh Kementerian Kesihatan China, Amerika Bersama Bangsa-Bangsa Program mengenai HIV/AIDS dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia, berkata bahawa bilangan mereka yang hidup dengan HIV/AIDS meningkat 40,000 dalam tempoh dua tahun dari 2009, walaupun kes-kes jangkitan baru kekal pada paras yang rendah.

Terdapat kira-kira 780,000 orang yang hidup dengan HIV / AIDS di seluruh negara tersebut, termasuk 154,000 pesakit AIDS, serta 136,000 pesakit AIDS yang telah menerima rawatan pada September 2011.

Entah lah kalau sekiranya PLHIV yang kena toreh perut dan dicuri buah pinggangnya kan dah jadi kes naya... bertambah seksa hidupnya kan. Bagaimana jika penerima yang menerima buah pinggang dipasar gelap itu tidak memeriksa dengan betul status buah pinggang yang dicuri tersebut? Hmmm....

Mencuri buah pinggang bukan saja berlaku di negara China tetapi beberapa negara yang lain termasuk juga Pakistan, kerana permintaan buah pinggang yang tinggi terutama dari orang kaya yang tinggal di negara-negara maju. Mereka sanggup membeli dengan harga yang tinggi.

Cerita diatas tu kes mencuri atau merompak tetapi masih terdapat juga kes orang menjual buah pinggang secara sukarela kebanyakannya berlaku di negara Philippines, India dan Pakistan. Mereka menjual dengan murah kerana masaalah hidup dan tekanan kemiskinan. Sudah tentu mereka jual dengan harga entah beberapa ratus ringgit aje kan. 

Taraf gaji di Pakistan contohnya amat rendah, saya berbual dengan seorang staff lelaki muda didalam train diawal menjelang pagi dalam perjalanan dari Peshwar ke Lahore. Ia minta alamat saya dan katanya ia nak datang ke Malaysia nak cari kerja dan memerlukan alamat seseorang yang dikenali supaya mudah baginya masuk ke Malaysia. Saya tanya sebulan ia bekerja sebagai staff dalam train tu berapa yang ia dapat, saya terkejut dan seingat saya ia kata lebih kurang RM65 sebulan (maybe RM45 sebulan tapi yang saya pasti kurang daripada RM100). 

Mak datuk… kalau anda pi urut songsang pun sekali urut selama sejam seperti kawan saya kata antara RM60-RM100. Cuba anda bayangkan. Patut lah bila saya bagi upah pada seorang budak kampong yang menemani saya trekking di satu kawasan pergunungan disana sebanyak RM40 meleret panjang senyumannya dari pagi hingga ke malam. Bayangkan RM10 bagi saya amat kecil tapi teramat besar buat mereka.

Three Pakistani men show their scars from selling a kidney
Kidney In Philippines slum desperately poor sell kidneys for cash

Tetapi ada juga orang yang  agak bengap atau tidak bijak, mereka menjual buah pinggang seperti citer kat bawah ni,

Remaja jual buah pinggang demi iPad

 


BEIJING: Seorang remaja yang terdesak mahu mendapatkan iPad 2 nekad menjual satu daripada buah pinggangnya bagi mencapai apa yang diidamkan, lapor media semalam. Dikenali hanya sebagai Zheng, dia dikatakan menjual organ penting itu pada harga kira-kira RM9,800.

Zheng, 17, berkata dia menjual buah pinggangnya selepas ternampak iklan dalam talian yang menawarkan wang kepada sesiapa yang mahu menjadi penderma organ.

“Saya mahu membeli iPad 2 tapi tak ada wang,” katanya kepada stesen televisyen Shenzhen. Zheng berkata, melihat wang yang ditawarkan ejen dalam iklan itu, dia pun berunding dan pergi ke bandar Chenzhou di wilayah Hunan untuk menjalani pembedahan. Dia kemudian dimasukkan ke hospital tempatan dan dibenarkan pulang tiga hari selepas menjalani pembedahan.

Bagaimanapun, Zheng mengalami komplikasi dan keadaan kesihatannya yang terganggu itu menyebabkan ibunya menyedari ada yang tidak kena pada remaja terbabit. Ibu Zheng, Liu, berkata dia terkejut apabila anaknya pulang bersama satu komputer riba serta telefon bimbit Apple. Curiga dengan apa yang dilihatnya, Liu mendesak Zheng menceritakan apa yang berlaku.

“Akhirnya dia mengaku menjual buah pinggangnya,” katanya.

Kidney kid this is insane 17 year old boy sells kidney to buy iPad2
Liu kemudian pergi bersama Zheng ke Chenzhou dan membuat laporan polis. Bagaimanapun, polis gagal mengesan ejen terbabit kerana nombor telefon yang digunakan sebelum ini dimatikan. – Agensi


Ingat tu dan perhatikan anak-anak lelaki kita jangan sampai mereka juga terpengaruh menjual buah pinggang macam budak kat atas ni ya hehehehe.......Kalau mendaftar mendermanya lepas meninggal dunia okey lah juga kan.

Tu dia, kisah buah pinggang yang terperosok dalam badan kita. Betapa berharganya tapi adakah selama ini kita menjaga buah pinggang kita dengan baik? Yalah jaga dengan menjaga makan makanan yang berkhasiat. Saya pun sebelum dapat hiv makan minum main bedal aje, tidak pernah nak ambil tahu tentang tahap kesihatan diri, alhamdulillah sekarang dah agak pandai sikit dalam bab kesihatan ni.

Jom lah kita yang sihat ni bersyukur selalu pada Allah tentang nikmat kesihatan yang Allah beri pada kita selama ini, tiba-tiba saya teringat satu hadist ni,

Sabda rasulullah: Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara. Masa muda sebelum tua, masa sihat sebelum sakit, masa kaya sebelum papa, masa lapang sebelum sibuk dan masa hidup sebelum mati.

Hadis ini lebih menjurus kepada mengingatkan kita semua supaya kita mematuhi serta taat pada perintah Allah tapi masih ada kena mengena sedikit dengan kisah diataskan.

Syukur kerana saya dikurniakan HIV


 

8 comments:

  1. gud info en naj mi....
    tq, rajin update blog n tulis panjang2

    ReplyDelete
  2. mr Naj Mi mmg seorang yg ideslistik, idea pun banyak..takda masalah utk dia hasilkan sebuah entry yang padat dengan info. tq awk ;)

    ReplyDelete
  3. buah pinggang....

    takutnya dengan masalah buah pinggang ni.

    ReplyDelete
  4. maknanya kena ambil berat tentang buah pinggang ni lah kan..... :)

    ReplyDelete
  5. betul tu najmi , kesimpulnnya kita semua kena lah menjaga buah pinggang kita sebaik mungkin demi masa depan./

    Rajin adi abang ni , best lah baca blog najmi.

    Fareez Fauzi

    ReplyDelete
  6. Ya abg Fareez Fauzi seboleh-boleh kita kena jaga buah pinggang sebaik mungkin.

    rajin? sehari dua ni malas lak nak post entry baru, tapi dalam simpanan dah siap 5, 6 entry yang tunggu masa jer nak di postkan... hehe thanks kerana singgah :)

    ReplyDelete

LABELS

10 sepuluh (28) 4 peringkat hiv sebelum menjadi aids (1) 5 lima (11) adik MS (4) aids kaitan dengan penyakit kulit (1) aku plhiv redha (1) amenia dan hiv (1) apa itu hiv apa itu aids (1) aplikasi (4) asas tentang hiv/aids (6) baby free hiv (10) bacha bazi (1) bagaimana hiv berjangkit? (3) bagaimana hiv tidak berjangkit? (2) barah otak (1) baru diagnosis hiv (13) basikal (2) bengkak puting tetek (3) berapa lama kuman hiv bertahan diluar badan (1) berbekam (1) berita hiv/aids (112) bisekual (21) buku dan majalah (16) buku informasi hiv/aids (3) buku kehidupan yang positif (10) buku nota hiv/aids (4) buku panduan HIV Levi Strauss (3) cara mengetahui samada saya telah dijangkiti hiv? (1) CD4 (6) CMIA principle test (2) dairy kehidupan (342) delima (pomegranate) (2) derma darah (4) diabetes (3) Efavirenz (3) fakta (10) fidyah (1) filem (17) gonorea (3) HAART (27) habbatus sauda (nigella sativa) (1) harga ubatan (6) hari aids sedunia (12) hepatitis (3) herpes (9) herpes zoster (1) hiv bukan hukuman mati (1) hiv bukan penyebab aids (1) hiv kaitan dengan antidepresan dan penggunaan dadah (1) hiv kaitan dengan hipertensi dan osteoporosis (1) hiv kaitan dengan jantung dan diabetes (2) hiv kaitan dengan kanser dan ginjal (1) hiv kaitan dengan kemerosotan otak dan lemak (1) hiv kaitan dengan makanan dan supplemen (2) hiv kaitan dengan rokok dan alkohol (2) hiv test kit (8) homosekual (7) hukuman jenayah seksual luar tabii (2) icon (11) insurans/pinjaman peribadi plhiv (3) istilah yang perlu dielakkan (1) jangkitan dan simptom hiv (6) jangkitan hiv kali ke dua (2) jangkitan opportunistik (JO) (2) kaitan tidur dan hiv (1) kandida/fungus (1) kanser (12) kanser hidung (3) kanser payu dara lelaki (3) kaposi sarcoma (1) kaunseling telefon nombor (4) kelenjar tiroid (1) kesan sampingan (8) kesihatan (11) ketuat genital (4) keyakinan kemurungan kebimbangan terhadap hiv (20) khatan (7) kondom (3) lebah dan hiv/aids (3) lesbian (9) LGBT (31) lipoatrophy (5) liwat (14) luar negara (57) madu (1) majlis AIDS malaysia (MAC) (1) maklumat hiv/aids (158) mengapa perlu lakukan ujian hiv awal? (2) methadone maintenance therapy (MMT) (1) MFZ (3) minda jasmani rohani (1) mitos hiv (5) mulut dan gigi (1) MylifeMystoryPT (6) NAJMI (56) najmi jumpa doktor (9) nelayan dan hiv (1) nukilan (1) nyamuk (3) onani (2) organ hati/hepatoksisiti (1) p t foundition (2) panduan/petua (47) peenyembuhan penyakit hiv/aids (1) pemakanan (1) penagih dadah (13) penawar HIV/AIDS?? (2) pengenalan hiv/aids (1) penuaan (1) penyakit kelamin (30) pep - post exposure prophylaxis (2) peria katak (1) perkahwinan (70) photo (11) PLHIV (175) pneumonia (1) positif thinking (1) prosedur melangkah jalani ujian hiv (3) puasa (17) rawatan (8) rawatan dan sokongan bantuan (1) rawatan peringkat ke 2 (2) red ribbon (1) remaja bawah umur dan hiv (6) rencana/artikel (58) risalah (12) rogol (9) rumah perlindungan hiv (23) rumah wahidayah (9) RVD (RetroViral Disease) (1) sajak (1) sauna (2) saya positif (9) sejarah hiv/aids (5) seks dan hubungan (28) selebriti (13) sembuh cara islam (2) senaman (2) siapa hendak diberitahu? (3) sifilis (4) skim PAL (2) SLE (Systemic Lupus Erythematosus) (1) SLN30 (1) soaljawab (89) solat (2) songsang (286) spirulina (1) stavudine (1) stigma/diskriminasi (27) stress (3) sub-jenis jenis golongan dan jenis hiv (1) tatoo dan tindik (1) TB tuberculosis (4) TENVIR EM dan STOCRIN (2) top vs bottom (1) travel dan plhiv (9) truvada pil pencegah hiv (1) ubat generik (2) ujian air kencing (2) ujian hiv imun cd4 dan viral load (2) ujian saringan hiv (15) umrah dan haji (4) urusan jenazah (6) video (83) viral load (5) wanita (119) window period 14 days (3) zakat (1) zali dan lisa (4) zoophilia (1)

RECENT POST