Tuesday, 28 February 2012

ADOiii.......BUAH PINGGANG AKU DI CURI

Ginjal atau KIDNEY


Saya terbaca sebuah artikel di dalam majalah iSIHAT berkaitan pesakit buah pinggang, merujuk data dari National Renal Registry menunjukan peningkatan jumlah pesakit dialisis baru dari 56 pesakit bagi setiap juta penduduk pada tahun 1988 kepada 130 pesakit bagi setiap juta penduduk pada tahun 2007. Dengan jumlah pesakit yang menerima rawatan meningkat dari 4,540 pada tahun 1998 kepada 16,719 pada tahun 2007. Bagaimana pulak dengan jumlah sekarang? Tentu meningkat lagikan.

Individu yang mengidap diabetes cenderung berdepan dengan masaalah ginjal kerana glukosa yang tinggi dalam kandungan darah dan memerlukan rawatan yang dikenali sebagai Hemodialisis. Sama ada kita semua sedar atau tidak, penyakit buah pinggang atau ginjal kronik sering tercicir daripada senarai penyakit yang perlu diberi perhatian oleh masyarakat Malaysia. Terus terang diri saya pun tidak beberapa nak ambil kisah tentang masaalah para pesakit ginjal ini. Biasa lah kalau sesuatu penyakit tu tidak kena pada batang hidung kita maka selagi itu lah kita semua, kebanyakannya memang tidak kisah kan. Begitu juga persoalannya tentang hiv/aids, hanya segelintir masyarakat yang non-PLHIV sahaja yang mengambil tahu.

Saya pernah cuba mengelak dari menelan ubatan HAART dulu dengan tidak bertemu doktor dalam beberapa tahun satu ketika dulu. Saya sebenarnya tidak mahu terikat menelan ubatan sepanjang hidup kemudian kena pulak makan tepat pada waktu. Susah lah macam ni nak hidup. Walau bagaimana pun saya akhirnya terpaksa angkur juga menelan dan terpaksa mendisplinkan diri serta terpaksa patuh pada waktu dan masa yang telah ditetapkan. Bayangkan waktu atau masa yang kita tidak nampak depan mata, yang tidak boleh kita rasa atau sentuh tetapi kita terpaksa tunduk patuh pada waktu dan masa. Bayangkan jika Allah tidak mencipta jam loceng sudah tentu hingga kini kita masih berpandukan kepada tenggelam timbulnya bulan dan matahari kan. Itulah masa dan waktu sebenarnya, jam moden ciptaan sekarang hanya lah sebuah alat bagi mempermudahkan kita untuk tunduk dan patuh pada waktu dan masa. Betul tak aduhhh susahnya nak explainkan sini, suka hati lah kalau sukar nak faham pun tak pa…. hehehe. Ini juga antara kebesaran Allah yang memang kita tidak perasan. Begitu juga seperti oksigen yang kita sedut setiap saat yang kita tidak nampak tapi oksigen itu lah yang menjadi penyebab kita hidup sehingga kini.


Pesakit buah pinggang yang kronik terpaksa menjalani rawatan hemodialysis setiap minggu. Bukan setiap sebulan ya tetapi setiap minggu malah sekitar 2 atau 3 kali seminggu. Sekali rawatan mengambil masa 4 jam. Aduhhhhh…….. seksa juga kan, saya yang terpaksa ke hospital untuk mengambil ubat pun kadang-kadang ada sikit malas hehehe, ini kan kena buat rawatan 3 kali seminggu seumur hidup pulak tu. So apa yang saya kena fikir sekarang? Ya saya kenalah bersyukur sangat-sangat pada Allah kerana kesihatan saya lebih baik dari mereka. Tapi pernah tak anda bersyukur? Hari ini pagi tadi saya menemani mak dan bapa saudara saya sekali lagi ke hospital untuk rawatan kesihatan. Mak saudara saya kata suaminya pun mengalami masaalah buah pinggang tapi doktor tidak benarkan menjalani hemodialisis kerana faktor umur yang sudah lanjut dan hanya bergantung pada ubat-ubatan saja.

Buah pinggang amat penting bagi manusia dan berfungsi membersihkan bahan dan cecair berlebihan dari dalam darah, menapis darah, menyimpan setengah-setengah kompaun dan membuang yang lain, membantu memperbetulkan tekanan darah dan menentukan bilangan sel merah dan kesihatan tulang-tulang. Satu benda yang tersorok dalam badan kita selama ini rupa-rupanya mempunyai tugas yang amat penting dalam menentukan kelangsungan hidup yang lebih sempurna.

Dan sekali lagi saya tidak dapat nak bayangkan sekiranya seseorang PLHIV dalam masa yang sama mengalami sakit buah pinggang yang kronik sehingga terpaksa menjalani rawatan hemodialysis seminggu 3 kali seumur hidup. Semua ini dugaan Allah yang terpaksa kita terima dalam masa yang sama kita tetap bersyukur padaNya. Dengan pertolongan Allah insyaallah segala beban yang kalau orang lain nampak teramat berat tetapi adalah ringan bagi kita yang menanggung.
 
Teringat kisah tuan tanah Aku Hiv Positif yang terpaksa menanggung beberapa penyakit sekali gus, mudah-mudahan segala urusan hidup dipermudahkan Allah.


Pernah atau tidak anda mendengar kisah tentang perdagangan buah pinggang? Rasanya tentu pernah tapi kita semua tidak ambil peduli sangat. Saya pernah menonton sebuah movie kisah seseorang yang dicuri buah pinggangnya, tetapi lupa tajuk movie tu. Kisahnya bila ia tersedar dari tidur ia dapati dirinya berada didalam tub mandi dan dipenuhi dengan ais batu dan terdapat sepucuk surat yang ditinggalkan disisi tub mandi tersebut meyuruh ia segera menalipon seorang doktor bagi merawat perut yang telah ditebuk dan salah satu buah pinggang yang telah dicuri orang. Kalau tidak silap saya itu citer omputih haaaaaa itu kisah dalam movie tetapi memang berlaku alam realiti kehidupan dunia kita.

Di bawah ini kisah yang baru beberapa hari berlaku di negara China
Man’s kidney stolen during memory loss
Updated: 2012-02-25   17:12
Chinese man's kidney 'stolen' without consciousness in Guangdong

A man in Guangdong woke up to find his left kidney gone and an extra of 20,000 yuan ($3,176) in his pocket after a four-day memory loss, Nanfang Daily reported. Shu, 28, had just come from Chongqing to Machong town in Guangdong to look for work. He remembered trying to rent a room before losing his memory, he said.

Shu said he woke up in a hotel room with an aching wound in his stomach. He then got in a taxi to the Machong Hospital. A doctor at the hospical said the wound on Shu's belly is new, but he has not seen the money that Shu claimed to get.

Shu now has difficulty urinating and recalls nothing of the four days while he was out. He is now expecting his family to come and take care of him.
Police are investigating.


Chinese man's kidney 'stolen' without consciousness in Guangdong

Updated: 27 Feb 2012

Shu in hospital after losing a kidney.
A man's claims that his kidney was removed without his knowledge while unconscious have been met with skepticism from police in Guangzhou in Guangdong Province. Initial investigations indicate that the man, surnamed Shu, sold his kidney for money, claim officers. Police said Shu's account of events was inconsistent and that he "could not remember and tell things clearly," reported the Southern Metropolis Daily yesterday. Chongqing native Shu said he traveled to Dongguan in Guangzhou seeking a job on February 15.

But Shu said he could not remember exactly what happened over a four-day period from February 19. He claims he awoke in a motel room on the night of February 23 night with a pain in his abdomen. Shu took a taxi to a nearby hospital where doctors confirmed that his left kidney had been removed and the wound stitched. Shu told a paramedic that he had found 20,000 yuan (US$3,175) alongside him when he regained consciousness.

However, police said they did not see the money. Police said the wound was made five to seven days ago and that they are still investigating the incident. Officers have contacted the man's family. A nurse at the hospital told the newspaper that staff had urged Shu to call the police but he seemed reluctant to do so. The hospital alerted police the following day.  

SOURCE: China.org.cn

Yang dibawah ini pulak artikel lain tentang kecurian buah pinggang di China.
Kidney and Liver Theft On the increase in China Thursday, October 6, 2011

A recent report by a major Chinese newspaper told the story of a young man who became the victim of organ theft by his new employer, a medical device company. The man's nightmarish experience highlights the widespread, illicit organ trade in China. The lucrative business chain includes many organ brokers, major hospitals, and the Chinese government. Not only prisoners are at risk, but anyone who is young and healthy can become a victim.

Twenty-five-year old Xiaohai told his story to the Yangtse Evening Post on Sept. 18. He said his new employer sent him on a business trip. But instead of doing business, he was taken to a hospital, and had one of his kidneys taken out without his consent.

After graduating from medical college, Xiaohai lived in Xiamen, China's southern Province, where he worked at a temporary job for a medical device company.

In June 2010 he was offered a high-paying position by another medical device company in Nanjing.

On the second day after starting his new job, Xiaohai was sent to get a physical exam. He didn't think too much about it as he thought it was quite normal for new employees to have a health check.

"It's just that there were more aspects examined, and it was more comprehensive than a routine physical exam," he said

Late October 2010, Xiaohai was sent on a business trip to Xuzhou, Jiangsu Province, by his boss Wang Jin.

After arriving in Xuzhou at about 9 p.m., Xiaohai was driven directly to the Huohua community health service center, also known as the Huohua Hospital, in the Jiuli district of Xuzhou, and was escorted into a room adjacent to an operating room.
 
There he was given a glass of water, which contained anesthetics, and lost consciousness after drinking it. Later, in a semiconscious state, he overheard someone saying that a chief surgeon from Shanghai was performing the surgery. Then he was given an injection in the shoulder and became unconscious again.

"I woke up to find many tubes attached to my body. I had no feeling in my body, but I knew the doctor was stitching up a surgery wound on me," Xiaohai said.

He overheard someone telling the surgeon to take something back to Shanghai, and saw two people in plain clothes taking away a stainless steel box.

"My kidney may have been in there," Xiaohai said.

Xiaohai learned later that his boss applied for a bank card in Xiaohai's name, and had some money deposited to the account as compensation for the surgery, despite the fact Xiaohai had been completely uninformed of the surgery and had given no consent.

When he questioned hospital staff, he was told his relatives had signed an agreement.

His boss told him that someone had paid 350,000 yuan (US$54,880) to cover all expenses. The hospital had received 200,000 yuan (US$31,360), his boss had received 110,000 (US$17,248), and just 30,000 (US$4,704) had gone to the donor--himself.

Xiaohai also learned that seven or eight other employees at his company had undergone kidney removal surgery under similar circumstances, without their knowledge or consent.

Falun Gong⁠ members perform a mock forced organ removal performance in a shopping district of Hong Kong in January 2010. Members of the spiritual group have been targeted for their organs, which were harvested from them involuntarily. Too Many to Count

Trade in kidneys is a booming and extremely lucrative business in China, with some prominent Chinese hospitals maintaining long-term business relationships with kidney brokers, according to a recent report by Sound of Hope Radio (SOH).

An online search in Chinese for kidney transplants in China yields hundreds of thousands of hits. One online ad from Zhengzhou City, Henan Province, said that their kidney brokers have been working with major hospitals for a long time. They actively solicit kidney donors, and cover donors' travel expenses.

A SOH reporter called one of the kidney brokers, who said that he is willing to pay 400,000 yuan (US$62,588) for a kidney, and that applicants should be "between the ages of 18 to 35."

The man also said he has been in this business for three to four years, and handled so many cases that he has "lost count" how many times he had facilitated the process.

He said he worked with the absolutely best hospitals, adding, "Don't worry, it's a simple surgery that doesn't pose any danger. We work with hospitals. As long as you pass the physical exam, they will perform the surgery for you."

The broker would not reveal which hospital a kidney donor should go to for a physical exam and only said, "I'll tell you when we meet."

When asked if there was any contractual agreement, the broker said there was none.
"It's illegal anyway, so why would we need a contractual agreement?" he asked.

Cases of kidneys being stolen and sold have been frequently reported by Chinese newspapers. Chinese citizens who are granted few or no rights or protection in China, such as Falun Gong practitioners, labor camp prisoners, the homeless, and victims of trafficking, are frequent targets of the black market organ trade.

Since the persecution of Falun Gong⁠ in 1999, the number of organ transplants in China has dramatically increased according to statistics and reports. He Xiaoshun, the vice president of the First Affiliated Hospital at Sun Yat-Sen University in Guangzhou, told Southern Weekly in March 2010, "The year 2000 marked the turning point in organ transplants in China."

In 2000, liver transplants in China was 10 times higher than in 1999, and tripled in 2005. Http://www.theepochtimes.com


Di atas ini kisah benar yang terjadi di negara China. Saya pernah dua kali kembara di negara ini dalam jangka setiap waktunya agak panjang dan saya sememangnya sedar tentang kisah seperti ini dulu. Apa yang penting mengikut nasihat yang pernah saya dengar dulu, sekiranya kita kembara walau dimana saja, elak dan jangan berkawan terlalu rapat dengan penduduk tempatan yang tidak dikenali dan jangan mempercayai mereka 100%. Elak mengikut mereka minum-minum dibar atau ikut mereka balik ke rumah kerana sejak dulu saya pernah mendengar tumpuan mereka mencuri buah pinggang ialah para pengembara asing yang mengembara terutama yang solo. Dan kejadian seperti ini sememangnya pernah berlaku.

Bagai mana ya kalau sipencuri di China tu mencuri buah pinggang seorang pembawa hiv? Negara China dikatakan mempunyai pembawa hiv antara yang terbanyak bilangannya didunia. Sebanyak 28,000 orang meninggal dunia akibat HIV / AIDS di China pada tahun 2011 dan 48,000 lagi di negara ini didapati baru dijangkiti oleh virus.

Laporan mengenai situasi wabak itu HIV/AIDS di China, yang dikeluarkan bersama oleh Kementerian Kesihatan China, Amerika Bersama Bangsa-Bangsa Program mengenai HIV/AIDS dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia, berkata bahawa bilangan mereka yang hidup dengan HIV/AIDS meningkat 40,000 dalam tempoh dua tahun dari 2009, walaupun kes-kes jangkitan baru kekal pada paras yang rendah.

Terdapat kira-kira 780,000 orang yang hidup dengan HIV / AIDS di seluruh negara tersebut, termasuk 154,000 pesakit AIDS, serta 136,000 pesakit AIDS yang telah menerima rawatan pada September 2011.

Entah lah kalau sekiranya PLHIV yang kena toreh perut dan dicuri buah pinggangnya kan dah jadi kes naya... bertambah seksa hidupnya kan. Bagaimana jika penerima yang menerima buah pinggang dipasar gelap itu tidak memeriksa dengan betul status buah pinggang yang dicuri tersebut? Hmmm....

Mencuri buah pinggang bukan saja berlaku di negara China tetapi beberapa negara yang lain termasuk juga Pakistan, kerana permintaan buah pinggang yang tinggi terutama dari orang kaya yang tinggal di negara-negara maju. Mereka sanggup membeli dengan harga yang tinggi.

Cerita diatas tu kes mencuri atau merompak tetapi masih terdapat juga kes orang menjual buah pinggang secara sukarela kebanyakannya berlaku di negara Philippines, India dan Pakistan. Mereka menjual dengan murah kerana masaalah hidup dan tekanan kemiskinan. Sudah tentu mereka jual dengan harga entah beberapa ratus ringgit aje kan. 

Taraf gaji di Pakistan contohnya amat rendah, saya berbual dengan seorang staff lelaki muda didalam train diawal menjelang pagi dalam perjalanan dari Peshwar ke Lahore. Ia minta alamat saya dan katanya ia nak datang ke Malaysia nak cari kerja dan memerlukan alamat seseorang yang dikenali supaya mudah baginya masuk ke Malaysia. Saya tanya sebulan ia bekerja sebagai staff dalam train tu berapa yang ia dapat, saya terkejut dan seingat saya ia kata lebih kurang RM65 sebulan (maybe RM45 sebulan tapi yang saya pasti kurang daripada RM100). 

Mak datuk… kalau anda pi urut songsang pun sekali urut selama sejam seperti kawan saya kata antara RM60-RM100. Cuba anda bayangkan. Patut lah bila saya bagi upah pada seorang budak kampong yang menemani saya trekking di satu kawasan pergunungan disana sebanyak RM40 meleret panjang senyumannya dari pagi hingga ke malam. Bayangkan RM10 bagi saya amat kecil tapi teramat besar buat mereka.

Three Pakistani men show their scars from selling a kidney
Kidney In Philippines slum desperately poor sell kidneys for cash

Tetapi ada juga orang yang  agak bengap atau tidak bijak, mereka menjual buah pinggang seperti citer kat bawah ni,

Remaja jual buah pinggang demi iPad

 


BEIJING: Seorang remaja yang terdesak mahu mendapatkan iPad 2 nekad menjual satu daripada buah pinggangnya bagi mencapai apa yang diidamkan, lapor media semalam. Dikenali hanya sebagai Zheng, dia dikatakan menjual organ penting itu pada harga kira-kira RM9,800.

Zheng, 17, berkata dia menjual buah pinggangnya selepas ternampak iklan dalam talian yang menawarkan wang kepada sesiapa yang mahu menjadi penderma organ.

“Saya mahu membeli iPad 2 tapi tak ada wang,” katanya kepada stesen televisyen Shenzhen. Zheng berkata, melihat wang yang ditawarkan ejen dalam iklan itu, dia pun berunding dan pergi ke bandar Chenzhou di wilayah Hunan untuk menjalani pembedahan. Dia kemudian dimasukkan ke hospital tempatan dan dibenarkan pulang tiga hari selepas menjalani pembedahan.

Bagaimanapun, Zheng mengalami komplikasi dan keadaan kesihatannya yang terganggu itu menyebabkan ibunya menyedari ada yang tidak kena pada remaja terbabit. Ibu Zheng, Liu, berkata dia terkejut apabila anaknya pulang bersama satu komputer riba serta telefon bimbit Apple. Curiga dengan apa yang dilihatnya, Liu mendesak Zheng menceritakan apa yang berlaku.

“Akhirnya dia mengaku menjual buah pinggangnya,” katanya.

Kidney kid this is insane 17 year old boy sells kidney to buy iPad2
Liu kemudian pergi bersama Zheng ke Chenzhou dan membuat laporan polis. Bagaimanapun, polis gagal mengesan ejen terbabit kerana nombor telefon yang digunakan sebelum ini dimatikan. – Agensi


Ingat tu dan perhatikan anak-anak lelaki kita jangan sampai mereka juga terpengaruh menjual buah pinggang macam budak kat atas ni ya hehehehe.......Kalau mendaftar mendermanya lepas meninggal dunia okey lah juga kan.

Tu dia, kisah buah pinggang yang terperosok dalam badan kita. Betapa berharganya tapi adakah selama ini kita menjaga buah pinggang kita dengan baik? Yalah jaga dengan menjaga makan makanan yang berkhasiat. Saya pun sebelum dapat hiv makan minum main bedal aje, tidak pernah nak ambil tahu tentang tahap kesihatan diri, alhamdulillah sekarang dah agak pandai sikit dalam bab kesihatan ni.

Jom lah kita yang sihat ni bersyukur selalu pada Allah tentang nikmat kesihatan yang Allah beri pada kita selama ini, tiba-tiba saya teringat satu hadist ni,

Sabda rasulullah: Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara. Masa muda sebelum tua, masa sihat sebelum sakit, masa kaya sebelum papa, masa lapang sebelum sibuk dan masa hidup sebelum mati.

Hadis ini lebih menjurus kepada mengingatkan kita semua supaya kita mematuhi serta taat pada perintah Allah tapi masih ada kena mengena sedikit dengan kisah diataskan.

Syukur kerana saya dikurniakan HIV


 

Sunday, 26 February 2012

KESAN STAVUDINE - d4T DALAM HAART PADA WAJAH

Tahukah anda apa itu "Lipoatrophy"? 


Gejala ini telah memberi kesan pada diri saya hari ini. Saya cuba bandingkan photo saya yang kurus ketika belum menelan ubatan HAART dengan keadaan diri saya sekarang walaupun berisi tapi wajah memang menunjukan tanda-tanda Lipoatrophy. 

Gejala ini yang saya rasa boleh membuatkan kita PLHIV berasa rendah diri dan kurang berkeyakinan untuk bertemu masyarakat. Termasuklah diri saya ini, orang lain saya tak tahu lah.

Selama ini saya rasa jika tubuh badan kita turun maka sindrom seperti ini akan muncul dan sudah semestinya akan dialami oleh semua orang. Tapi saya silap, cuba anda bandingkan non-PLHIV atau PLHIV yang belum memulakan HAART yang bertubuh kurus dengan anda seorang PLHIV yang telah lama menelan stavudine (salah satu drug dalam HAART) anda akan dapat melihat perbezaannya. Ya semua ubatan ada kesannya, sekiranya para doktor telah tahu kesan tersebut perlulah elak penggunaan ubatan tersebut melainkan kalau dah terpaksa sangat kan. 

Walau bagaimana pun entry ini juga sekadar renungan pada kita semua, malah saya tetap bersyukur dengan segala yang saya terima hingga kini dari hospital kerana saya tahu saya sememangnya tiada pilihan. 

Haaaa mereka yang non-PLHIV cuba pi periksa muka saudara mara or adik beradik atau kawan-kawan disekeliling, kalau ada tanda-tanda seperti ini cuba tanya 'awak ada hiv ya....' hahaha tapi jangan pulak bila ngadap muka atuk yang dah umur 75 tahun kata ia ada hiv pulak tau. 

Hmmm..risau jugak saya kalu ada orang yang saya kenal terbaca entry ini dan syak pulak saya ni, kerana pernah ada saudara mara saya yang kata wajah saya dah cengkung sangat. Dan jawab saya pada mereka banyak puasa sunat .....ishh.... ishh.... ishh...


ARKIB : 02/12/2009
WHO arah pesakit AIDS henti guna stavudine
Stavudine

GENEVA 1 Dis. - Semua negara perlu menghentikan penggunaan stavudine, sejenis ubat anti-AIDS kerana ia memberikan kesan sampingan 'jangka panjang dan sukar dipulihkan' terhadap pesakit HIV termasuk gangguan saraf dan badan menjadi susut, menurut Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) semalam.

Dalam perubahan besar pada garis panduan itu, WHO turut menyarankan supaya mereka yang menghidap HIV, termasuk wanita mengandung, agar mengambil ubat anti-AIDS lebih awal untuk hidup lebih lama dan lebih sihat.

Buat pertama kalinya, WHO menasihatkan wanita yang positif HIV dan bayi mereka untuk mengambil ubat tersebut semasa menyusu badan bagi menghindar kedua-dua ibu dan anak terdedah kepada virus yang boleh menyebabkan AIDS.

Stavudine, yang turut dikenali sebagai d4T, dipasarkan sebagai Zerit oleh pembuat ubatan, syarikat Bristol-Myers Squibb Co. di Amerika Syarikat (AS) dengan versi generik dibuat oleh syarikat Cipla Ltd, Aurobindo Pharma Ltd dan Strides Arcolab Ltd, yang berpusat di India.

Stavudine boleh didapati secara meluas di semua negara membangun sebagai terapi peringkat pertama, yang sangat murah dan mudah untuk digunakan, menurut agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) itu.

Menurutnya, ia bagaimanapun menyebabkan gangguan saraf yang mengakibatkan rasa kebas dan kesakitan yang amat sangat di bahagian tangan dan kaki termasuk boleh mengurangkan lemak badan yang dikenali sebagai lipoatrophy atau badan menjadi susut, sehingga kurang bermaya dan mencacatkan.

WHO menyarankan kesemua negara perlu menghentikan penggunaan stavudine sebagai pilihan terapi peringkat pertama dan beralih kepada alternatif lain yang kurang bertoksik seperti zidovudine (AZT) atau tenofovir (TDF). "Kedua-dua bahan ini merupakan alternatif ubat yang kesannya adalah sama," katanya.

Zidovudine mula dikilangkan oleh syarikat GlaxoSmithKline Plc yang mana patennya tamat tempoh pada tahun 2005. Aurobindo dan Ranbaxy Laboratories, juga merupakan pembuat ubat versi generik itu di India manakala Tenofovir pula dipasarkan oleh Gilead Sciences di bawah label Viread. - Reuters


Seperti yang saya alami

Saya pernah memotong keratan akhbar diatas berkenaan Stavudine dahulu dan pernah menunjukkan keratan tersebut pada pembantu doktor hiv/aids di hospital sini hampir dua tahun dulu. Bertanya tentang kesasihan berita diatas. Sememangnya saya agak bimbang kerana saya telah pun mula menelan ubatan HAART atau Fixed-Dose Combination + Antiretroviral iaitu SLN30 yang mengandungi

1 Stavudine (d4T) - 30mg
2 Lamivudine (3TC) - 150mg
3 Nevirapine (DWN) - 200mg

ketika itu …………… dan sehingga lah ke hari ini.

Jawapan Kak Zaiton (nurse merangkap pembantu doktor yang menyelia pesakit hiv/aids) ketika itu lebih kurang begini, "Kita di Malaysia memang tidak ada banyak pilihan ubatan seperti mereka di barat, memang berbeza antara HAART di negara kita dengan disana" Siap Kak Zaiton sebut kan beberapa jenis ubatan lain yang digunakan di barat, malah katanya kita kena lah bersyukur…..…. tak dapat saya nak tangkap dan ingat nama ubatan yang disebutkan tu., kalau tahu pun buat apa dah tentu mahal siottt.....


Pada masa itu saya hanya cuba fikir yang positif aje. Saya fikir maybe kerana persaingan antara pengeluar yang mementingkan keuntungan saja sehingga fitnah menfitnah serta buruk memburuk antara satu sama lain berlaku. Dan saya rasa maybe juga kerana Stavudine ni sebenarnya kesannya baik dan dijual pulak dengan harga yang berpatutan serta laris pulak tu maka ada syarikat pengeluaran lain yang dengki, so mereka buat fitnah. 
 
Saya tidak pulak panjangkan persoalan ini atau menunjukan keratan akhbar tersebut pada doktor ketika itu. Samaada terlupa atau berkemungkinan saya sudah cukup puas hati dengan jawapan yang Kak Zaiton berikan sehingga rasa tak perlu bertanya lagi pada doktor ketika itu. Mungkin juga doktor yang memeriksa saya ketika itu adalah doktor penganti (saya tak ingat), kalau doktor penganti baik jangan tanya mereka bukan pakar sangat dalam persoalan hiv/aids ini. Kesimpulannya disini Kak Zaiton maybe belum tahu atau menerima surat hitam putih tentang kesan stavudine lagi ketika itu.

So persoalan ini berakhir dan berlalu begitu sahaja dari dalam fikiran saya selama lebih dua tahun.

Lipohypertrophy Facial Atrophy due to stavudine - photo dari 


Itu yang berlaku kira-kira 2 tahun dahulu ya pada ketika awal permulaan saya menelan ubatan HAART. Tetapi beberapa hari lalu persoalan ini muncul kembali didalam kepala saya.

Empat bulan yang lalu ketika appointment saya dengan doktor, ia ada kata nak tukarkan jenis ubatan HAART yang saya telan bagi memudahkan untuk saya berpuasa dan katanya salah satu jenis ubatan yang saya telan iaitu Stavudine boleh mengurangkan lemak badan terutama pada muka sambil diarahkan kedua tangan kemukanya seolah-olah menunjukan wajah berubah. Saya hanya mengangguk kepala dan tidak syak apa-apa pun ketika itu. Malah disarannya pada saya ubatan yang hanya dimakan sehari sekali iaitu Tenvir EM dan Stocrin. 

Punyalah seronoknya saya (ketika itu) pada 4 bulan yang lalu, waalau bagaimana pun saya terpaksa menunggu ubat ditukar pada temujanji yang akan datang pulak.

Selepas empat bulan berlalu saya sekali lagi bertemu janji dengan doktor pada 8 January 2012 yang telah pun berlalu. Oleh kerana doktor yang asal tiada dan diganti pula dengan doktor penganti maka saya terpaksa lagi menunggu 6 bulan akan datang lagi untuk menukar ubatan HAART saya.

What does HIV Lipodystrophy look like, tapi perut dan ponggong saya tak macam tu ya hehe


Rupa-rupa yang dimaksudkan doktor 4 bulan yang lalu ialah pengurangan lemak badan yang dikenali sebagai lipoatrophy  seperti yang tertulis dikeratan akhbar diatas. Patutlah wajah saya berubah seolah-olah sama seperti beberapa pesakit hiv yang lain yang saya perhatikan ketika menunggu untuk diperiksa doktor pada 8 January 2012 yang lalu.

Ya beberapa hari lalu saya mula teringatkan kisah keratan akhbar yang saya potong dan simpan tapi malangnya keratan itu hilang entah kemana dan tetiba teringat nak Google mencari…. Waaa... lahhh….. hanya sekali tekan sudah terpampang tulisan yang sama seperti keratan akhbar diatas di screen computer ini. Nak sangat saya sharekan maklumat ini kembali bersama semua yang sudi di blog ini.
 
Jika ada PLHIV yang terbaca entry ini dan yang telah memulakan rawatan ubatan HAART, teringin sangat nak saya tanya siapa antara anda yang pada ketika ini masih menelan ubatan sama seperti saya? Atau yang masih menelan Stavudine? Kerana pada fikiran saya, terasa seolah-olah hanya saya seorang dikalangan anda semua yang menelan Stavudine ini. Yang selalu saya dengar anda semua menelan antaranya Stocrin yang saya sendiri tidak pernah tahu tentangnya sebelum ini (tapi dah tahu sekarang ini). Atau mungkin hanya hospital saya disini saja yang masih memberi Stavudine  pada pesakit hiv/aids.


Saya mengadap cermin menolak kulit muka yang telah jatuh akibat tarikan graviti ini keatas kembali. Wajah nampak cengkung adakah sebahagian daripada kesan Stavudine dan kepala berfikir lagi dan menjawab, ya sudah semestinya. 

Semasa sedang saya menaip entry ini saya mengadap ke cermin sekali lagi, ya sah wajah saya saling tidak tumpah seperti yang anda semua lihat didalam photo-photo yang tertara didalam entry ini. Tiba-tiba terfikir........Apa kata aku buat “plastic surgery” tarik kulit keatas biar lebihan kulit dipotong dan ditegangkan balik?? Saya pernah bergurau dengan kawan menyuruh ia sponser, nak tau apa ia kata, dosa tau buat kosmetik surgery hehehehe…..kalau nak tahu saya nak cucuk setiap kali ambil darah pun seriau dalam hati, ini kan pulak nak kelopek kulit tegangkan muka…. maaf…….

Tapi memang terdapat juga treatment buat PLHIV yang mengalami masaalah ini untuk mengembalikan wajah seperti sediakala tu kat luar negara lah, kat sini entah ada ke tak dan yang pasti tentu mahal cost nya kan…..hmm…….

Agak-agak perlu tak kita buat? Kalau yang masih muda mengalami kesan seperti ini dan berhadapan dengan satu pekerjaan yang memerlukan kita mengadap orang ramai sentiasa, pada saya tidak salah selagi ianya tidak melibatkan unsur-unsur haram. Kalau tanya orang kuat agama tentu dilarangnya dengan alasan, "jangan mengubah ciptaan Allah". Tapi dalam kes sebegini macam mana ya?

Other factors that have been associated with the development of lipodystrophy are the person's age, duration of HIV infection have begun treatment with very low CD4 counts and genetic factors.

Facial lipoatrophy in a treatment-experienced HIV-infected man before 3 treatments with polylactic acid. (Photos provided courtesy of Peter Engelhard, MD.)

Facial lipoatrophy in a treatment-experienced HIV-infected man after 6 months 3 treatments with polylactic acid. (Photos provided courtesy of Peter Engelhard, MD.)

 

Agak-agak kalau rajin baca lah info bawah ni, saya boleh lah faham sikit-sikit tapi terpeleot juga mata dan terseliuh jugak lidah bila membacanya. 

William William E HIV associated facial lipoatrophy
It’s easy to weigh down medical information in a lot of mumbo-jumbo, but HIV specialist Dr. Joel Gallant, of Johns Hopkins University School of Medicine, has a knack for putting things in short, simple words. Without listing all the studies involved, he explained which HIV drugs cause problems and which ones don’t in a lipoatrophy chat last November for TheBody.com. Lipoatrophy is thinning of the face, arms, and legs, which can be caused by HIV medications. Following is a shortened version of Gallant’s answers to the people who attended the chat. Most of the generic drug names have been removed.—Enid Vázquez

The best thing you can do is to take medications that don’t cause lipoatrophy, which is easy enough to do if you’re starting therapy for the first time, without any drug resistance. I have lots of patients with lipoatrophy, but they’re all people who’ve been on therapy since back in the 20th century. I’m not seeing new development of lipoatrophy anymore, because we now have better treatment options. Don’t let the fear of lipoatrophy dissuade you from taking antiretroviral therapy if you need it!

If you have no drug resistance and can take anything you want, then combinations that are unlikely to cause body shape changes would be either Truvada or Epzicom plus either Sustiva, Viramune, or Reyataz (preferably boosted with Norvir). However, you’re unlikely to get lipoatrophy with any protease inhibitor, as long as you’re using Truvada or Epzicom, as the association between fat accumulation and protease inhibitors is not as direct as the association between lipoatrophy and thymidine analogs (like AZT [brand name: Retrovir; also known as zidovudine] and d4T [brand name: Zerit; also known as stavudine]).

The drugs that are known to cause lipoatrophy are [Zerit], AZT (whether it is in the form of Retrovir, Combivir, or Trizivir), and possibly also [Videx]. Drugs that are not believed to cause it are [Epivir], [Emtriva], tenofovir (whether it is in the form of Viread or Truvada), and abacavir (whether it is in the form of Ziagen or Epzicom). Because you’re [the person asking the question] on Combivir, you could still be losing fat due to AZT. If your resistance pattern (or lack of it) will allow you to switch to Truvada or Epzicom, that could help a lot.

We have head-to-head trials that show a clear difference. For example, after three years, people on [Zerit] got lipoatrophy, while those on [Viread] didn’t. And we also know that switching from [Zerit] or AZT to either [Viread] or [Ziagen] allows fat to return, which makes it pretty unlikely that either of those drugs causes lipoatrophy.

If you’ve switched from Zerit to either Viread or Ziagen (rather than to AZT), then your fat should start coming back, but it can take a long time, and there’s no guarantee that it will be completely restored. If you’ve got the money, Sculptra injections seem to be the most effective way to deal with facial fat loss.

It may be the case that you regain fat at about the rate that you lost it.

It sounds like you [the person asking the question] need to get off the AZT, if you can do so without jeopardizing your virologic [viral load] response. Everyone knows now that [Zerit] causes lipoatrophy, but we often forget that AZT does it too, but just at a slower rate. Getting off AZT won’t make everything all right again, but it could halt further loss of fat, and may allow fat to return… slowly. You’re now on drugs that are less likely to cause fat accumulation [Viread, Combivir, and Viramune], but that doesn’t mean that what happened to you on previous regimens will go away.

With fat accumulation, the things to do are to (1) eat a low-fat diet; (2) exercise regularly, especially with aerobic exercise; (3) keep your lipids, and especially triglycerides, under control; and (4) treat insulin resistance, if you have it. Insulin resistance is diagnosed by fasting insulin levels and/or glucose tolerance tests.

[Question: Is eating too much sugar a contributing factor to lipo?] It could definitely contribute to fat accumulation, but probably not to lipoatrophy. If you have fat accumulation, you need to avoid insulin resistance and hyperglycemia [high blood sugar] if possible.

The link between antiretrovirals and fat accumulation isn’t as strong as the link with lipoatrophy, but drugs that cause high triglycerides and insulin resistance may be the ones that cause the problem the most. Protease inhibitors cause those problems, but Reyataz seems to be an exception, so the regimen they’re recommending [Reyataz/Trizivir] is probably pretty safe from a fat accumulation perspective.

We don’t have a lot of information on Videx, because for many years it was usually combined with other drugs that cause lipoatrophy (AZT and d4T). However, there is reason to believe that Videx could cause lipoatrophy. In addition, there are several concerns about combining Viread and Videx, including CD4 decline and easy selection of resistance, especially when combined with Viramune or Sustiva. So you have several reasons to discuss this with your doctor.

We know that lipoatrophy is reversible if you stop the drugs that cause it. The reversibility is slow and may not be complete, but that’s better than nothing.

Editor’s Note: TheBody.com has a lipodystrophy section, www.thebody.com/lipo/index.html.

Syukur kerana saya dikurniakan Hiv.

Saturday, 25 February 2012

SONGSANG DI GANTUNG SAMPAI MATI

Pernah kah anda yang dilahirkan normal (tidak songsang) mengangkat tangan kehadrat Allah swt mengeluarkan ucapan dibibir melahirkan rasa syukur kerana tidak dilahirkan sebagai manusia songsang? Tidak kira lelaki mahupun perempuan diluar sana, pernah atau tidak anda terfikir walau sedetik betapa beruntungnya anda kerana anda dilahirkan normal? Pernah atau tidak anda terfikir bagaimana keadaan sekiranya ketika ini anda adalah seorang songsang? Pernah atau tidak anda yang normal cuba-cuba memaksa diri supaya anda ada rasa “horny” kepada kaum sejenis? Heeee...tak da korje yeaa......tentulah teramat payahnya kalau dipaksa diri, susah malah anda akan merasa jijik, kemungkinan timbul juga rasa geli geleman, begitulah juga perasaan yang sama muncul sekiranya para songsang dipaksa berbuat pekara yang sedemikian rupa.

Jika saya diberi peluang membuat pilihan tentu sekali saya akan memilih menjadi seperti anda semua yang dilahirkan normal. Tetapi Allah lebih mengetahui sesuatu yang kita sendiri tidak tahu. Saya sendiri dulu tidak pernah terlintas di fikiran betapa bertuahnya saya dilahirkan dengan segala cukup sifat tiada yang cacat pada tubuh badan, ya tidak pernah terlintas difikiran saya untuk mengucap syukur. 

Dulu saya tidak tahu malah tidak ambil tahu, tapi sekarang baru saya tahu kenapa dilahirkan begini, siapa yang memberitahunya? Hiv yang memberitahu saya, hiv yang banyak mengajar saya untuk memperbetulkan jalan yang selama ini bengkok supaya kembali lurus. Semua dugaan yang Allah beri (samaada songsang mahupun hiv) adalah bersebab dan sekiranya kita bijak menangani segala dugaannya maka ganjaran pahala yang teramat besar menanti kita. Soalan saya sekali lagi adakah anda yang normal pernah bersyukur? Beri jawapannya pada diri sendiri.........

Syukur kerana saya dikurniakan hiv.

Ingin saya tegaskan disini sekali lagi, sekiranya Allah putarkan kehidupan saya kebelakang sehingga berhenti dan bermula kembali pada saat ketika saya berada didalam klinik ketika menerima keputusan pertama hiv dahulu dan Allah memberi peluang sekali lagi untuk saya memilih sama ada mahu menerima virus hiv atau tidak? Dengan nama Allah sekali lagi saya tetap berkata saya akan memilih untuk bersama hiv. Hiv merupakan satu anugerah yang amat besar telah saya terima dari Allah swt.

Saya pernah cuba timbulkan rasa kesal atau rasa tidak puas hati pada Allah kerana diberi hiv didalam diri ini, tetapi saya tidak mampu untuk mengeluarkan perasaan tidak puas hati tersebut sebaliknya saya masih tetap berasa bahawa hiv itu lah yang terbaik untuk saya, tidak ada langsung rasa kesal malah sentiasa bersyukur. Saya tidak boleh nak gambarkan keadaan kiranya saya ketika ini masih bebas dari hiv. Tentu lingkup hidup saya ketika ini. Kerana hiv lah saya mula bersyukur pada Allah keatas segala nikmat yang diberikan pada saya selama ini. Alhamdulillah kerana saya sudah mula pandai bersyukur.

Mudah-mudahan selamatlah hidup saya didunia ini dan diakhirat. Sememangnya saya sedang cuba kearah menjadi lebih baik tetapi seperti semua orang tahu dugaan syaitan amat kuat, menghasut mengoda dengan bermacam-macam cara dan dimana-mana sahaja.  Moga Allah sentiasa melindungi saya dan kita semua.

Amin
Tu ia pembuka kata bagi entry kali ini.....panjang berjela-jela.....heheeeeee



Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda yang bermaksud : "Barangsiapa yang kalian dapati melakukan perbuatan kaum Luth, maka bunuhlah kedua pelakunya"


Mohamad Asgari 16 and Ayaz Marhoni 18 (photo) were Iranian teenagers from the province or Khorasan who were publicly hanged in Edalat Square in Mashhad northeast Iran on July 19, 2005. They were executed after being convicted by the court of having raped a 13-year old boy. The case attracted international media attention. The British group OutRage! alleged that the teenagers were executed for consensual homosexual acts and not rape

http://www.executedtoday.com/2009/07/19/2005-mahmoud-asgari-ayaz-marhoni-gay-teens-iran/
http://en.wikipedia.org/wiki/Mahmoud_Asgari_and_Ayaz_Marhoni
http://www.irqr.net/English/files/MASHHAD%20PLACE_OF_MARTYRDOM.pdf





Ini satu berita yang kemungkinan ramai yang dah pernah baca dan tahu akan kisahnya. Apa kata kalau kita imbau kembali tentang peristiwa diatas, walaupun telah lama berlalu tetapi tentu masih terdapat pengajaran disebalik berita ini yang boleh kita semua renungkan kembali. 
Jika dibandingkan saya dengan dua remaja ini rasanya diri saya inilah yang sebenarnya lebih layak digantung berulang-ulang kali..

Menurut Kelompok Hak Asasi Gay dan Lesbian, pemerintah di Iran telah menghukum mati hampir 4 ribu homoseks sejak tahun 1980.

Menurut Scott Long, dari Program Human Rights Watch Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender, orang di negara Iran yang dituduh gay biasanya akan mendapat siksaan.

Menurut Hossein Alizadeh, dari International Gay and Lesbian Human Rights Commission berkata, gay di Iran hidup dalam “ketakutan akan hukuman mati dan siksaan dan juga stigma sosial yang dikaitkan dengan homoseksualitas.”

Diatas adalah kata-kata pihak yang cuba menghalalkan sex songsang, kata-kata orang yang cuba menghalalkan sesuatu yang Allah telah kata haram. Kumpulan atau pertubuhan yang sama mula berani bersuara di negara kita. Saya sebenarnya sedih juga melihat gambar tentang hukuman mati yang di jalankan di Iran ini dan sedih melihat dua remaja yang  sedang  bertungkus lumus bermain dengan perasaan takut teramat sangat pada ketika nyawa hendak diambil tu. Bolehkah saya rasa sedih atau berdosakah saya kerana ada rasa simpati terhadap nasib dua remaja ini? Kalau ahli agama tentu akan berkata kita tidak boleh ada rasa simpati terhadap kaum Luth yang bersalah seperti ini kan.  

Mengikut apa yang saya baca kedua remaja diatas telah mengaku serta menyesal atas perbuatan mereka dan mengakui yang mereka tidak tahu langsung bahawa perbuatan mereka boleh membawa sehingga ke tali gantung. 

Saya tidak pasti sama ada mereka dihukum kerana rogol suka sama suka dengan mangsa atau tidak, jika dikebanyakan negara kalau orang dewasa “maen” dengan budak bawah umur walaupun budak tu suka tapi masih dianggap merogolkan. Atau pun mungkin dua remaja itu merogol sehingga membawa kepada satu kematian? Adakah mereka telah diberi peluang untuk bertaubat atau peluang kedua untuk memperbaiki diri terlebih dahulu? Sekiranya peluang kedua telah diberi tapi masih lagi berdegil melakukan aktiviti songsang termasuklah merogol atau lebih dahsyat sekiranya membunuh maka “gantung aje lah” kalau itu sudah termaktub dalam undang-undang negara tersebut.


Sungguh tidak beruntungnya orang di Malaysia, yang songsang lagi bebas mengumpul “dosa” serta bebas melakukannya... tanpa rasa bersalah dan tidak ada langsung rasa takut malah semakin berani. Pergi saja ke asrama lelaki dimana-mana sekolah atau pusat pengajian tinggi tentu terdapat aktiviti songsang yang berlaku. 

Mereka yang tidak kuat pegangan agama sejak kecil pasti mudah terjebak. Apa kata kita tangkap budak remaja di asrama tersebut dan kita bawa ke tali gantung seperti di Iran, macam mana ok tak? Agak-agak rasa kejam tak? Kita hendap dulu gerenti selori boleh diangkut, tu belum lagi kita masuk ke pusat urut songsang yang bersepah di sekitar KL, Johor dan Penang dan sebuah di Ipoh. Masseurnya pulak bukan calang-calang orang selain rakyat tempatan ada juga yang di import dari luar negara seperti Thailand, Pakistan, Nepal dan dari Indonesia. Made in China tak da tapi cina Malaysia ramai, melayu juga dua kali lima ramainya.

Hanya Allah sahajalah yang boleh menghukum dan memberi hidayah kepada  golongan songsang di Malaysia. Tanpa hidayah Allah songsang akan terus hanyut.

Syukur kerana saya dikurniakan hiv.



Tidak pasti pulak tentang hukuman terhadap songsang di negara Afghanistan. Patutnya kena ada hukuman gantung supaya genjala seperti “Bacha Bazi atau penari budak lelaki” yang menjadi amalan di sana berkurangan atau terhapus terus. Yang kesiannya nasib budak remaja yang membesar dipersekitaran seperti ini yang terpedaya sejak dari kecil lagi.  Apabila dewasa mereka akan membuat pekara yang sama terhadap kanak-kanak yang lain pula, maka berterusan lah jika tidak dibendung.

Dalam Islam songsang memang diharamkan. Ada hadist yang diriwayatkan oleh imam Ahmad, Muslim, Abu Dawud dan Tarmidzi bahwa Rosulullah Saw bersabda :

"Lelaki tidak boleh melihat Aurat lelaki, Perempuan tidak boleh melihat aurat perempuan, lelaki tidak boleh berkumpul dengan lelaki dalam dalam satu kain. perempuan juga tidak boleh berkumpul dengan perempuan lain dalam satu kain"




"Di Iran kami tidak mempunyai homoseksual seperti di negara anda." – kata Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad

Saya suka ketegasan Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad dalam isu songsang. Bolehkah pemimpin negara kita menunjukan ketegasan yang sama seperti ini. Ketegasan amat penting. Tegas diiringi bersama dengan tindakan, jangan hanya pandai bercakap serta berdolak dalik mempersalahkan orang lain kalau sendiri tidak mampu nak melaksanakannya. Yang paling penting cari jalan, berbincang bersama supaya songsang tidak terus bermaharajalela dinegara ini. 

Undang-undang di negara Iran teramat lah tegas terhadap sesiapa sahaja yang mengamalkan hubungan songsang. Mereka langsung tidak diberi peluang untuk insaf? bak kata omputih
“There’s no second chance’”.

Walau bagaimana pun kita perlu menghormati undang-undang negara lain seperti di negara Iran, selagi caranya betul dan mengikut landasan hukum Allah yang sebenar-benarnya. Wallahualam Allah sahaja yang tahu.  

Bayangkan kalau hukuman seumpama ini dijalankan di Malaysia, berapa ribu agaknya yang telah digantung disini? Kemungkinan saya antara yang telah selamat digantung. Atau pun kemungkinan juga saya ketika ini sudah berumah tangga dan punya sepuluh anak kut dek kerana takut kena akan hukuman tersebut. Kemungkinan juga bilangan golongan ini disini tidak berkembang biak langsung seperti yang kita nampak hari ini.

Bersediakah kiranya kita mengikut langkah negara Iran melaksanakan hukuman gantung pada songsang?

Pengaruh persekitaran seperti kehidupan yang bebas dibandar atau tinggal diasrama antara punca berkembang biaknya songsang. Serta tidak ada hukuman tegas lagi jelas yang nampak didepan mata yang boleh dijadikan pengajaran atau peringatan pada semua di negara ini. Diburukan lagi dengan adanya internet yang tidak bertapis.



Tidak ada ketakutan di Malaysia seperti ketakutan yang dialami para songsang di Iran, kerana itu songsang atas nama hak asasi manusia semakin berani menyalak memperjuangkan apa yang mereka rasa benar. Percayalah mereka tidak akan berdiam diri. Dengan bantuan luar mungkin mereka akan berjaya sehingga kemungkinan perkahwinan sesama jenis akan dihalalkan juga disini suatu hari nanti. Ya, maybe bukan berlaku didalam kehidupan kita sekarang ini, tetapi tidak mustahil akan berlaku pada generasi kita yang  akan datang. Mana tahu cucu cicit kita dan cucu cicit awak antara orang pertama, yang akan berkahwin sesama jenis di Malaysia nanti. Nauzubillah

Pada pendapat saya golongan ini sememangnya semakin bertambah dan semakin menular di negara kita. Tidak percaya pergi ke Facebook dan cuba friend dengan seorang yang anda fikirkan songsang. Bukan susah nak cari tengok profile picture yang mereka letak pun sudah boleh kenal. Anda akan dapat melihat aktiviti mereka semua malah budak sekolah rendah pun ada yang berani memperomosi diri. 

Dari utara hingga ke selatan, ada saja tempat beriadah khas untuk songsang, bayar RM15 dah boleh berseronok. Sebuah club di Bukit Bintang yang saya rasa telah hampir 20 tahun beroperasi masih gah menjalankan perniagaan hingga kini. Malam minggu penuh dengan songsang, jom kita tangkap dan gantung mereka semua nak tak? Ya saya pernah kesana juga tapi itu pada zaman gelap. Dihadapan club tersebut terdapat sebuah sauna tempat songsang berseronok berdekatan dengan kedai mamak. Saya sebenarnya teramatlah bersyukur kerana ditempat tinggal saya sekarang tidak ada club seperti itu, kalau ada tentu saya mudah kembali hanyut di goda syaitan...

So jom sesekali kita berdoa moga amalan songsang tidak terus berkembang biak dinegara kita. Terbantutnya perkembangan amalan songsang di sini bermakna terbantut jugalah angka peningkatan hiv/aids di Malaysia kan.

Syukur kerana saya dikurniakan hiv. 

 

Dalil dari Sunnah Tentang Haramnya Homoseksual 

Dari Jabir Radhiyallahu ‘anhu, dia berkata bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda maksudnya : "Sesungguhnya yang paling aku takuti (menimpa) umatku adalah perbuatan kaum Luth” [HR Ibnu Majah : 2563, 1457. Tirmidzi berkata : Hadits ini hasan Gharib, Hakim berkata, Hadits shahih isnad]

Dari Ibnu Abbas Radhiyallahu ‘anhuma, dia berkata bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda maksudnya : "Allah melaknat siapa saja yang melakukan perbuatan kaum Luth, (beliau mengulanginya sebanyak tiga kali)” [HR Nasa'i dalam As-Sunan Al-Kubra IV/322 No. 7337]


LABELS

10 sepuluh (28) 4 peringkat hiv sebelum menjadi aids (1) 5 lima (11) adik MS (4) aids kaitan dengan penyakit kulit (1) aku plhiv redha (1) amenia dan hiv (1) apa itu hiv apa itu aids (1) aplikasi (4) asas tentang hiv/aids (6) baby free hiv (10) bacha bazi (1) bagaimana hiv berjangkit? (3) bagaimana hiv tidak berjangkit? (2) barah otak (1) baru diagnosis hiv (13) basikal (2) bengkak puting tetek (3) berapa lama kuman hiv bertahan diluar badan (1) berbekam (1) berita hiv/aids (112) bisekual (21) buku dan majalah (16) buku informasi hiv/aids (3) buku kehidupan yang positif (10) buku nota hiv/aids (4) buku panduan HIV Levi Strauss (3) cara mengetahui samada saya telah dijangkiti hiv? (1) CD4 (6) CMIA principle test (2) dairy kehidupan (342) delima (pomegranate) (2) derma darah (4) diabetes (3) Efavirenz (3) fakta (10) fidyah (1) filem (17) gonorea (3) HAART (27) habbatus sauda (nigella sativa) (1) harga ubatan (6) hari aids sedunia (12) hepatitis (3) herpes (9) herpes zoster (1) hiv bukan hukuman mati (1) hiv bukan penyebab aids (1) hiv kaitan dengan antidepresan dan penggunaan dadah (1) hiv kaitan dengan hipertensi dan osteoporosis (1) hiv kaitan dengan jantung dan diabetes (2) hiv kaitan dengan kanser dan ginjal (1) hiv kaitan dengan kemerosotan otak dan lemak (1) hiv kaitan dengan makanan dan supplemen (2) hiv kaitan dengan rokok dan alkohol (2) hiv test kit (8) homosekual (7) hukuman jenayah seksual luar tabii (2) icon (11) insurans/pinjaman peribadi plhiv (3) istilah yang perlu dielakkan (1) jangkitan dan simptom hiv (6) jangkitan hiv kali ke dua (2) jangkitan opportunistik (JO) (2) kaitan tidur dan hiv (1) kandida/fungus (1) kanser (12) kanser hidung (3) kanser payu dara lelaki (3) kaposi sarcoma (1) kaunseling telefon nombor (4) kelenjar tiroid (1) kesan sampingan (8) kesihatan (11) ketuat genital (4) keyakinan kemurungan kebimbangan terhadap hiv (20) khatan (7) kondom (3) lebah dan hiv/aids (3) lesbian (9) LGBT (31) lipoatrophy (5) liwat (14) luar negara (57) madu (1) majlis AIDS malaysia (MAC) (1) maklumat hiv/aids (158) mengapa perlu lakukan ujian hiv awal? (2) methadone maintenance therapy (MMT) (1) MFZ (3) minda jasmani rohani (1) mitos hiv (5) mulut dan gigi (1) MylifeMystoryPT (6) NAJMI (56) najmi jumpa doktor (9) nelayan dan hiv (1) nukilan (1) nyamuk (3) onani (2) organ hati/hepatoksisiti (1) p t foundition (2) panduan/petua (47) peenyembuhan penyakit hiv/aids (1) pemakanan (1) penagih dadah (13) penawar HIV/AIDS?? (2) pengenalan hiv/aids (1) penuaan (1) penyakit kelamin (30) pep - post exposure prophylaxis (2) peria katak (1) perkahwinan (70) photo (11) PLHIV (175) pneumonia (1) positif thinking (1) prosedur melangkah jalani ujian hiv (3) puasa (17) rawatan (8) rawatan dan sokongan bantuan (1) rawatan peringkat ke 2 (2) red ribbon (1) remaja bawah umur dan hiv (6) rencana/artikel (58) risalah (12) rogol (9) rumah perlindungan hiv (23) rumah wahidayah (9) RVD (RetroViral Disease) (1) sajak (1) sauna (2) saya positif (9) sejarah hiv/aids (5) seks dan hubungan (28) selebriti (13) sembuh cara islam (2) senaman (2) siapa hendak diberitahu? (3) sifilis (4) skim PAL (2) SLE (Systemic Lupus Erythematosus) (1) SLN30 (1) soaljawab (89) solat (2) songsang (286) spirulina (1) stavudine (1) stigma/diskriminasi (27) stress (3) sub-jenis jenis golongan dan jenis hiv (1) tatoo dan tindik (1) TB tuberculosis (4) TENVIR EM dan STOCRIN (2) top vs bottom (1) travel dan plhiv (9) truvada pil pencegah hiv (1) ubat generik (2) ujian air kencing (2) ujian hiv imun cd4 dan viral load (2) ujian saringan hiv (15) umrah dan haji (4) urusan jenazah (6) video (83) viral load (5) wanita (119) window period 14 days (3) zakat (1) zali dan lisa (4) zoophilia (1)

RECENT POST